Renoir mindhalálig

„Figurális festő vagyok”– hangoztatta Pierre-Auguste Renoir arra utalva, hogy mindig az embert állította művészetének középpontjába; képeit barátok, festőtársak, mecénások, családtagok népesítik be. Ezt az ars poeticát tükrözi a Szépművészeti Múzeumban január elejéig látogatható, A festő és modelljei című reprezentatív kiállítás.

KultúraSzijjártó Gabriella2023. 10. 09. hétfő2023. 10. 09.

Fotó: Vajda József Attila, Forrás: Szabad Föld

Fotó: Vajda József Attila Forrás: Szabad Föld

Pályája, számos impresszionista festőéhez hasonlóan, rendkívül nehezen indult. Miután a párizsi Szalon rendre visszautasította a festményeit,­ csatlakozott a Monet által vezetett impresszionista csoporthoz. Bár Renoir (1841–1919) fiatal, kezdő művészként egyike volt az új – a pillanatnyi benyomások, változó fény- és színhatások rögzítésére irányuló, a festői spontaneitást hirdető – stílus megteremtőinek, gazdag és sokszínű életművének jelentős része nem szorítható be a mozgalom keretei közé.

Fotó: Vajda József Attila / Szabad Föld

Impresszionista pályatársainál erősebben kötődött a hagyományos témákhoz; például elődei közül nagyra tartotta Raffaello és Ingres művészetét, és nyomdokukban haladva elsősorban a figurális festészet érdekelte. Vibráló fényekkel és tört színekkel megfestett képeinek főszereplői szinte mindig az emberi alakok. Renoir rengeteg portrét festett, és modellnek szinte mindig ismerősöket választott: a szintén festő barátait, azok rokonait, mecénásait vagy saját családtagjait (például a Claude Renoir bohócjelmezben című festményénél a saját, akkor nyolc év körüli fiát). Portréfestőként érzékenyen rögzítette az arcok rezdüléseit, a tekintetek ragyogását, a ruhák tündöklését.

Claude Renoir bohócjelmezben. Tudni lehet, hogy Renoir az akkor nyolc év körüli fia nem értékelte, hogy fel kellett vennie ezt a vörös bohócjelmezt, és harisnyát kellett viselnie, ami szúrta és csiklandozta. Végül beleegyezett, hogy egy doboz olajfestékért és egy vonatkészletért cserébe rövid ideig hordja a harisnyát. Fotó: Vajda József Attila / Szabad Föld

A Szépművészeti Múzeum nagyszabású tárlata a festő mintegy hetven alkotását vonultatja fel. A kiállítás festményeken, rajzokon, grafikákon és szobrokon keresztül vizsgálja Renoir viszonyát a művészetét inspiráló modellekhez. Kronológiai sorrendben és tematikus elrendezésben ismertetik a művész fejlődését, felvonultatva a fő művek egész sorát: a teremben maga elé láncol többek között a Bál a Moulin de la Galette-ben, a Valcertáncosok, a Fia­tal lányok a zongoránál, a Fekvő női akt, A hinta és az Ebéd után.

Fotó: Vajda József Attila / Szabad Föld

Külön szekció fókuszál Renoir női aktjaira, hiszen ez az egyik legkedvesebb, gyakran visszatérő témája volt; a női test szépségét, a bőr selymes ragyogását ünnepelte. Az 1869 és 1919 között festett alkotásokon figyelemmel kísérhetjük törekvését arra, hogy modelljét tájképbe helyezze, valamint végigkövethetjük, hogy az alakokon megjelenő fény-árnyék játékának impresszionista megjelenítésétől hogyan jutott el egy művészileg egységesebb megközelítéshez.

Alkotásai életörömöt, derűt, kiegyensúlyozottságot sugároznak. Ezek a tulajdonságok a festő személyiségét is alapvetően meghatározták, sohasem hagyták cserben, még akkor sem, amikor idős korára ízületi betegség következtében tolókocsiba kényszerült, kezei pedig annyira eltorzultak, hogy nehezen tudott már festeni. Renoir azt vallotta, hogy a művészet vigaszt jelent, és a művek boldogságot tudnak nekünk nyújtani a mindennapokkal szemben.

Gabrielle múzsaként új erőt adott. Fotó: Vajda József Attila / Szabad Föld

A világon most először állították ki együtt Renoir Fekvő női akt (Gabrielle) című alkotásának mindhárom, 1903 és 1907 között készült változatát. Közülük az elsőként megfestett remekmű 2019-ben vásárlás révén került a Szépművészeti Múzeum tulajdonába (12,3 millió dollárt, azaz mintegy 3,5 milliárd forintot fizetett érte a Miniszterelnökség a világ legnagyobb képzőművészeti vásárán, a maastrichti TEFAF-on), és akkor egy kama­rakiállításon mutatták be a nagyközönségnek. Renoir kései, klasszicizáló korszakának egyik fő műve ez: tisztelgés a műfaj nagymesterei, mindenekelőtt Tiziano és Ingres előtt, ugyanakkor saját érzéki megközelítését is kiválóan illusztrálja. Modellje Gabrielle Renard, aki a festő fia – a későbbi filmrendező –, Jean Renoir nevelőnője volt, továbbá unokanővére. Renoir több mint kétszáz alkotásán szerepel, és a festő feljegyzéseiből is tudható, múzsaként új erőt adott az akkor már ízületi problémákkal küszködő zseninek. A közöttük kialakult teljes bizalomról árulkodik a nő nyugodt kitárulkozása, közvetlen tekintete, testének magabiztos közelsége.

 

Ezek is érdekelhetnek