
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

A Karinthy Színházban a Hamlet-előadáson jártunk.
Kép: Karácsony Gergely Hamletje kénytelen szembenézni a világ tökéletlenségével
Elsöprő sikert aratott a Karinthy Színházban Shakespeare örök drámája, a Hamlet Ilja Bocsarnikovsz átdolgozásában és rendezésében. A Hamlet „crazy and cool” egy igazán aktuális, napjainkban is érvényes előadás, melynek szövegét William Shakespeare drámájából a rendező hozta létre.
„Hogyan lehet, hogy az a hely, ahol együtt pulzál Shakespeare, da Vinci és Bach, ennyire vágyik az önpusztításra? Mert az ember képtelen legyőzni a benne rejlő gonoszságot, és mindent elpusztít maga körül. Hogyan vezethet egy ember személyes tragédiájához, ha nem kap elég szeretetet, és az ő tragédiája hogyan vezethet az egész világ tragédiájához? Előadásunk középpontjában ezek a kérdések állnak” – fogalmazta meg gondolatait a darabbal kapcsolatban a színház honlapján a rendező, aki korábban pedig azt nyilatkozta a produkcióról: „Az egy örök alapkérdés, hogy egy bűnben született társadalomban hogyan lehet valami tisztát létrehozni. Ez egy olyan kérdés, ami nagyon fontos, de nem tudunk rá válaszolni. Egyébként is az előadásaimmal inkább kérdéseket szeretek feltenni, itt is inkább kérdezem a darabon keresztül: hogyan tudjuk elérni azt, hogy képesek legyünk jó döntéseket hozni; hogyan tudjuk elérni, hogy feltétel nélkül szeressük egymást és boldogok legyünk? Nem Dániáról és nem egy országról szól az a Hamlet, amelyet most színpadra állítok. Egy pici szobában helyeztem el egy földgömbnyi embert.”
A kiinduló helyzet: a világ tökéletlen és csonka, Hamlet viszont tökéletesnek, egésznek akarja. A helyszín: egy aprócska szoba, ahová viszont egy sérült (lelki)világot idéznek meg a színészek. Zseniális módon több karakterbe is belebújnak, az előadás alatt pedig végig szól a zene, hol kontrasztként, hol pedig az eseményeket erősítve.
Az összes szerepet hat színész alakítja, a Hamlet apjának szellemével találkozó őröktől kezdve a főhősökön át a sírásókig. Olykor időbe telik, míg rájövünk ezekre a nemegyszer nyílt színi szerepváltásokra, de ezek a váltások még átélhetőbbé teszik ezt a pusztulásnak induló világot, amelyben mindenki magára marad a szeretetlenségével és a nyomorúságával. A kilátástalanság érzésétől csak a fel-felbukkanó fekete humor ment meg minket: felszabadítóan hat például, amikor Bokor Barna, Dobra Mara és Kovács Vecei Fanni különféle bútorokon zenélni kezd, mint a káosz, a pusztulás szellemei, vagy a sírásók, akik szintén megnevettetik a közönséget.
A címszereplő, Karácsony Gergely parádés alakítást nyújt: elhihetjük, hogy királyfi, de azt is, hogy a szomszéd utcában lakó egyetemista fiú, aki lassan bezárkózik és megszólíthatatlanná válik az őt körülvevők számára. Időzített bomba, amely – ha eljön az idő – elpusztít mindenkit.
„A többi, néma csend.”
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu