Iglic-kaland a határon túlon

Igazi színházi ajándék a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának Az Iglic című előadása! Hamvai Kornél mesteri fordítása pedig ismételten bizonyosságát adja annak, miszerint csodálatos anyanyelvet ajándékozott nekünk, magyaroknak a Teremtő. Misztikus világba invitálja a nézőt a darab, álom és valóság között lavírozunk a zseniális rendezésnek és színészi játéknak köszönhetően.

KultúraSzijjártó Gabriella2023. 12. 28. csütörtök2023. 12. 28.

Kép: A torzonborz Iglic, G. Erdélyi Hermina mellett Lily (Dedovity Tomity Dina)

A torzonborz Iglic, G. Erdélyi Hermina mellett Lily (Dedovity Tomity Dina)

A szerbiai kisváros adventi esti forgatagából egyszerre az al­­világba csöppenünk – a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának Az Iglic című előadásán. Miközben az ülőhelyünket keressük, három botladozó, bájosan esetlen szellem (Csernik Árpád, Ricz Ármin és Nyári Ákos) invitál bennünket horrorisztikus falatozásra, véres tálcákról fogyasztjuk a rumos mignonokat. Briliáns-borzongató felütés így „kóstolgatni” az alvilági alattvalókat, az Iglic varázslatainak támogatóit.

A felnőtteknek szóló tündérmese szeptemberben került a társulat repertoárjába, a fiatal Siflis Anna rendezésében. A darab szerint van egy világ, párhuzamos a miénkkel, érezzük a jelenlétét. Furcsa lények lakják, például egy Iglic. Ő is csak szeretetre vágyik, mint mindannyian.­ Alakokat vesz fel, hogy kapcsolódjon és elérje a célját: tartozzon valakihez. Ám nagyon nehéz a helyzete, ha egy olyan baráti párossal – Lilyvel (Dedovity Tomity Dina) és Josie-val (Grgity Nikoletta) – próbálkozik, akik maguk is egy nyomasztó, sokszor önző kapcsolatban élnek egymással. Ami összeköti őket, az a magánytól való félelem.

A gyerekgyilkos Josy szerepében Grgity Nikoletta remekel

Az előadás során ennek a két kiszolgáltatott, a társadalom perifériájára szoruló nőnek a megkísértését követhetjük, akik fausti szerződést kötnek egy ezeréves boszorkánnyal, az Igliccel. A darab elején a lányok az elmegyógyintézetben beszélgetnek, ahová egyikük azért került be, mert megölte a saját kisbabáját. Méghozzá azért, mert a huncut Iglic elhitette vele, hogy ő igazából egy váltott gyermek, egy gonosz démon. A címszerepben G. Erdélyi Herminát láthatjuk, aki zseniálisan lényegül át a színpadon apró, szeretetéhes démonná.

Szinte az összes mondakörben létezik egy olyan szellemkarakter, aki elrabolja az embergyerekeket, ha a szüleik a születés pillanatában még nem adtak nevet nekik. A darabbeli Iglicünk esetében nem egyértelmű, hogy egy gonosz vagy egy jó szellemről beszélünk-e. Nála a gyerekrablás csak egy másodlagos mozgatórugó – sokkal inkább a valakihez tartozás vágya motiválja. A két lány, noha fél tőle, mégis arra vágyik, hogy vele legyen, és az teljesítse minden kívánságukat.

Az előadás Caryl Churchill kortárs angol írónő szövege alapján készült, burjánzó nyelvezete a koboldok, gnómok és más rémlények szürreális világát idézi. Hamvai Kornél fordításában kacifántos, kifacsart szó- és mondatösszetételeket, igazi nyelvi bravúrokat élvezhetünk, amiért önmagában is megérte volna átlépni az országhatárt.

G. Erdélyi Hermina, a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának művésze vehette át a közelmúltban a legrangosabb vajdasági színházi elismerést, a Pataki Gyűrű díjat. A színésznő Az Iglic című előadás címszerepében nyújtott alakításával érdemelte ki az elismerést. Dedovity Tomity Dina nevét idén a MOST Feszten ismerhettük meg, amikor is a legjobb monodráma díját ítélte neki a szakmai zsűri. A Szindróma című, Mojca Kumerdej novellája alapján írt tragikomédiát a színésznő rendezte és játssza

 

 

Ezek is érdekelhetnek