A szerelem több arca

Ki tudja, mi a szerelem? Ahány szerelem, annyiféle a válasz. Hubay Miklós Ők tudják, mi a szerelem című színdarabja is ad némi betekintést a sokszínűségébe. A fővárosi Nemzeti Színházban most is látható darabból tévéfilm-adaptáció készül a Nemzeti Filmintézet és az MTVA koprodukciójában. Ellátogattunk a film-forgatásra a ráckeresztúri Pázmándy–Brauch-kastélyba.

KultúraPuskás Kati2024. 01. 29. hétfő2024. 01. 29.

Kép: Az immár tisztes nagymama Estellát Udvaros Dorottya alakítja. Fotó: SZUPERMODERN FILMSTÚDIÓ

A szerelem több arca
Az immár tisztes nagymama Estellát Udvaros Dorottya alakítja. Fotó: SZUPERMODERN FILMSTÚDIÓ

Nagy a sürgés-forgás a csodálatos helyszínen. A hetvenfős stáb minden tagja profin teszi a dolgát. Nem is lehet ezt másképp, hiszen az aktív forgatási időszak mindössze kilenc nap, amelynek során igyekeznek napi 9–14 perc használható anyagot felvenni.

Feszes a tempó, a kastély összes szegletében zajlik az élet: készül a művészek sminkje, frizurája, folynak a forgatási helyszínek előkészítési munkálatai. A stáb­nak még az itt lakó két cicára is van gondja, mindig akad egy simogató kéz. 
A főszereplők – akárcsak a nemzeti színházi előadásban – Udvaros Dorottya és Blaskó Péter. Mellettük Tóth Auguszta, Tóth László, Ács Eszter, Csapó Judit és Szabó Sebestyén László lesz látható a tévéfilmben.

Az Ők tudják, mi a szerelem című darabot Sinkovits Imre és Tolnay Klári is játszotta korábban, sőt, Hubay Miklós kifejezetten Tolnay Klárinak írta, Ádám Ottó rendező kérésére. 

Egy rövid beszélgetés erejéig jó érzés letelepedni arra a kanapéra, amelyen majd a szereplők játszanak.

– Óriási dolognak tartom, hogy az MTVA meglátta a lehetőséget abban, hogy filmre vigye a Nemzeti Színház produkció­ját. Két elsőrangú, vezető színművészünk válik a tévéfilm által láthatóvá az utókor számára – osztja meg velünk gondolatait a színdarabot és a tévéfilmet is rendező Rátóti Zoltán. – A Pázmándy–Brauch-kastély kiváló forgatási helyszín, amelyet a látványtervezőnk olyanná formált, ami kiválóan illeszkedik a forgatókönyvhöz. Az már a színházban bebizonyosodott, hogy van igény a színészcentrikus darabokra, a kamera pedig még plasztikusabban meg tudja mutatni kifejező játékukat, a közeli felvételek új hangsúlyokat tudnak felvillantani. A darab nagy népszerűsége annak is köszönhető, hogy ki vagyunk éhezve a mesére, a szép történetekre. Ez a történet a szerelem több arcát is láttatja: a két főszereplő időskori fellángolását, a szobalány és a katona szerelmének ifjonti hevét, valamint Estella középkorú lányának és férjének egyenletesen parázsló érzéseit. Szerintem arra mondhatjuk, hogy tudja, mi a szerelem, aki fel meri vállalni és meg meri mutatni az érzéseit.

A francia romantikus zeneszerzőt Blaskó Péter alakítja. Fotó: SZUPERMODERN FILMSTÚDIÓ

A történet 1864-ben, a franciaországi Lyonban játszódik. Hector Berlioz romantikus zeneszerző szerelmi történetén keresztül arra világít rá, hogy vannak, akik még életük alkonyán sem mondanak le vágyaikról. A főszereplő egy utolsó romantikus lépésre készül: megszöktetné gyerekkori szerelmét, a már nagymamakorú, tisztes kispolgári életet élő Estellát.

A Berliozt alakító Blaskó Pétert a sminkben érjük utol. Csillogó szemmel állítja, hogy a szerelem mindent legyőz.

– Udvaros Dorottyával a szerelem minden rezdülését végigjátszottuk már a színpadon a hosszú évek alatt. Réges-régen túl vagyunk már mindenen, szavak nélkül is értjük egymás rezdüléseit. Ez a tévéfilm örömjáték számunkra. Szeretem ezt a történetet, mert megmutatja, hogy milyen furcsa az élet: a lélek nem öregszik, örökre fiatal marad, a korosodással nem múlik el a szenvedély. Nem véletlenül választotta a szerző, Hubay Miklós a darab mottójául Weöres Sándor Boldogság című versének sorait: „Vének leszünk és ráncosak, / de szívünkben virágosak. / Nagy felhő-hintánk csupa láng…” Sohasem késő „megállítani az időt”, az igaz szerelem kortalanul ott él mindenkiben, csak bátorság kell megélni azt. A nézők is tudnak ezzel azonosulni: lám, én is ilyen vagyok, a lelkem nem változott, szenvedélyes és fiatal, csak a testem öregszik.

A színművész mosolyogva teszi hozzá: bölcs asszony az, aki azt mondja, hogy „nagymama létemre csak nem fognak megszöktetni, beültetni egy fogatba és elvinni Szentpétervárra?".

Hector Berlioz meg akarta szöktetni gyermekkori szerelmét, az immár tisztes nagymama Estellát (Udvaros Dorottya). Fotó: SZUPERMODERN FILMSTÚDIÓ

A bölcs nagymamát alakító Udvaros Dorottya sminkben, jelmezben érkezik a díszletbe. Rávilágít a színházi szereplés és a forgatás közti különbségre.

– A színházban az ember egy este alatt végigélhet egy egész történetet, míg a forgatás töredezett munkafolyamat. A kamera viszont nagyon mély átélésre ad lehetőséget. Szinte csak Blaskó Péter személyét érzékelem ilyenkor, hiába van körülöttem a stáb. A színpadon pedig arra is figyelni kell, hogy a színházterem különböző pontjain egyaránt megkapják a nézők az élményt.

Szerepéről azt mondja, hogy nem nehéz azonosulni egy olyan nővel, aki megadóan, szépen, bölcsen él:

– Estella szerethető, boldog ember, aki imádja a családját. Ezt a békés életet akarja felkavarni a szenvedélyes zeneszerző. A történet egyszerre tragikus és komikus, lehet rajta sírni és nevetni. Számomra ez a forgatás egy jutalomjáték: fantasztikus a környezet és profi a stáb.

Battai Lili Lujza rendkívül vonzó jelenség mint az ifjú Estella. Fotó: SZUPERMODERN FILMSTÚDIÓ

A közönség leghamarabb nyáron, a Magyar Mozgókép Fesztiválon láthatja az alkotást, ezt követően a közmédia tévépremierben mutatja be a né­­zőknek. 
 

 

Ezek is érdekelhetnek