Jó ideje tartoztam magamnak a Nagyvárosi fényekkel – Charlie Chaplin 1931-ben forgatott némafilmjének színpadi adaptációjával. A különleges darabot a Játékszínben Szente Vajk rendezte, az előadás a 2021-es nyíregyházi színházi szemlén hat díjat nyert el. Chaplin alkotásaihoz nyúlni mindig nagy kockázattal jár: lehet-e újat mondani, több tud-e lenni a produkció a film felidézésénél? Szerencsére ezekre a kérdésekre igenekkel tudunk válaszolni, ráadásul két fővárosi teátrum esetében is.
Kép: Charlie Chaplin családi körben, Fotó: Bettmann
Ha esetleg valaki nem ismerné a Nagyvárosi fények című filmet: a főhős magányosan élő, csetlő-botló csavargó (Nagy Sándor), aki egy nap szerelmes lesz egy vak virágáruslányba (Kovács Gyopár), és megmenti egy öngyilkosságra készülő, elhagyott milliomos (Kolovratnik Krisztián) életét, aki innentől kezdve a barátjának tekinti. Csakhogy a gazdag ember csupán részegen ismeri fel ágrólszakadt „barátját”, ez pedig számos problémás helyzetet teremt kettejük számára. Sok kaland után végül persze minden jóra fordul: a csavargó pénzt kap gazdag pártfogójától, amivel megmenti a lányt a kilakoltatástól, sőt a vakságtól is, ami miatt viszont börtönbe jut, de aztán onnan kiszabadulva, egymásra talál a szerelmespár.
Nemcsak a zseniálisan játszó főszereplők, hanem a sokféle figurát alakító mellékszereplők (Zsurzs Kati, Csonka András, Gáspár Kata és Túri Lajos Péter) is láthatóan lubickolnak a szokatlan darabban. Szokatlan azért, mert a színpadon prózai szöveg nélkül, feliratozással és a régi némafilmek stílusát idéző színészi játékkal, zenére kidolgozott mozgássorokkal és fekete-fehér látványvilággal elevenedik meg a történet.
A legnagyobb kihívás egyértelműen a Chaplint külsejében, arcmimikájában és mozgásában is zseniálisan utánzó Nagy Sándornak jutott. Vegytiszta chaplini csavargó született általa!
Jóval több ez az előadás a pantomimnál, teljes a színházi élmény. Szente Vajk rendező unikális előadást hozott létre Gulyás Levente nagyszerű zenei aláfestésével és Túri Lajos Péter zseniális koreográfiájával. Az egész produkció bizonyíték arra, hogy szöveg nélkül is el lehet játszani, át lehet adni egy történetet. Az egyszerre mulatságos és elgondolkodtató, zseniálisan megálmodott, megkoreografált és megrendezett színdarab méltó tisztelgés a filmművészet zsenije előtt.
Érdekes véletlen, hogy a Játékszíntől pár száz méterre, a Vígszínházban 2018 októbere óta játszanak egy másik Chaplin-film alapján készült előadást, A diktátort. Eszenyi Enikő állította színpadra az angol színész 1940-es, első igazi hangosfilmjét, Vecsei H. Miklós és Vörös Róbert átdolgozásában. Az előadás egyik legfőbb erénye és ereje ifj. Vidnyánszky Attila játékában rejlik – nem véletlenül nézem meg újra és újra másfél-két évente.
A történet a két világháború között játszódik, egy olyan korban, amikor a szegénység és az őrület féktelenné vált. Az emberség és a szabadságba vetett hit elbukott. Chaplin Korda Sándor magyar származású filmrendező és producer tanácsára kezdte el forgatni a filmet. A diktátor Ausztria megszállásáig követi Hitler birodalmának kiépülését és a zsidóság meghurcoltatásának eseményeit.
Ifj. Vidnyánszky Attila a nagy tomániai diktátort és a kis zsidó borbélyt is ugyanolyan érzékenységgel játssza. Kettős szerepében hol kíméletlenül szarkasztikus, hol a bohóctréfa eszközeivel oldja fel sok millió ember szorongását.
Chaplin később azt nyilatkozta: „Ha tudtam volna a német koncentrációs táborok borzalmairól, nem csinálom meg A diktátort, nem fogom tréfára a nácik gyilkos őrületét.”
Charlie Chaplin születésének közelgő 135 éves évfordulója apropóján a teljes életút megrajzolására nem vállalkozunk, mindössze néhány érdekességet szedtünk csokorba az Oscar-díjas angol színész-rendezőről.
Sivár gyermekkorát jobbára árvaházakban, bentlakásos iskolákban vagy az utcán töltötte, miután apja elhagyta a családot, anyja pedig elmeotthonba került. Tízévesen már apróbb vígjátéki szerepeket játszott pantomimtársulatokkal. Mutatványosokkal érkezett Amerikába 1912-ben, ahol ajánlatot kapott a Keystone filmstúdiótól.
Filmjeit maga írta és rendezte. 1914-ben a Gyermek-autóverseny Velencében című filmjében tűnt fel először a keménykalapot, szűk szalonkabátot, buggyos nadrágot, túlméretezett cipőt viselő, kacsázó járású, sétapálcás, bajuszos csavargó alakja. A szeretetre méltó emberkében gyermekkori nyomorának tapasztalatait formálta meg.
Nevettetve akart tanítani, felhívni a figyelmet a társadalmi ellentmondásokra. „Hiszek a nevetés és a sírás erejében, mert mindkettő a gyűlölet és a nyers erőszak ellenmérge” – vallotta.
Charlie toprongyos figurája a Modern időkben vett búcsút a közönségtől, a hangosfilm terjedése a mimikára építő karakter végét jelentette.
Az 1952-es Rivaldafény londoni bemutatójáról nem tudott visszatérni az Egyesült Államokba, mert liberális, baloldali nézetei miatt felforgató tevékenységgel, kommunista szimpátiával gyanúsították meg, és érvénytelenítették beutazási engedélyét.
Pályafutása során számos díjban, elismerésben részesült. Többek között 1971-ben Oscar-életműdíjjal tüntették ki, és pályafutása elismeréseként 1975-ben II. Erzsébet angol királynő lovaggá ütötte.
Magánélete viharos volt: négyszer nősült, de csupán a rendkívül fiatal Oona O’Neill-lel (Eugene O’Neill író lányával) 1943-ban kötött házassága bizonyult boldog és tartós kapcsolatnak. Nyolc gyermekük született, közülük Geraldine filmszínész lett.
A kisember megtestesítője 89. életévében, 1977 karácsonyán halt meg a svájci Corsier-sur-Vevey-ben (utolsó 25 évét itt töltötte), a helyi temetőben helyezték örök nyugalomra. Két hónappal később sírját feltörték és elvitték a koporsóját. A svájci rendőrség hatalmas erőket mozgósítva 11 hét után elfogta a sírgyalázókat, két kelet-európai politikai menekültet.
Születésnapján, 2016-ban avatták fel a Chaplin világa (Chaplin’s World) elnevezésű múzeumot, amelyet egykori lakóhelyén, a Genfi-tó partján található kisvárosban alakítottak ki.