Illúziók megszállottja

A Karinthy Színház Verebes István rendezésében nemrég mutatta be Fejes Endre ikonikus művét, a Vonó Ignácot. A szívszorító történet – amely hol megkönnyeztet, hol megnevettet – 1970-es első bemutatója óta mit sem veszített aktualitásából, hiszen manapság is bőven vannak se veled, se nélküled kapcsolatok és nagyravágyó kisemberek.

KultúraPuskás Kati2024. 02. 13. kedd2024. 02. 13.

Kép: Balázs Andrea és Előd Álmos meggyőzően mutatja be özvegy Mákné és Vonó Ignác se veled, se nélküled kapcsolatának magánpoklát, Fotó: karinthyszínház.hu

Balázs Andrea és Előd Álmos meggyőzően mutatja be özvegy Mákné és Vonó Ignác se veled, se nélküled kapcsolatának magánpoklát
Fotó: karinthyszínház.hu

"Volt szerencsém százhúsz előadást rendezni életemben, és ebből talán kettő volt, ami ilyen komoly feladat: nagy kockázat, nagy munka, nagy odafigyelést, koncentrációt és érzékenységet követel" – nyilatkozta Verebes István. A rendező hozzátette: a keserédes történet egy furcsa szerelemről szól, amelynek nincs jövője, mert a társadalmi determináció nem teszi lehetővé, hogy a két ember szimbiózisban élje le az életét. Vonó Ignác azért nem lehet boldog, mert az illúziók megszállottja, özvegy Mákné pedig azért nem, mert eltűri ezt a kompromisszumot, és nem akar lemondani a férfiról. Arról a kacskakezű kisemberről, akinek a háborúban ugyan átlőtték a kezét, de ez nem akadályozza a jobb élet iránti vágyakozásban.

A groteszk történet „az ezerszer áldott nyolcadik kerület” lepukkant lakásában indul, és egy hajdan jobb napokat látott budai polgári otthonban zárul. Az előbbiben Mák Lajosnéval tengeti nyomorúságos napjait az altiszt. Se veled, se nélküled kapcsolatukban a főbérlő gondoskodik Ignácról, aki cserébe semmit sem ígér, sőt, leszögezi, hogy soha nem veszi feleségül az özvegyet. 

De úgy élnek, mint a házasok, igaz, szeretik „kiálmodni” magukat nyomorúságos életükből: ismerik egymást, mint a rossz pénzt, mesterfokon tudnak évődni és veszekedni. 

Balázs Andrea és Előd Álmos felnőttek a nagy elődökhöz (a darab ősbemutatóján, 1970-ben Kiss Manyi és Garas De­zső alakították ezt a párost), remekül megy nekik a „perpatvarozás”.

„Ismét egy olyan próbafolyamat részese lehettem, aminek ha az a vége, hogy ezt a darabot nem nézik és nem méltatják kritikusok, akkor is az életem legmeghatározóbb színházi élménye volt. Örökre hálás leszek ezért a feladatért” – hangsúlyozta Balázs Andrea.

A főszerepet alakító Előd Álmos sem gondolja másképp: „Az az állapot, hogy véget ért ez a próbaidőszak, olyan fájdalom, amit nehéz lesz kihevernem. Ez a szerep nagy lehetőség, és általa olyan embereket, kollégákat ismerhettem meg, akik családtagként fogadtak. Ezt életem végéig magamban fogom hordozni, és hálás vagyok érte.”

A darab negyven év történelmét öleli fel az első világháborútól 1956-ig. Mondhatni, történelem a legalsóbb nézetből. Az ábrándok és a valóság közötti ellentmondás vígjátéka, igaz, olykor bizony kesernyés és fájdalmas ez a humor. Fejes Endre csodás szómágiáját pokoli nehéz színpadon megjeleníteni. Roppant vékony jégen kell táncolni, de ez nem okozott gondot sem a rendezőnek, sem a színészeknek. Nem roppant meg a jég – csodálatos előadás született. Fejes leírta, a Karinthyban pedig eljátsszák, hogy az ember miképp próbálja túlélni a benne élő ijesztő reménytelenséget.

MEGLEPETÉS. Verebes István nemcsak rendezőként, hanem festőként is megmuta tta magát a Karinthy Színházban. Önálló kiállítását február 18-ig tekinthetik meg a nézők. 


 

 

Ezek is érdekelhetnek