Akinek Szoboszlai sem mer nemet mondani: a Rossi-csapat új Gerája a Mandinernek elmesélte: mit áldozott fel a válogatottért
mandiner.hu
A tunéziai Kaouther Ben Hania Négy nővér című filmjét láttuk.
A tunéziai Kaouther Ben Hania az első arab rendezőnő, akinek immár a második filmjét jelölték Oscar-díjra. A férfi, aki vásárra vitte a bőrét című drámája volt az első 2021-ben, a Négy nővér című dokumentumfilmje pedig az idei jelöltek közt a március 10-i díjkiosztó gála előtt kategóriájában ott van a legjobb ötben. A filmet láthatták a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál nézői – ahol fődíjat nyert –, s most a fővárosban és vidéken is játsszák.
Miért érdekes számunkra egy tunéziai dokumentumfilm, amely egy anyáról és négy lányáról szól? Bármily meglepő, hazánk és a 11,5 millió lakosú észak-afrikai ország között vannak hasonlóságok. Jómagam az 1990-es évek végén ott járva szinte otthon éreztem magam a tunéziai szikes pusztákon – mert ilyenek is léteznek, és nem csak tengerpart meg Szahara –, s mindenütt megfogott a vendégszeretet. Ez a kedvesség árad a Négy nővér szereplőiből is, pedig amit elmesélnek, az nem sok vidámságra ad okot.
Olfa Hamrouni nevét, akinek a családjáról szól ez a film, 2016-ban ismerhette meg a világ, amikor a nyilvánosság előtt elpanaszolta a két idősebb lánya elvesztését. Ghofrane, aki 1998-ban, és Rahma, aki 1999-ben született, 2015-ben elmenekült otthonról, és az Iszlám Állam szolgálatába állt. Eya, aki Rahma után négy évvel, és Tayssir, aki legkisebbként 2005-ben jött világra, nevelőintézetbe került, mert anyjuk attól félt, hogy elrabolják őket.
A két idősebb lányt, akik most egy líbiai börtönben tizenhat éves büntetésüket töltik – egyikük a férje halála után a nyolcéves kislányát neveli a zárkában –, talán soha nem látják viszont. Őket két kitűnő színésznő alakítja a filmben, akik a hónapokon át tartó forgatás során igazi testvérré válnak. Olfának, az anyának is van egy „dublőre”, aki akkor lép színre, amikor ő már érzelmileg nem bírja a felidézett régi jeleneteket. Mert azokban kegyetlen dolgok jönnek elő.
Hiszen Olfa ütötte-verte a gyerekeit, mert 'védeni' akarta őket, mint az anyamacska – s ezt ő maga fogalmazza meg –, amely a veszély elől inkább felfalja kicsinyeit.
Olfának az életében kevés öröme telt: erőszakkal adták férjhez, aztán el is váltak, szerelme pedig – mint kiderült, egy gyilkos, aki a börtönből a 2011-es, „jázminos” forradalom idején szabadult – négy lányát is megrontotta. Olfa pedig dolgozott, hogy családjának enni tudjon adni – ami nem mindig sikerült –, s arra, hogy a lányaira figyeljen, már nem jutott ereje. Ütött hát „puszta szeretetből”, mert így egyszerűbb volt, s ezt diktálta a hagyomány.
A rendezőnek és a színésztársaknak a filmben sikerül önmagával szembesíteni őt. Nincsenek nagy ígérgetések, de érezhetjük, elkezdődött valami. Eya és Tayssir pedig talán még meg tud bocsátani annak, aki nekik életet adott…
mandiner.hu
mindmegette.hu
she.life.hu
magyarnemzet.hu
delmagyar.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
mandiner.hu
mandiner.hu
astronet.hu
origo.hu