Munkaidőben inni, mint Hemingway

Vajon igaz lehet egy híres pszichiáter merész feltevése, miszerint mindannyian félezreléknyi véralkoholhiánnyal születünk?! Az Orlai Produkciós Iroda darabja a Belvárosi Színházban – a Még egy kört mindenkinek című, nagy sikerű dán film alapján – erre a kérdésre keresi a választ.

KultúraSzijjártó Gabriella2024. 04. 01. hétfő2024. 04. 01.

Kép: A jutalomjáték szereplői: Schruff Milán, Debreczeny Csaba, Király Attila és Epres Attila

A jutalomjáték szereplői: Schruff Milán, Debreczeny Csaba, Király Attila és Epres Attila

Négy jó barát: négy kiégett, negyvenes tanár emberkísérletbe kezd – önmagán. Az optimális működésük érdekében ennek a bizonyos félezreléknyi véralkoholnak a folyamatos pótlására és fenntartására vállalkoznak. Ez az alaptörténete Thomas Vinterberg dán–svéd–norvég koproduk­ció­ban készült nagyjátékfilmjének, a zseniális Mads Mikkelsen főszereplésével. A film elnyerte az összes jelentős európai és tengerentúli díjat, köztük a legjobb külföldi filmnek járó Oscart (2021). Ebből készített színdarabot az Orlai Produkciós Iroda Paczolay Béla rendezésében. Merész húzás, óriási kockázatot vállaltak, hiszen magasan van a léc, de jelentem: megugrották!

A keserédes történet egyszerre szól a részegség pusztító és jótékony hatásairól; az életközepi válságról és az életörömről. A színpadi változat csak a négy férfira koncentrál, sem a diákjaik, sem a családjuk nem jelennek meg a színen. A négy középkorú tanár kisebb-nagyobb mértékben, de kivétel nélkül mind belefásult a munkájába: rutinszerűen görgetik egyik tanórát a másik után, és csak a kicsöngetésre várnak. A történelemtanár Martin (Király Attila) egy évtizede még az iskola nagy reménységű sztárja volt, nagyszerű tudományos jövő állt előtte, időközben azonban bedarálta az élet, csak túlélni akar, illetve visszatalálni valahogy a feleségéhez. Nikolaj (Schruff Milán) filozófiát és pszichológiát oktat, és neki sincs sok di­csekednivalója a családi és házaséletét illetően. Peternek (Debreczeny Csaba), a rendkívül gátlásos énektanárnak nem lehet oka párkapcsolati panaszra, ugyanis emberemlékezet óta nem volt együtt senkivel. A legszomorúbb háttere talán Tom­mynak, a tornatanárnak van (Epres Attila): a feleségével jó pár éve különmentek, és bár mindig tervezi, hogy egyszer felhívja az asszonyt, ezt soha nem teszi meg.

Jutalomjáték ez a négy színésznek, és kivá­lóan élnek is a lehetőséggel.

Zöldy Z. Gergely multifunkciós díszlete szintén dicséretes, és feltétlenül kiemelendő Bodor Johanna munkája, aki a mozgásért felelős az előadásban. A történetben jól követhető, hol indulnak el hőseink végleg a lejtőn: amikor hangosan ki kell mondani és bizonygatni, hogy az ember tudja kontrollálni az alkoholt, az már biztosan az a pont, ahol ez épp fordítva van. Minél inkább tagadjuk a függőséget, annál mélyebb gödörben vagyunk. Bár az elején lefektették a kísérlet szabályait: csak munkaidőben isznak, mint Hemingway, és nem isznak este nyolc után és hétvégente – a tragédia ott lóg a levegőben. Nyilvánvaló, hogy nem más ez, mint az ördög megkísértése.
 

 

Ezek is érdekelhetnek