Zsolnay-kerámiák bűvkörében élt

Életének 92. évében elhunyt dr. Gyugyi László, Amerikában élő magyar műgyűjtő, a világ legnagyobb Zsolnay-magángyűjteményeként számon tartott, Pécsen kiállított kollekció létrehozója. Gyűjteményének minden darabja hosszú utat tett meg, míg újra visszatalált szülőhelyére. A páratlan kollekció 2010. szeptember 1-je óta Zsolnay Vilmos egykor világhírű gyárában, a mai kulturális negyedben fogadja az „aranykor” legszebb kerámiáira kíváncsi látogatókat.

KultúraSzijjártó Gabriella2024. 08. 15. csütörtök2024. 08. 15.

Fotó: Németh András Péter

Zsolnay aranykora - Gyugyi gyüjtemény-10
Gyugyi-gyűjtemény Zsolnay aranykora Pécs Zsolnay-negyed 2018.03.07 fotó: Németh András Péter Fotó: Németh András Péter

Tamásiban nevelkedett, majd az elektromérnök fiatalember 1956-ban, 23 éves korában Angliába távozott. Külföldi egyetemeken tanult tovább, idővel a műszaki képzettség mellé a tudományok mestere és a filozófia doktora fokozatokat is megszerezte. Mérnökként dolgozott, először Angliában, aztán az Egyesült Államokban, Pittsburghben. Nevéhez 78 amerikai szabadalom, ötvennél több szakmai publikáció és két könyv fűződik.

S mindeközben – ahogyan anyagi lehetőségei engedték – Zsolnay-tárgyakat gyűjtött, több mint négy évtizeden át. Egy Pittsburgh melletti városban rendezett aukción, 1974-ben vette az első Zsolnay-tárgyat: egy viszonylag egyszerű, magyaros díszítésű, Klein Ármin által tervezett korsót.

Gyugyi László
Gyugyi László Zsolnay-tárgyakat gyűjtött, több mint négy évtizeden át. Fotó: Sóki Tamás/MTI

Gyugyi László a gyűjtemény kilencven százalékát külföldön, Európában és Amerikában vásárolta; ennek fő oka az, hogy a Zsolnay cég a legjobb darabjait hírnevének megteremtése és az exportpiac megszerzése érdekében külföldre küldte. Később a gyűjtőnek a szépség mellett fontossá vált, hogy a kollekció jellemezze a Zsolnay család emblematikus tagjai által meghatározott korszakokat, 1870-től a szecesszió végéig, kb. 1920-ig.

Gyugyi Lászlónak kezdettől fogva az volt a vágya, hogy a páratlan értéket képviselő Zsolnay-kollekció hozzáértő kezekbe és biztonságos helyre, közszemlére kerüljön, lehetőleg szülőhelyén. A Pécs vezetőivel kötött megállapodás alapján a város megvásárolta a nemzeti kincsek egyik felét, a másik felét pedig adományul kapta meg (akkor még 588 porcelánritkaságból állt a Gyugyi-gyűjtemény, napjainkban több mint 700 darab látható a tárlaton). Az egyedülálló darabok a Zsolnay Kulturális Negyedben, a Sikorski-házban találtak új otthonra, 2010. szeptember 1-je óta láthatók – éppen ott, ahonnan több mint száz évvel korábban elindultak világhódító útjukra.

Zsolnay aranykora - Gyugyi gyüjtemény-04
Fotó: Németh András Péter

Gyugyi Lászlót tíz évvel ezelőtt Pécs, azelőtt pedig szülővárosa díszpolgárává választották. Személyét és tevékenységét osztatlan elismerés és tisztelet övezte. Nem felejtette el sem anyanyelvét, sem magyarságát; gyakori vendég volt Pécsett. Miként a Zsolnay-szerelem is öröknek bizonyult: haláláig szinte minden évben újabb kincsekkel gazdagította a páratlan gyűjteményt.

A gyűjteményt a Helikon Kiadó 2006-ban megjelentetett, Zsolnay a nagyvilágból című könyve ismerteti. A Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. kiadásában a kiállításmegnyitó alkalmából 2010-ben egy bővített kiadás is megjelent Zsolnay Aranykora – Gyugyi László gyűjteménye a nagyvilágból visszatér Pécsre címmel. 

Zsolnay aranykora - Gyugyi gyüjtemény-13
Fotó: Németh András Péter

Az aranykor három nagy korszaka a következő: 1. A historizmus idejében keletkezett tárgyakra a természet motívumai jellemzők; egyébként a Zsolnay kisasszonyok kapták részfeladatul az ornamensek gyűjtését. Ezen időszak meghatározó tervezője Klein Ármin, akinek védjegyévé váltak a klasszicizáló, görög mitológiai alakok, a kora reneszánsz öltözékű figurák, az ónémet típusú portrék és a magyar „nép-életnek” jelenetei.

2. Az 1896-ban megünnepelt ezredik évfordulóra Zsolnay Vilmos új máztechnikát fejlesztett ki, amelyet „millenniumi technikának” nevezett el. A későbbiekben eozin néven csodált, színváltó, színjátszó mázféleségekkel jelent meg, amelyeken nemesfémek és drágakövek színe csillan meg (a szó a színét váltó hajnali ég görög istennőjének nevéből ered). Ehhez a periódushoz tartoznak az indiai, japán és kínai mintázatú műtárgyak is.

3. Vilmos halála után fia, Miklós vette át az irányítást; 1900–1921 között vezérszerepet töltött be a gyár történetében. Ő hívta Pécsre Rippl-Rónai Józsefet, Apáti Abt Sándort és a fiatal szecessziós gárda további tagjait. A szecessziós stílus megjelenését a korabeli magyar polgárság vegyes érzelmekkel fogadta, és az art deco, majd az első világháborút követő óriási változások miatt ezek a díszes edények gyorsan feledésbe merültek. Ráadásul a második világháborút követő évek szecessziós reneszánszából Magyarország kimaradt az akkori rendszer ellenséges álláspontja miatt.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek