Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A Tizenkét dühös embert, Reginald Rose amerikai szerző legismertebb művét éppen hatvan évvel ezelőtt vitték színpadra, sikerszériája azóta töretlen. A történet szerint tizenkét esküdtnek kell döntenie egy apagyilkossággal vádolt fiú sorsáról: bűnös vagy nem bűnös? Az előadást idehaza is számos színház tűzte már műsorára, jelenleg a Kultúrbrigád égisze alatt látható a budapesti RaM-ArT Színházban.
Fotó: Kultúrbrigád
Maradjunk még kicsit a múltban! Reginald Rose műve 1954-ben eredetileg tévéjátéknak készült, három évvel később világhírű mozifilm született belőle, a színpadi változatot pedig 1964-ben írta meg. Az biztos, hogy minden változata sikeresnek bizonyult. Sidney Lumet első nagyjátékfilmjét rögtön a legjobb rendező, a legjobb film és a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriában jelölték Oscar-díjra – pech, hogy abban az évben a szintén zseniális alkotás, a Híd a Kwai folyón az összes kategóriában felülmúlta. A Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon viszont elnyerte a fesztivál fődíját, az Arany Medvét.
A megértéséhez tudni kell, hogy az amerikai törvények szerint a bírósági tárgyalás után civil esküdtek hoznak ítéletet, de az ítéletnek (bűnös vagy nem bűnös) osztatlannak kell lennie. De hogyan hozhat egyhangú döntést egy teljesen különböző emberekből álló társaság, akik még a szavak jelentésében sem tudnak megegyezni egymással? Ennek a folyamatnak nyújtja megrázó példáját az alkotás tévében, filmvásznon és színpadon egyaránt.
A történet szerint a tizenkét esküdtnek egy apagyilkossággal vádolt bevándorló fiú sorsa fölött kell döntenie. Ha felmentik, talán egy bűnözőt szabadítanak a társadalomra. Ha elítélik, talán egy ártatlan embert küldenek a halálba.
A tizenkét esküdtből tizenegy a tárgyaláson elhangzottak alapján meg van győződve arról, hogy a vádlott bűnös. Ám a 8. számú esküdt véleménye eltér a többiekétől az első szavazásnál – az 1957-es filmben őt Henry Fonda alakította, a Kultúrbrigád előadásában Gyabronka József. Nem állítja, hogy a fiú nem bűnös, de úgy véli, a bemutatott bizonyíték közvetett, és a fiú megérdemli, hogy a halálos ítélettel egyenértékű bűnössé nyilvánítás előtt időt szánjanak ügyének átgondolására.
Úgy döntenek, hogy megpróbálják meggyőzni a kétkedő 8. számú esküdtet, egymás után sorolják fel az ügyész által bemutatott és általuk elfogadott bizonyítékokat. A szellemi küzdelem során fény derül a gyilkosság egyes részleteire és a vallomásokban rejlő ellentmondásokra, sőt, az esküdtek jelleme is egyre jobban kirajzolódik Az eredmény? Egyre többüknek lesznek kételyei a vádlott bűnösségét illetően.
Az esküdteknek az a feladatuk, hogy egy szobába bezárva pártatlanul megvizsgálják a tényeket, de saját életüket nem tudják az ajtón kívül hagyni. Egyre több lesz az előítélet, és egyre kevesebb a racionális érvelés, az együttműködés. Már sokkal inkább a személyes érzelmek, mintsem a valóság tényei dominálnak. Számít-e még, hogy mi az igazság?!
Az egyetlen térben játszódó történet nem mozgalmasságának, hanem a mélyben zajló események mesterfokú (jellem)ábrázolásának köszönheti sikerét szerte a világon. A befolyásolhatóság, az önmagunk csalódásainak, vágyainak elnyomása, a megfelelési kényszereink, a múlt-jelen-jövő látszólag egyszerű, mégis bonyolult rendszereinek felismerése és összefüggései – ezekre mind-mind rávilágít az előadás.
NÉV SZERINT. Az esküdtek elnökét Varga Ádám alakítja, a további esküdteket Szatory Dávid, Mucsi Zoltán, Debreczeny Csaba, Kovács Máté, Lecső Péter, Sütő András, Gyabronka József, Lugosi György, Brasch Bence, Nyulassy Attila, Katona Péter Dániel e. h.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu