Az ókori civilizáció örökségét mutatja be a Szépművészeti Múzeum február elejéig látogatható kiállítása. Az Istenek és démonok királysága című tárlat több mint 150 műtárgyon keresztül nyújt betekintést egy letűnt világba, Mezopotámia Kr. e. 1000–500 közötti világába, amely az európai kultúránknak is egyik gyökerét képezi.
Fotó: Németh András Péter
Embernagyságú démonalakkal találjuk szembe magunkat a kiállítás termébe lépbe. Pazuzu, a nagy hatalmú vihardémon, dühös szél, aki átsüvít a világokon. Az emblematikus figura a kiállítás nyitó- és záróalakjaként keretbe foglalja a Mezopotámia örökségét bemutató nagyszabású tárlatot. Az ókori emberek a környezetben lévő hatásokra, jelenségekre a transzcendens létezésben találtak magyarázatra. Az istenek és a démonok az életük minden területén jelen voltak: a kultúrában, a tudományban és a művészetben is találkozhatunk említéseikkel, ábrázolásaikkal.
A Szépművészeti Múzeum és az MTA–ELTE Lendület Asszír és babiloni istenvilág kutatócsoportja által közösen szervezett időszaki kiállítás magját alkotó tárgyak közül több a XIX. és a XX. század elején zajló mezopotámiai ásatások során került felszínre. A tárlaton látható egyes műtárgyak az ókori világ szimbolikus jelentőségű alkotásai. A bemutatott másfél száz művet olyan jelentős európai gyűjtemények kölcsönözték a budapesti tárlatra, mint a berlini Vorderasiatisches Museum vagy a párizsi Musée du Louvre.
Ragyogó lazúrkék színű Istár-kapu installáción keresztül lépünk be a Kr. e. I. évezred első felének mezopotámiai világába, az Újasszír és az Újbabiloni Birodalom korába. A kilenc szekción keresztül elkalauzoló tárlaton elsőként megismerhetjük az 1899–1917 között Robert Koldewey irányításával precízen és példaértékűen végrehajtott régészeti ásatásokat, amelyeknek köszönhetően felszínre került az ókori város, Babilon. Láthatjuk az Istár-kapu és a hozzá vezető Felvonulási út makettjét, illetve az előbbit díszítő sárkánykígyót és bikát megjelenítő akvarelleket, valamint a Felvonulási utat egykor díszítő oroszlánok egyikét realisztikusan ábrázoló mázastégla díszt. A várost védelmező isteneket megjelenítő teremtmények bajelhárító kapuőrzőként szolgáltak.
Az asszírok három évszázad alatt „feltalálták” a soknemzetiségű birodalmat és megteremtették annak ideológiai alapjait. E folyamat során eleinte csak a Tigris és az Eufrátesz szíriai kanyarulata közötti terület kialakítására, stabilizálására került sor, majd Asszíria uralkodói dicső hódításokba kezdtek. Mindenben alárendelték magukat az istenek akaratának: az ő nevükben, a tőlük kapott fegyverekkel győzedelmeskednek – többek között ezt a leírást is megismerhetjük egy akkád nyelvű ékírásos táblából, s láthatunk palotadombormű-töredéket, amely egy Babilóniában zajló ostromjelenetet hivatott megörökíteni.
A tárlat külön szekcióban kiemelten foglalkozik a korszak legjellemzőbb tárgytípusával, a különféle ásványokból és kőzetekből készült pecséthengerekkel. A közepükön általában átfúrt, gyermekkisujj méretű tárgyak miniatűr ábrázolásain szintén a mezopotámiai istenvilág elevenedik meg. A hengerpalást mintáin találkozhatunk az ókori mezopotámiai művészeti hagyomány fontos képviselőivel, az isteni és természetfeletti erővel bíró héroszokkal.
Innen az asztrális és természeti istenek világába lépünk. Megcsodálhatjuk a babiloni teremtéseposz I. tábláját, olvashatunk istenek harcáról, csillagok születéséről, világok teremtéséről. Viszontláthatjuk Adadot, akinek markáns szerep jutott a meteorológiai jelenségeket istenek megnyilvánulásaként értelmező kultúrában. A viharisten az esővel a mezőgazdaságból élő ókori népek számára a termés fejlődését segítette elő, ugyanakkor hatalmából adódóan a vihar, a villámlás, az árvíz és a szárazság révén felléphetett az előbbivel ellentétes pusztító szerepben is.
Külön részben találkozhatunk a bajelhárító lényekkel és ismerhetjük meg az ókoriak életében betöltött szerepüket. A mezopotámiai emberek az ártó erők behatása ellen különféle amulettekkel, rituálékkal igyekeztek védekezni. A relief plakettek óvó erővel bíró mitikus és keveréklényeket ábrázolnak, s láthatunk hasonló funkciójú kisplasztikákat, amelyeket hajdanán mágikus védelem céljából önállóan vagy csoportosan tégladobozokban ástak el a ház, a templom, a város különböző pontjain.
A lakóházat formáló installációban a démonvilágot bemutató tárgyak kaptak helyet. Az ókoriak a betegségeket a félelmetes megjelenésű és erejű démoni lények behatásának tartották, amelyek különböző módon sanyargatják az embereket. Ennek a világnak két legismertebb képviselője Pazuzu, illetve Lamastu, aki a várandós asszonyok, a születendő gyermekek és az újszülöttek életére tör. A démonok hatalmát ugyanakkor felhasználták védelemre is, valamint, hogy azok harcoljanak egymással, ezáltal kioltsák a másik erejét.
Megcsodálhatjuk a tárlaton az asszír palotából származó, vélhetően tisztító rituálét végző mágikus lényeket, az apkallukat bemutató, monumentális méretük által és esztétikailag is hívogató domborműveket a kalhui Északnyugati Palotából, illetve a babiloni Istár-kapuról származó mázastégla díszen találkozhatunk a mushussuval. A ragadozó, mérgező és félelmet keltő sárkánykígyó a mezopotámiai keveréklények világának egyik fontos szereplője, aki Marduk, Babilon főistene mellett jelenik meg. Emellett fiát, Nabút is az újasszír és az újbabiloni művészetben vele ábrázolják. A tárlat utolsó szakasza bemutatja a jól ismert bibliai Bábel tornya, a babiloni lépcsőzetes toronytemplom motívumát és történetét németalföldi festményeken és XX. századi magyar művészeti alkotásokon keresztül.