Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Temesvári Péter 70 – Egy hegedűkészítő mester hangszerei címmel életmű-kiállítás látható a Zenetörténeti Múzeumban. A megnyitón a Magyar Hangszerész Szövetség kiemelkedő szakmai munkájáért, a magyar hegedűkészítő szakma elismertetéséért és a hagyományok továbbviteléért életműdíjjal jutalmazta az ezüstkoszorús mestert.
Kép: Temesvári Péter hegedűkészítő
A budai várbeli mesés épület kiállítótermének vitrinjeiben 28 hegedű és két brácsa kapott helyet, a képernyőn pedig egy hangszer készülését követhetik végig az érdeklődők. A hangszerek leginkább a Stradivari-modellekhez állnak közel, miközben Temesvári Péter saját ízlésvilágára és kézjegyére utaló jellegzetességeket viselnek magukon. A kiállított munkák között vannak többek között Guarneri, Bergonzi és Paolo Castello ihlette hangszerek; különlegességnek számít a piskóta formájú két hegedű, főleg az 5 húros quinton, valamint a miniatűr hegedű (kontrasztként nagytestvére, a brácsa szomszédságában).
Miért éppen a Stradivari-hegedűk a világ legjobbjai? Holott az olaszországi Cremonában, a hangszerkészítők híres utcájában a XVII–XVIII. században mellette alkottak más neves családok is.
– Ma úgy mondanánk: Antonio Stradivari nagyon jó marketinggel bírt. Posztókereskedő édesapja bejáratos volt a főúri kastélyokba, ahol „reklámkampányt” folytatott a fia érdekében – magyarázza Temesvári Péter. – Akkoriban nagyon megbecsülték a kézzel készült dolgokat, és Stradivari mester a segédeivel együtt 94 éves koráig folyamatosan kiváló minőséget produkált. Becslések szerint több mint 1100 hangszert készített; ma ezekből úgy 650 van meg, mintegy 50 tökéletesen egyben.
A világ két legnagyobb Stradivari-gyűjteményének egyike a spanyol királyé, ami a madridi palota hangszermúzeumában van kiállítva, a másik az USA Kongresszusi Könyvtáráé.
Tárlatvezetőnket gyerekként édesapja vitte el Cseri Kálmánhoz (aki egyébként baptista pap is volt), nála három évig tanulta inasként a vonós-pengetős hangszerjavító mesterség csínját-bínját. A katonaság után ismereteit Sáránszky Pál aranykoszorús hegedűkészítő mesternél tökéletesítette, végül maga is mestervizsgát tett. Rajtuk kívül rengeteget tanult a cigány zenészektől: jól képzett muzsikusok ők, olyan belső hangigénnyel, hogy addig nem hagyták békén, amíg a hangszer úgy meg nem szólalt, ahogy kívánták, mélyebb hangtónussal, nyitottabban, zengőbben.
Temesvári Péter a mai napig hangszereket készít és tanítványainak továbbadja tudományát, de nyugdíjasként a javítást, restaurálást már abbahagyta. A restaurálási munkái közül a legjelentősebb a magyar állam tulajdonát képező Joseph Guarnerius del Gesu hegedű.
– A Zeneakadémián és a Müpában mindig folyt a hátamon a víz, annyira izgultam, hogyan szól majd a hangszerem a többiekkel együtt. Mert a megrendelő hiába fizeti ki az árát és viszi el a hegedűt, amíg a készítő él, addig az az ő hangszere lesz. Mint a képzőművészetben: szinte mindegy, ki a festmény tulajdonosa, de az számon van tartva, hogy Munkácsy festette.
Napjainkra a tömeggyártás által a hangszer is olcsóbban és nagy tételben előállítható termék lett. A különbség? Míg a mesterhangszerekre a csodálatos, felülmúlhatatlan jelzőket használják, addig a tömegcikkeknél gyakran arra panaszkodnak, hogy recseg, bent szól. De az is az igazsághoz tartozik, hogy egy jól eltalált gyári hangszer is tud úgy szólni, mint egy rosszul elkészített „mester”-hegedű.
– A hegedűhang nagyon nagy részben a hegedűstől függ. Nem mindegy, hogy egy kezdő tanuló vagy, mondjuk, Kelemen Barnabás, Kokas Katalin, Baráti Kristóf hegedűművész kezébe adjuk. Merthogy nem maga a hegedű a hang, hanem a hegedűs, aki megálmodja a hangkaraktert a kezével. Aki a vonókezeléssel, vibrátóival addig dolgozik rajta, amíg azt hallja, amit szeretne. Ezt a folyamatot segíti – és néha gátolja – a hangszer.
Minden mester más ütemben dolgozik, ő három-négy hónap alatt készít el egy új hegedűt. Sablon nélkül, szabadon dolgozik. A klasszikus hegedűnél a doboz, a nyak, a csiga, a kávarendszer habos jávorfából készül, míg a legjobb rezonáns egy bizonyos fajta fenyő. A fa legalább öt-tíz évet szárad a műhelyben, mielőtt felhasználja – az a biztos, akkor már nem vetemedik, nem görbül, nincs benne feszültség.
Temesvári Péter eddig mintegy 100 hegedűt, 25-30 brácsát és 15-20 csellót készített, ezek külföldön Kanadától Japánig számos országban tulajdonosra találtak. Mindhárom fia tanult zenét, de a mesterséget nem viszik tovább. Ez cseppet sem bántja, az a fontosabb, hogy olyan pályát találtak maguknak, ami boldoggá teszi őket.
– A mesterem, Sáránszky Pál nyolcvanéves korában egyszer csak ráborult a gyalupadra. Szívinfarktus. Valahogy én is így képzelem el. Mert a hegedűkészítést nem lehet abbahagyni. Amikor először nála jártam a műhelyében, a pult mellett vitrinben az egyik hegedűje állt. A mai napig előttem van, sosem láttam annál szebbet.
STRADIVARI-TITOK. Évszázadok óta kutatják, mi a titka a hegedűk csodálatos hangzásának. Egy német–francia kutatócsoport – a párizsi zenei múzeumban őrzött öt hegedű vizsgálata alapján – úgy véli, a titok nyitja a hegedűkhöz használt lakkban van. A mester hegedűit két nagyon finom rétegből álló lakk borítja, amely olaj és fenyőgyanta keveréke, ebbe Stradivari különböző, a korabeli olasz festők által használt természetes anyagokat kevert, ez talán befolyásolja a hangzást is.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu