Dzsesszkirály és méltó társai

Ritkán esik szó a Szabad Föld hasábjain dzsesszről, pedig a műfaj nálunk is jó ideje gyökeret eresztett, és mára egyre nagyobb számú közönséget vonz.

KultúraSzijjártó Gabriella2025. 02. 09. vasárnap2025. 02. 09.

Fotó: Bús Csaba, Forrás: MW

BUS_2072 Fotó: Bús Csaba Forrás: MW

Ritkán esik szó a Szabad Föld hasábjain dzsesszről, pedig a műfaj nálunk is jó ideje gyökeret eresztett, és mára egyre nagyobb számú közönséget vonz. Nagyban köszönhető ez a Sárik Péter Triónak, hazánk egyik legnépszerűbb dzsesszze­nekarának. Az egyik legtöbbet koncertező formáció tagjai (Sárik Péter – zongora, Fonay Tibor – nagybőgő, Gálfi Attila – dob) nagyon nyitott, sokoldalú zenészek. Fellépéseik igazi közönségbarát koncertek, teli humorral, játékkal és energiával. 

Minap a Budapest Jazz Club zsúfolásig megtelt termében Berki Tamás dzsesszénekes csatlakozott hozzájuk. Ne fukarkodjunk a jelzőkkel: ő a magyar dzsesszéneklés koronázatlan királya, aki az elmúlt évtizedek számtalan legendás zenekarának tagja volt, de zeneszerzőként és szövegíróként is jegyzik. Tizennégy évesen kezdte zenei pályafutását saját beatzenekarában, később nyert nemzetközi ifjúsági dzsesszénekesversenyt, a Nemzetközi Jazz Federáció Best of listája a mai napig Európa egyik legjobb férfi dzsesszénekeseként tartja számon. Csak néhány az elismerései közül: Artisjus-, Nívó- és Lyra-díjat kapott, átvehette a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjét. 

Berki Tamásnak a Sárik Péterrel közös, Minden délibáb című duó­koncertlemeze 2015-ben megkapta a Fonogram-díjat mint Az év dzsesszalbuma. A Sárik Péter Trióval hosszú évek óta játszik együtt, 2024-ben jelent meg a Hintaló című közös lemezük. A Budapest Jazz Clubban számos szerzemény felcsendült az albumról, amelynek anyaga derűs utazás életen, kalandokon, szerelmeken át. A nyitódal, a Hol van az erdő nyitósora berkis módon talán legismertebb számára, a Békés expressz bluesra utal (Zakatol a vonat). Az erősen önéletrajzi, visszatekintő, összegző jellegű dalokat áthatja a humor, az önirónia, de a fájdalom is jelen van. 

Berki az úgynevezett improvizatív scatelő stílus hazai képviselője, amit anno Louis Armstrong és Ella Fitzgerald „fejlesztett ki”. A jelentés nélküli, gyors ritmusban improvizált, fúvós hangszereket utánzó énekhangokkal merész és forradalmi újításnak számított a vokális dzsesszben, és ezt a mi közel 79(!) esztendős Berkink mesterfokon űzi. Hiába, dzsesszben nálunk ő a király! 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek