Festőfejedelem a Szépművészetiben

Munkácsy Mihály születésének 180. és halálának 125. évfordulója alkalmából nagyszabású kiállítás látogatható március végéig a budapesti Szépművészeti Múzeumban. Több mint száz műalkotás, archív fotók és dokumentumok segítenek még jobban megismerni az egyik leghíresebb magyar festő életét, sikereit és páratlanul gazdag életművét.

KultúraSzijjártó Gabriella2025. 02. 09. vasárnap2025. 02. 09.

Fotó: Kallus György

IMG_7649 Fotó: Kallus György

Jó apropót adott a két évforduló, hogy egy olyan, eddig példa nélküli, az alkotó teljes életművét felölelő tárlat szülessen, amely – a fiatal éveitől a köré épült mítoszig terjedően – átfogó képet ad róla, kiemelve a „Munkácsy márka” kialakulását, ikonná válását. A cím is erre utal: Egy világsiker története. A magángyűjte­ményekből és külföldről is kölcsönzött, rejtőzködő remekművek között számos olyan alkotás lát­ható a mostani tárlaton, ami még sosem járt korábban Magyaror­szágon. 

A Munkácsy-történet szerencsére közismert, a Krisztus-trilógia egyesítése okán az elmúlt két-három évtizedben újra és újra fókuszba került zseniális alkotójuk. A kivételesen tehetséges magyar asztalosinas külföldre ment festészetet tanulni, Düsseldorfban fedezték fel, képei bekerültek a párizsi Szalonba, érmeket szereztek, felfigyeltek rá a korabeli Európa leghíresebb művészei. A magyar fiatalembert szárnyai alá vette Cécile Papier báróné, aki megözvegyülése után hozzáment a festőhöz. Párizsban telepedtek le, ahol saját palotát építettek a város legelegánsabb negyedében. Munkácsy a festészetével az 1870–'80-as években tömegeket nyűgözött le, később valóságos festőfejedelemként látogatott haza szülőföldjére. 

A tárlat többek közt a művész életének ezt az aspektusát is kiemeli: miként volt képes fenntartani a körülötte lobogó érdeklődést; mekkora segítség volt ebben felesége, valamint üzleti partnere, Charles Sedelmeyer? Cécile Papier becsvágyó menedzserként egyengette férje útját, magas társadalmi státusával bevezette Munkácsyt a korabeli francia elitbe. Férje ebben az időben már nem a kitaszítottakat és a nyomorultakat festette, hanem a nagypolgárság portréit és gazdagon berendezett élettereit. Az utóbbiak az úgynevezett szalonképek, Munkácsy karrierje második szakaszának meghatározó műfaja – sokáig kevés volt belőlük itthon, hiányoztak a hazai múzeumokból, gyűjteményekből, mára folyamatosan kerülnek elő újabbak az aukciókon is. 

A Reggel a nyaralóban című, kivételesen szép szalonkép kifejezetten erre a kiállításra érkezett Budapestre Amerikából. Egy dúsgazdag New York-i üzletember vásárolta meg az 1880-as években Munkácsy műkereskedőjétől, Charles Sedelmeyertől, és a mágnás unokája hagyományozta az Albany Institute of History & Artnak, ahol ma is látható. A márkaépítés másik kulcsszereplőjével, Sedelmeyerrel Munkácsy tíz évre szóló, kizárólagos szerződést kötött munkái értékesítésére 1878-ban; nélküle a festő nemigen gazdagodott volna meg a művészetéből. 

A műkereskedő szervezte meg óriási tömegeket megmozgató európai képbemutató körútjait, illetve amerikai utazását, és ő terelte a festőt a kolosszálképek irányába. Az évfordulós tárlatra kettő érkezett: a Krisztus-trilógiából a Gol­gota (a debreceni Déri Múzeumból), valamint egy annál is nagyobb, egészen gigantikus kései főmű, a Honfoglalás az Országházból. Ez már önmagában is szenzáció, mert a közönség ritkán láthatja, legutóbb 2012-ben hagyta el a Parlament épületét. 

Krasznai Réka kurátor külön tablón hívta fel a figyelmet rá, hogy még a leghíresebb Munkácsy-művek is viszonylag későn érkeztek haza. A Siralomház például csak 1965-ben mutatkozott be először a Magyar Nemzeti Galériában (ezt még Düsseldorfban, a festőállványról vette meg Munkácsytól egy amerikai üzletember). A Zálogház és a Műteremben 1990-ben tért haza, kezdetben csak letétként. Ma már ezek a képek mind magyar közgyűjtemények féltett kincsei, amelyek március végéig együtt várják a látogatókat.

Hazatért a két Krisztus-kép is

Munkácsy életében alig került magyarországi közgyűjteménybe alkotása. Ez érthető, hiszen külföldön érte el sikereit, így alkotásai szinte teljes egészében külföldi vásárlókhoz kerültek, sok esetben gazdag amerikai magángyűjtőkhöz. Két nagy Krisztus-képét John Wanamaker amerikai áruház-tulajdonos vette meg, és egészen 1989-ig a család philadelphiai nagyáruházában lógtak a falon. A közönség évente egyszer, a nagy átriumban, a húsvét előtti hetekben tekinthette meg őket. A festmények csak az 1990-es években jöttek haza, és csak az elmúlt években kerültek magyar köztulajdonba, miután az állam mindkettőt megvásárolta. 

IMG_7647
Fotó: Kallus György

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek