
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

A Magyar Nemzeti Galéria legújabb kiállítása – Az élet művészete. Szecessziós plakátművészet és tárgykultúra Magyarországon (1895–1914) címmel – egy színes utazásra hív a századforduló Budapestjére. A tárlat több mint kétszáz műtárgyat: plakátokat, könyveket, iparművészeti alkotásokat, bútorokat, kerámiákat vonultat fel, bemutatva a magyar szecesszió esztétikai örökségét.
Kép: A Magyar Nemzeti Galéria tárlata mintegy 120 szecessziós plakátot mutat be a tárgyakon túl, Fotó: Németh András Péter, Forrás: Szabad Föld
A természeti formákból merített inspirációt, organikus mintákban gondolkodott, célul tűzte ki a művészet és az élet összefonódását. Tömören így jellemezhető a XIX. század végének és a XX. század elejének egyik legizgalmasabb művészeti irányzata. A szecesszió ideálja az összművészet, a mindennapok tárgyait is áthatotta. Nem véletlen, hogy legfőbb terepe az alkalmazott művészet lett, és annak egyik leglátványosabb formája a plakát.
A kiállítás középpontjában álló plakátművészet a modern kor gyermeke. A XIX. század végén jelent meg először London és Párizs utcáin, és hamarosan nem csupán reklámeszközzé, de önálló művészeti ággá is vált, az alkotók, gyűjtők és kritikusok egyaránt felismerték értékét. A plakát újfajta kommunikációs forma lett: egyszerre hatékony és esztétikus, tömegeket ér el, és képes egy kor hangulatát, eszményeit és értékrendjét is megörökíteni.
A Magyar Nemzeti Galéria tárlata mintegy 120 plakátot mutat be, többek között olyan ismert magyar mesterektől, mint Rippl-Rónai József, Vaszary János, Ferenczy Károly, valamint a kifejezetten e műfajban alkotó művészektől, mint Faragó Géza, Biró Mihály, Tuszkay Márton vagy Helbing Ferenc. Nemzetközi kitekintésként a műfaj legnagyobbjainak – Alfons Mucha, Henri de Toulouse-Lautrec, Gustav Klimt, Koloman Moser – munkái is szerepelnek a kiállításon.
A plakátok nem csupán a szépséget, de a kor életformáját, szokásait is megidézik. Hirdetnek színházakat, kabarékat, mulatókat, újságokat, gyógyfürdőket és kereskedelmi termékeket. A tárlat felvillantja a századforduló városi éjszakai életét, a kávéházak hangulatát, a gyógyfürdők látogatását vagy a csillogó bálokat. Bár akkoriban hatalmas viták folytak arról, hogy egy jól nevelt hölgy űzheti-e a korszak vadonatúj technikai sportját, a biciklizést, a plakátművészet válasza egyértelmű igen a kérdésre.
A plakátok finom festői megoldásokkal vagy dekoratív vonalkultúrájukkal a szecessziós szépségeszményt hirdetik, gyönyörködtetnek, vagy éppen humorukkal igyekeznek megnyerni a közönség tetszését. A korszak humorát az állatkert felújítás utáni nyitására kiírt plakátpályázat mutatja: az alkotásokon nemcsak bájos pingvinek, de egy meglehetősen lekezelő ábrázatú keselyű is feltűnik.
A kiállítás külön figyelmet szentel a nőábrázolás sokféleségének. A reklámplakátokon megjelenő független, öntudatos nőalakok egy új társadalmi szerepkört hirdetnek, míg más műveken a végzet asszonya, az érzéki, titokzatos nőalak dominál. Az éra új férfitípusa pedig a kifogástalan megjelenésű, művelt, de állandóan unatkozó arisztokrata dandy, aki újságot olvas a kávéházban, vagy pezsgőzget egy rosszul sikerült randevú után.
A plakátok mellett a kiállításon könyvek, folyóiratok, textilek is megidézik a korszak otthonainak világát. A Zsolnay-kerámiák, a faragott szecessziós bútorok, a művészien megmunkált mindennapi tárgyak révén érzékelhetővé válik, hogy a szecesszió valóban az élet művészeteként működött – célja az volt, hogy széppé és harmonikussá tegye az embert körülvevő környezetet.
A tárlat utolsó szekciója finom kontrasztot teremt: míg a korai plakátok a boldog békeidők optimizmusát hirdetik, addig a kiállítás záró darabjai – hadikölcsönöket népszerűsítő, szegénységre figyelmeztető plakátok – már egy sötétebb korszak előhírnökei. Ez a feszültség nem csupán művészeti, de társadalmi üzenetet is hordoz.
A kiállítás egy olyan időszakot mutat be, amelyben a modernitás, a művészet és a mindennapok találkoztak. A látogatók egy letűnt világ életérzésébe is bepillantást nyernek. Egy korba, amely egyszerre volt álmodozó és gyakorlatias, esztétizáló és előremutató.
A kiállítás október 5-ig látogatható a várbeli Magyar Nemzeti Galériában. Kurátora: Katona Anikó művészettörténész. A tárlat mellé egy gazdagon illusztrált katalógus is készült.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu