Szeptember 4-én hunyt el a divatvilág ikonikus divattervezője. A Financial Times oldalain a halála előtt néhány nappal megjelent utolsó interjújában visszatekintett a karrierjére és örökségére.
Az Armani divatház közleménye szerint a legendás divattervező békésen hunyt el milánói otthonában, szerettei körében. A gyászolók szombaton és vasárnap búcsúzhatnak tőle ravatalánál a divatház székhelyén, a milánói Armani/Teatro épületében. Temetését – az elhunyt kérésének megfelelően – zárt körben tartják majd.
Utolsó napjaiig fáradhatatlanul dolgozott. Kimeríthetetlen kíváncsiság és figyelem vezérelte a jelen és az emberek iránt. Nyílt párbeszédet alakított ki a közönséggel, nagy tiszteletnek és szeretetnek örvendett amiatt, hogy mindenkivel megtalálta a közös hangot
– írták a közleményben.
Augusztus 29-én jelent meg az utolsó interjú, amit Giorgio Armani a Financial Times-nak adott. A divattervező ebben többek között a sikeres márkaépítéshez szükséges áldozatokról elmélkedett, és elárulta, mi az a döntése, amit utólag megbánt – írja a Life.hu.
A legendás divattervező halála előtt adott utolsó interjúban beszélt többek között a márkája jövőjéről, elárulta azt is, mi lesz a divatház sorsa a halála után, és mit tenne ma már másképp.
„Nem tudom, hogy használnám-e a munkamániás szót, de a kemény munka minden bizonnyal elengedhetetlen a sikerhez” – nyilatkozta Giorio Armani, és hozzátette:
Az egyetlen dolog, amit megbántam az életemben, hogy túl sok időt töltöttem munkával, és nem elég időt a barátaimmal és a családommal.
Giorgio Armani a márka jövőjével kapcsolatban azt mondta, feladatait fokozatosan adná át azoknak, akik a legközelebb állnak hozzá, a családtagjainak és az egész munkatársi csapatnak. Azt szerette volna, ha az utódlás organikusan történne, és nem okozna szakadást.
Il Signor Armani, ahogyan alkalmazottai és munkatársai mindig tisztelettel és csodálattal szólították, szerettei körében békésen hunyt el
– áll a Armani vállalat közleményben.
Az évek során Giorgio Armani olyan víziót alakított ki, amely a divattól az élet minden területére kiterjedt, rendkívüli tisztasággal és pragmatizmussal előre látva a jövőbeni trendeket
– méltatja munkásságát a bejelentés.
Versace a szeretőket öltözteti. Armani a feleségeket
– mondta egy ízben Anna Wintour, a Vogue magazin nemrég leköszönt nagy hatalmú főszerkesztője.
És Armani nem is akármilyen feleségeket öltöztetett, több alkalommal viselte a ruháit például Melania Trump, Donald Trump amerikai elnök felesége is – írja a Magyar Nemzet.
Én divattervező vagyok, és igyekszem gyönyörű nőket öltöztetni. Melania gyönyörű nő, és ha megkérne, nem haboznék igent mondani
– fogalmazott ezzel kapcsolatban az olasz sztártervező.
Érdekesség, hogy a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány különböző állomásain mind Donald Trump republikánus, mind Hillary Clinton demokrata elnökjelölt viselt Armani által tervezett ruhadarabokat. De előszeretettel visel Armanit Giorgia Meloni olasz kormányfő is, aki különösen a tervező nadrágkosztümjeit kedveli, ilyet viselt többek között első miniszterelnöki kabinetülésén is.
Elegáns, visszafogott és kreatív stílusával fényt hozott az olasz divatra, és inspirálta az egész világot. Ikon, fáradhatatlan munkás, a legjobb Olaszország szimbóluma. Köszönjük mindazt, amit tett
– búcsúzott a divattervezőtől Meloni.
Ki volt Giorgio Armani? Első önálló milánói stúdiójában, az elegáns Corso Venezián 1975-ben mutatta be nagy sikerrel első kollekcióját, amelyen már látható volt a fekete alapon fehér betűkkel írott Armani márkanév. Szokatlan összefüggésben használt szokatlan anyagokat és kombinációkat. A férfiak számára egészen új stílust alakított ki, a lazán elegáns, lekerekített formákat pontosan szabott, kiváló minőségű anyagokkal társította. Újraértelmezte a hagyományos öltönyt, megszüntette a szigorú, merev „begomboltságot”, és még a kiváló angol gyapjúból is olyan kényelmes zakókat tervezett, mint a selyempizsama. A vállakat csapottabbra vette, a hajtókák keskenyebbek és hosszabbak lettek, a gombolás lejjebb költözött, így az alacsony férfiak magasabbnak látszottak, a magasak pedig még magasabbnak. 1975-ben a nők számára is előrukkolt egy határozott, férfiasabb stílussal. Az amerikai piac számára 1980-ban megtalálta cége legtökéletesebb reklámarcát Richard Gere filmszínész személyében, akinek ő tervezte ruhatárát az Amerikai dzsigoló című filmhez. A filmvilághoz való szoros kötődését mi sem bizonyítja jobban, mint hogy kétszáznál is több filmhez tervezett ruhákat. Ő volt az első divattervező, aki hírességeket kért fel ruhái bemutatására és népszerűsítésére rangos eseményeken. Elsőként 1988-ban a Los Angeles Lakers edzője, Pat Riley állt kötélnek. Utána pedig olyan filmsztárokat öltöztetett, mint Gwyneth Paltrow, Julia Roberts, Michelle Pfeiffer, Beyoncé, Cate Blanchett, Clive Owen, Reese Witherspoon vagy George Clooney. Szintén az ő fejéből pattant ki, hogy az Oscar-díjkiosztó vörös szőnyegén Hollywood legnagyobb sztárjai ruhakölteményeiben parádézzanak, de a hírességeknek ezért soha egy fillért sem fizetett. Armani valóságos birodalmat épített ki, palettáján a ruházaton kívül különböző kiegészítők, szemüvegek, parfümök, smink- és lakberendezési termékek is szerepelnek, sőt kávéházlánca és szállodája is volt. A fiatal vásárlók meghódítására olcsóbb, de hasonlóan igényes kidolgozású ruhák forgalmazására született az Emporio Armani. A sport világa mindig is nagy inspiráció volt számára, több alkalommal tervezett egyenruhákat az olasz olimpiai és paralimpiai csapat részére. Öltönyeit 2007 óta hordják az angol Chelsea csapatának labdarúgói, férfiak számára tervezett alsóneműit David Beckham és Cristiano Ronaldo futballista, valamint Rafael Nadal teniszező, a nők számára készülteket Megan Fox amerikai színésznő is reklámozta. 2015-ben divatmúzeumot nyitott Milánóban. A divatvilágban elért eredményeiért 2019-ben megkapta a „divattervezők Oscarját”, a British Fashion Council életműdíját. Ő volt az egyik leggazdagabb olasz 12 milliárd dolláros vagyonnal, és rendszeresen adta nevét jótékonysági eseményekhez is. |