Karády Katalin nem halt meg!

Divat a díva. Lassan húsz éve, hogy Karády Katalin egy New York-i kalapüzlet gazdájaként meghalt, de dalai a halála után is tovább élnek. Énekesnők, színésznők fedezik fel maguknak a két világháború közötti magyar film érdes, erotikus hangú filmsztárját.

KultúraCsontos Tibor2009. 03. 17. kedd2009. 03. 17.
Karády Katalin nem halt meg!

531 559 dollár. Ennyi pénz állt az 1990 februárjában, New York-ban meghalt  Karády Katalin bankszámláján. Budapesten a Lepke utcai villa maradt utána, Pék községben pedig egy 120 holdas birtok, amely a filmszínésznő és szerelmének, Újszászy Istvánnak, a második világháború alatti magyar hírszerzés főnökének közös tulajdona volt. S persze, megőrződött az a dalkincs, amelyet az utóbbi három évben színésznők és énekesek igyekeztek átszűrni saját lelkükön.


Legutóbb Szalóki Ági, aki március 18-án este a Katona József Színházban mutatja be Karády-dalokból összefűzött estjét. A dzsessz környékén is gyakran megforduló népdalénekesnőnek A vágy muzsikál címmel jelent meg lemeze, melyekre csak dzsessz zenészek által hangszerelt Karády Katalin-dalokat korongolt. Ezt mutatja be most színházi díszletek között. S hogy mi vonzotta az egykori búgó hangú dívához, a korabeli filmsztárhoz?


– Népdalénekesként több ezer dalt hallgattam meg, melyeknél hiányoztak az arcok, csak az énekhangra, a szövegre hagyatkozhattam – mondja Szalóki Ági. – Ha valamely dalban e kettő együtt eltalálta a szívemet, elkezdtem foglalkozni vele, s megtanultam. Én társítottam az előadó személyiségét a hangjához. Ez történt Karády Katalin esetében is. Annak ellenére, hogy megnéztem filmjeit, megismertem életrajzát, elsősorban a hangja érdekelt. Nyolc-kilenc esztendősen hallgattam először a nagymamámnál, majd húsz évesen találtam rá újra, s énekeltem is a már nem létező Rácz-kertben. Szeretem ezeket a szerelmi vallomásokat, mert egyszerűek, bátrak, őszinték, maiak. Olyasfajta bölcs és kedvesen ironikus gondolatokat találtam bennük, amelyek nagyon közel állnak hozzám. Karády a végzet asszonya volt a filmeken, gyönyörű és erős nő, karakán és tudatos. Mégis, ami a köztudatban megmaradt róla, a búgó hangja, a cigaretta szipkája. Karády személyében olyan nő énekel, aki túl van már sok mindenen. Ezzel próbálok azonosulni, nem a végzet asszonya képpel, hiszen azzal nem tudnék, s nem is akarok. Elénekelem, amit a szerelemről tudok, vágyakozásról, várakozásról, büszkeségről, megalázottságról, kacérságról, csalódásról és beteljesülésről.


Szalóki Ági olyasmire vállalkozott, amit nem vártak el tőle. Ezért döntött Karády Katalin mellett, akire cseppet sem hasonlít, s aki cseppet sem hasonlít rá. A lemezbemutató színházi körülményei sem azt jelentik, hogy szeretné eljátszani Karády Katalint, inkább a szellemisége, a lelkisége előtt tiszteleg.


A szocialista kultúrpolitika húsz évig tabuként kezelte Karádyt. A hetvenes években már becsempészhették a Halálos tavaszt és a többi filmjét a Filmmúzeum műsorába, az évtized utolsó esztendejében pedig a karácsonyi lemezpiacra dobtak tőle egy nagylemezt, olyan slágerekkel, mint a Gyűlölöm a vadvirágos rétet, Hamvadó cigarettavég, Hiába menekülsz, Ez lett a vesztünk.


A Karády-kultusz magyarországi újraéledése soha nem érdekelte Karády Katalint, nem akart hazalátogatni, szerette volna, ha a filmbeli, fiatal arc marad meg a nézők emlékezetében. Rettegett attól, hogy öregként lássák meg otthon. S bár kedvelt alakja volt a New York-i magyar emigrációnak, csak keveseket engedett közel magához. Mesélték, hogy soha nem látták bevásárolni, bankba menni, sétálni az utcán. Elzárkózott a külvilág elől, szinte beletemetkezett a Madison Avenue-n nyitott és egyre jobban jövedelmező kalapszalonjába, ahol még Nancy Reagan és egyik legjobb barátnője, a sikeríró, Claire Kenneth is a vásárlója volt. Tudatosan kerülte a nyilvánosságot. Sándor Pál filmrendező kiment hozzá, dokumentumfilmet szeretett volna forgatni róla, beszélgettek is, de Karády megtiltotta, hogy fényképezzék, filmezzék. Másrészt sokat szenvedett attól, hogy nácibarátnak tartották, miközben üldözötteket mentett a Gestapo elől. Miután elhagyta az országot, először Sao Paulóba ment, ahonnan évenként kérvényezte az amerikai beutazási vízumot, de ott kommunistaként tartották számon. Az akkori amerikai ügyvédnek, a későbbi fideszes parlamenti korelnöknek, dr. Varga Lászlónak köszönhette, hogy végül is letelepedhetett New Yorkban.


Szalóki Ági előtt a modellből színésznővé lett Kapócs Zsóka mutatkozott be önálló Karády-esttel. Műsora voltaképpen egy sanzonest, melyen több Karády-dal is szerepel. Kapócs Zsóka sem a dívát és a végzet asszonyát jelenítette meg, az ő Karádyja is mentes a legendaízektől. Még korábban Détár Enikő ringatta magát Karády-hangulatba. Három éve a Filmsláger-Múzeum című albumon neki jutott a Hamvadó cigarettavég: számára ennek a Karády-dalnak az eléneklése is olyan volt, mint egy szerep. Énekelt Karády-dalokat Nagy-Kálózy Eszter is, a múlt héten elhunyt rendező, Bacsó Péter Hamvadó cigarettavég című, 2001-ben készült filmjében. A Karády-Újszászy szerelemről szóló produkcióban Bacsó először eredetiben szerette volna megjeleníteni a nevezetes slágereket, de a Karády szerepét játszó Nagy-Kálózy Eszter meggyőzte, hogy majd ő elénekli a dalokat. A színésznő saját bevallása szerint is igyekezett Karády sajátos stílusában előadni a híres felvételeket, de arra már nem vállalkozott, hogy a filmszereplést meglovagolva önálló dalestet is összeállítson Karády Katalin dalaiból.


Bármelyik képre kattintva nyissa meg képgalériánkat!

Ezek is érdekelhetnek