Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Tudják-e, hogyan lehet egy kisebb vagyonra szert tenni? Ha van egy nagyobb vagyon, s abból elkezdenek lóval foglalkozni. Ezt a bölcsességet Székesfehérváron hallottam egy lószállító luxuskamionokat gyártó cég telephelyén.
Kép: Horsetruck Kft. Székesfehérvár lószállitó felépitmények gyártása munkahely dolgozó szakember 2011.04.18. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter
Gombnyomásra ereszkedik le a lépcső, kényelmesen felsétálunk rajta. Óvatosan rálépek a bambuszpadlóra, és megállok a cseresznyefa konyhabútor előtt: kerámia főzőlap, beépített hűtőszekrény, mikrosütő, krómmosogató és kávéfőző. A konyhával szemben krémszínű bőr ülőgarnitúra, a nappali falát ugyanolyan anyaggal kárpitozták. Benne házimozirendszer falba süllyeszthető televízióval, az ablakokon özönlik be a fény. Természetesen fürdőszoba is van, benne igényes kerámiaburkolat, szögletes mosdókagyló és üveg zuhanykabin. A hálófülkét a fektetett ablakok teszik hangulatossá és a franciaágy, ami picit magasan kapott helyet – egész pontosan a vezetőfülke tetején…
Egy kamion belsejében járunk, bár akár egy négycsillagos szálloda lakosztályában is lehetnénk. Akkor azonban a versenylovak kísérője nem tudná bármelyik pillanatban meglátogatni kincset érő paripáit. Így viszont egy-két lépést tesz a kamionban hátrafelé, és máris a vastag gumifelülettel bélelt szobába ér. Nagy ablakok nyílnak innen is, mert a ló szereti a fényt. A belmagasság majdnem két és fél méter, légkondicionálóra nincs szükség, a ló mínusz egy és plusz negyvenöt fok között mindent kibír. Csak ne legyen huzat, mert attól hamar megfázik; a friss levegő, a megfelelő szellőztetőrendszer viszont elengedhetetlen. Ebben a kamionban különösen, ugyanis Szíriába készül.
– A lakótérben három órát szoktak eltölteni megrendeléskor az ügyfelek, itt hátul pedig három percet. Pedig a lószállító kamionban elvileg a lóé lenne a főszerep. De a lovasoké rendkívül sznob világ – mondja Tóth József, a Horse Truck Kft. tulajdonosa, aki jól tudja, miről beszél. Maga is díjugrató, Amerikában kezdte huszonhárom éve, most pedig Németországban versenyez. Az üzleti világba azért csöppent bele, mert nem volt elég szponzora, márpedig – ahogy mondja – a ló két dolgot nem szeret: a primitív gondolkodást és a szegénységet. Az első járművét virágszállító autóból alakította át, az állatokat biztonsági övekkel választotta egymástól szét.
– Hét emberrel kezdtünk 2004-ben, és ma huszonhárman vagyunk. Évente húsz új autót adok el, de csak azért, mert nincs nagyobb kapacitásunk. Prospektust nem készíttetek, az üzletet a versenyek hozzák, lenne vásárló akár évi negyvenre is. Honnan? Elsősorban Németországból, Olaszországból, Hollandiából, Belgiumból és Angliából. A lószállító luxuskamionok többsége Magyarországról gurul ki szerte Európába.
Tóth József szerint e speciális járműveknek több mint a fele hazánkban készül, hivatalosan legalább nyolc cég foglalkozik a gyártásukkal. Beszerzik az alapjárművet – ez a kamion vezetőfülkéjét és alvázát jelenti –, és erre készítik el két hónap alatt a felépítményt, amiből nincs két egyforma, mert mindent a vevő egyedi igénye határoz meg:
– Volt, aki házimozirendszert rendelt a lovakhoz is, mások gombnyomásra kiemelkedő nappali részt kértek tetőterasszal.
A műhelycsarnokban most éppen hegesztenek, csiszolnak, vágnak. Felkapaszkodunk egy félkész járműre, a hátulján kábelek lógnak. Ehhez rögzítik a kamerákat, hogy a lovak állapotát a vezetőfülkéből és a lakrészből egyaránt követni tudják. A tetőablak fényre sötétül, hogy elkerüljék az üvegházhatást, amúgy napkollektor is kerül a tetőre, hogy fűtési szezonban kevesebb legyen az energiafogyasztás. A szellőztetőablak automata vezérléssel nyílik, hogy ne kelljen megzavarni a lovakat. A kamion ára 250 ezer euró (kb. 65 millió forint). Egy tizennégy éves német fiú fogja kapni a szüleitől. Születésnapjára, meglepetésként...
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu