Kékkel festett családregény

Eljön még az idő, mikor újból divatot diktál az elnyűhetetlen kékfestő – vallja az immár nyolcvanhárom esztendős, messze földön híres tiszakécskei népművész. Ma is fáradhatatlanul csinosítja az évszázados családi hagyományra épülő műhelyét,és esze ágában sincs lezárni az életművét.

LakóhelyemBorzák Tibor2012. 03. 08. csütörtök2012. 03. 08.

Kép: Tiszakécske, 2012. január 23. Kovács Miklós kékfestő mester. Fotó: Ujvári Sándor

Kékkel festett családregény
Tiszakécske, 2012. január 23. Kovács Miklós kékfestő mester. Fotó: Ujvári Sándor

Igazi családregényt lehetne írni a tiszakécskei Kovács famíliáról, ahol százharmincnégy esztendeje kezdődött a kékfestés. Az ősök Kecskeméten nyitották első műhelyüket, majd Kiskunfélegyházán dolgoztak, és csak ezután lett Tiszakécske a főhadiszállásuk. 1927-ben itt látott munkához idősebb Kovács Miklós, később a fia is társult hozzá. S ez a „fiú” immár a nyolcvannegyedik évét tapossa, s a jelek szerint megállíthatatlan.

– Nem tudom abbahagyni – vallja be huncut mosollyal Kovács Miklós, a népművészet mestere, népi iparművész. – A mestervizsgát még 1962-ben tettem le, ám azóta nagyot mozdult a világ, ami hatott a kékfestő iránti keresletre is. De soha nem fordult meg a fejemben, hogy bezárjam a műhelyt. Nem lett volna szép tőlem, hiszen a családi hagyomány kötelez. Nagyapám öt testvére közül négy foglalkozott kékfestéssel, de az unokáik többsége is. Amikor összejött a rokonság, öt perc alatt megbeszéltük a családi ügyeket, aztán máris rátértünk a festésre, persze csak elméletben. Évekig vitatkoztunk egy gázfűtéses szárítógép működésén, amit végül 2000 tavaszán én valósítottam meg.

Kovácséknál manapság is diskurálhatnának a kékfestésről, hiszen a családban szinte mindenki „megfertőződött”. Miklós bácsi felesége a kézi tarkázású terítők elismert alkotója. Lányuk, Mária ugyancsak őrzi a tradíciót, hiszen múlt századi mintafákkal készít a mai kor igényeinek megfelelő termékeket, köztük egyedi ruhákat, melyeket szentendrei üzletéből a világ legtávolabbi pontjaira visznek el a turisták. Férje szintén letette a kékfestővizsgát, ma már a család többi tagjához hasonlóan ő is népi iparművész. Csak a másik lány, Gabriella lóg ki a sorból: a sorsa úgy hozta, hogy egy helyi pékség résztulajdonosa lett.

– Hol van már az, amikor a kékfestő hagyományos paraszti viseletnek számított? – tűnődik el a családfő. – De a nyaralók vagy a hobbitanyák belső tereit sem ilyen kézműves termékkel díszítik mostanság. És a hölgyek sem tolonganak a kékfestő ruháért, pedig a hetvenes években divatosnak számított. De nem panaszkodom, hiszen az óvodásoktól a szépkorúakig most is vannak kuncsaftjaink. Népdalkórusok, hagyományőrző tánccsoportok fellépőruhát, a vendéglősök pedig asztalterítőt varratnak az elnyűhetetlen anyagból. Sokan rájöttek, hogy az ipari eljárással készült, nemegyszer műszálas, gépi nyomásos filléres holmik meg sem közelítik a kézműves hagyományokra alapozott népi iparművészeti termékek minőségét.

Kovács Miklós bízik abban, hogy újabb reneszánszát éli majd a kékfestő. Talán nosztalgiából, vagy éppenséggel azért, mert a lakásdíszítésben, az öltözködésben praktikus és látványos lehet. Nem véletlen hát, hogy a tiszakécskei mester nem pihen. Bár műhelyében nincs már folyamatos nagyüzem, azért évente négyszer-ötször beindítja a vénséges vén masinákat. Ilyenkor az egész család kiveszi részét a munkából. A csendesebb időszakban pedig mintákat tervez, mintafákat készít (a képen is egy ilyet mutat az idős mester), hogy tovább bővítse több mint ezerdarabos gyűjteményét.

Ezek is érdekelhetnek