Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Hiába van közvilágítás a közúton: ha nem szabványos, csaknem akkora a halálos balesetek esélye, mint a kivilágítatlan utakon.
A kivilágítatlan utakon a súlyos balesetek 69%a követel halálos áldozatot, míg a nem szabványosan megvilágított utak esetében ez 58%. Pedig megfelelő közvilágítás mellett a halállal végződő balesetek aránya 30% alá csökkenhetne. A balesetek környezetében lefolytatott közvilágítási vizsgálatokból kiderült, hogy az adott szakaszon a rendszerek több mint fele nem a szabvány szerinti megvilágítási értéket mutatta.
2011-ben a közúti közlekedési balesetek 29%-a sötétedés után történt. Ezek csaknem kétharmada lakott területen belül következett be, ahol kiépített közvilágítás működik. A megfelelően kiépített és működtetett közvilágítás akár felére is csökkenthetné a halálos és súlyos áldozatok számát – részben a balesetek számának mérséklésén keresztül. Horváth Szilveszter, a közvilágítási rendszerek üzemletetésével és fejlesztésével foglalkozó GREP Zrt. vezérigazgatója úgy látja: főleg a kistelepülések átmenő főútjain és a városok kijelölt gyalogos-átkelőhelyein kell kiváltképp odafigyelni a rendszer megfelelő kiépítésére.
Folytak vizsgálatok arra vonatkozóan is, hogy az éjszaka, közvilágítással ellátott területeken bekövetkezett balesetek környezetében mekkora volt a szabványnak megfelelő és az attól eltérő megvilágítás aránya. Az eredmény megdöbbentő: az esetek 56%-ában az adott útszakaszon nem volt a szabványos a megvilágítás mértéke.
A korlátozott látási viszonyok között – ez a közvilágítás kapcsán az alkonyati fénycsökkenéstől, az esti sötét órákon át, a hajnali derengésig tartó időszakot jelöli – bekövetkező balesetekben a súlyos és halálos sérülések több mint kétharmadát gyalogosok szenvedik el, míg a kerékpárosok és gépjárművel közlekedők nagyjából fele-fele arányban osztoznak a sérülések egyharmadán. A megfelelő megvilágítás éppen a legsebezhetőbb gyalogosokat védené a balesetek ellen, mivel jellemzően ők nincsenek kivilágítva, vagy viselnek sötét, nehezen észlelhető ruházatot.
Miként lehetne a közvilágítási szolgáltatással mérsékelni a balestek számát, illetve súlyosságát? A válasz a közvilágítási szabványokban rejlik. Jelenleg megvilágítás tekintetében – a gépjárműforgalom nagyságának megfelelően – a közutakat hat kategóriába sorolják. Sajnos ma Magyarországon a meglévő közvilágítás sok helyen nem a szabványnak megfelelő. Ennek főképp anyagi okai vannak: a települések költségvetésükből nem tudják kigazdálkodni a modernebb, jobb minőségű világítás költségeit.
A megfelelő minőségű közvilágítás bizonyítottan képes jelentősen csökkenteni a közlekedési balesetek számát és súlyosságát, sőt ezen túlmenően növeli a közbiztonságot, valamint segít megelőzni a vagyonelleni bűncselekményeket és a közösségi károkozást is.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu