Gépek az ember szolgálatában

Áttörésre lehet számítani a következő években a drónok piacán. A pilóta nélküli repülő eszközök kereskedelmi forgalma minden évben a duplájára nő szerte Európában. Ez nem véletlen, hiszen olyan tevékenységeket végezhetnek el velük, amelyek sokkal több pénzbe kerülnek a hagyományos gépekkel és módszerekkel.

LakóhelyemHaraszti Gyula2019. 12. 17. kedd2019. 12. 17.

Kép: A US army soldier with the 101st Airborne Division Alpha Battery 1-320th tries to launch a drone outside Combat Outpost Nolen in the village of Jellawar in The Arghandab Valley on September 4, 2010. US military commanders in Afghanistan are developing a strategy that would tolerate limited corruption but target large-scale abuses, The Washington Post reported late September 3, citing unnamed senior defence officials, the newspaper said Pentagon officials had concluded that the Taliban insurgency was the most pressing threat to stability in Afghanistan rather than corruption. The United States has almost 93,000 troops in the country, who along with 48,000 NATO soldiers are battling a Taliban-led insurgency. AFP PHOTO/PATRICK BAZ (Photo by PATRICK BAZ / AFP), Fotó: PATRICK BAZ

Gépek az ember szolgálatában
A US army soldier with the 101st Airborne Division Alpha Battery 1-320th tries to launch a drone outside Combat Outpost Nolen in the village of Jellawar in The Arghandab Valley on September 4, 2010. US military commanders in Afghanistan are developing a strategy that would tolerate limited corruption but target large-scale abuses, The Washington Post reported late September 3, citing unnamed senior defence officials, the newspaper said Pentagon officials had concluded that the Taliban insurgency was the most pressing threat to stability in Afghanistan rather than corruption. The United States has almost 93,000 troops in the country, who along with 48,000 NATO soldiers are battling a Taliban-led insurgency. AFP PHOTO/PATRICK BAZ (Photo by PATRICK BAZ / AFP)
Fotó: PATRICK BAZ

Három éve kezdtünk el foglalkozni a DJI nevű multicéggel, amely ma a világ vezető dróngyártója, és tavaly már kétmilliárdos nettó árbevételre tettünk szert – avat be a drónokkal foglalkozó cég sikereibe Frikker Attila, a Duplitec Kft. drónüzletágának vezetője. A társaság a DJI magyar disztribútora.

Az egyik bemutatótermükben és áruházukban találkozunk, amely olyan, akár egy modern szobrokat felsorakoztató kiállítás: egymás mellett láthatók a pultokon, a falakon és a kirakatban a különféle repülő eszközök, kamerastabilizátorok és oktatórobotok.

Felpróbálhatunk olyan szemüveget, amelyiknek a beépített képernyőjén azt láthatjuk, amit egy drón kamerája felvesz, vagyis a földön állva madártávlatból vizsgálhatjuk a minket körülvevő világot, miközben fejünk mozgatásával irányíthatjuk a repülő eszközt.

Bemutatják nekünk azt a drónt is, amelyet a Terminátor hatodik részének forgatásán alkalmaztak a filmesek. A gépet egy pilóta irányította, miközben az operatőr a kamerát kezelte, ami nem mindennapi együttműködést követelt meg a két szakembertől – meséli Frikker Attila.

Ezeket az eszközöket ma már nagy előszeretettel használják a filmiparban, de ez csak az egyik szakma, amelyben a drónok lassan megkerülhetetlenné válnak. A Duplitec például már régóta tesztel drónokat a PlantaDrone Kft.-vel Csongrád megyében a mezőgazdasági tevékenységekhez, csak a végső engedélyekre várnak. A cég a drónokkal olyan dolgokra lesz képes, amilyenekről eddig csak álmodni lehetett.

Egyelőre még szükség van az emberre a földeken, de a változás itt is elkezdődött. Fotó: Németh András Péter

Például olyan speciális érzékelőberendezéseket szállítanak velük, amelyek a növényekről visszaverődő fény alapján meg tudják mutatni az eltéréseket. A növény ugyanis vízhiány, táplálékhiány, kórokozófertőzöttség vagy klorofillhiány esetén különböző módon veri vissza a fényt.

De azt is meg tudják így vizsgálni, hogy milyen érettségi fokon áll a termés egy szántóföldön, illetve ültetvényen. Ha pedig azt észlelik, hogy megjelent egy kártevő egy tábla közepén, és a növény már olyan fejlődési szakaszban van, hogy nem lehet földi eszközökkel bemenni az érintett zónába, permetező drónokkal tudják kezelni a romlásnak indult foltokat. A drónokkal hőkamerákat is felreptethetnek egy-egy termőterület fölé, amelyekkel szintén következtetéseket vonhatnak le annak állapotáról.

Tokajban például hőkamerával is megvizsgáltak egy szőlőt. A felvételek elemzése után kiderült, hogy az ültetvény hőstresszt kapott. A gazda így időben tudott intézkedni, hogy megmentse a termést. Baranyában megállapították, hogy egy termőterület melyik részén maradtak szárazabbak a növények, ennek köszönhetően javítani tudtak a precíziós öntözés hatékonyságán.

Magyarországon időnként jelentős méretű belvizes területek vannak, amelyekre nem lehet ráhajtani munkagéppel. Ilyenkor hívhatják segítségül a permetező drónokat, amelyek még hatékonyabbak is lehetnek, hiszen a rotorok turbulenciája miatt nemcsak a növény felső részeit terítik be a növényvédő szerekkel, megmozgatják a lombozatot is. A drónok használata sok esetben olcsóbb is, mint a földi eszközöké.

A pilóta nélküli repülő eszközöket Frikker Attiláék cége számos más tevékenységre is kínálja, illetve használja. Segítik vele például a balatoni vízimentők munkáját. Mentőmellényt szállíthatnak vele a bajba jutott embereknek, és hangosbeszélőn tájékoztathatják is őket arról, mit kell tenniük a túléléshez. A mentősnapon defibrillátort szállítottak ki drónnal egy helyszínre, ahol tömegkatasztrófát imitáltak a résztvevők.

Harcászat és közlekedés: utat nyit a drónok előtt. Fotó: Németh András Péter

A katasztrófavédelem számára biztosí­tanak olyan hőkamerás drónokat is, amelyekre nagy közelítő­ké­pességű kamerát is erősítettek, ami két kilométerre lévő dolgokat is közvetlenül az orrunk elé képes vetíteni. Az így felszerelt drónok nagyon fontosak lehetnek a személyi keresésnél.

Ezért is használja egyre több hatóság az ilyen felderítő eszközöket a katasztrófavédelemtől kezdve a rendőrségen át a katonaságig – mutat rá Frikker Attila. Mint mondja, a már említett mentőnapon épületekbe behatolva, kis drónokkal segítették a katasztrófavédelmi triázs (fontossági sorrend megállapítása) munkáját.

Ma már a szolgáltatóiparban is megjelentek a drónok a világban. Dubajban ételkiszállításra is használják ezeket, de több csomagküldő cég is dolgozik drónokkal – tudjuk meg a szakembertől. A Duplitecnek van olyan drónja, amelyik leltároz egy nagy bútoráruházban.

Kínában szerveket is szállítottak már drónnal kórházi területen, illetve magasfeszültségű felső vezetékek megtisztítására is használják a gépeket. A drónok használhatók az energetikai szektorban is, például naperőművek felmérésére, de létesítményvédelemre is.

Íme, a dróntaxi.

Nagy gondot jelent a halastavak és környezetük védelme is, ha nincs kiépített burkolat a környékükön. A dézsmálás viszont megelőzhető, ha a 70–100 km/óra sebességgel, akár este is járőrözni képes drónokat használnak a csőszök.

A drónok kiválóan bevethetők az építőiparban. A Duplitec például a külszíni fejtéseknél kitermelt anyagmennyiséget is ki tudja számítani a segítségükkel, centiméter-pontosságú helymeghatározásra képes, köbméterre ki tudja számolni az anyagok mennyiségét egy meghatározott ingatlanon.

A meglévő házakat is fel tudják térképezni drónokkal háromdimenziós modellben, amely azonnal átrakható egy tervező szoftverbe. A mérnök ezzel áttervezhet bármit az épületen.

Bűncselekmény lehet tilosban reptetni Az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztálya törvénymódosítást kezdeményezett a pilóta nélkül légi járművekre vonatkozó szabályok megszegőinek egységes büntetése érdekében – derült ki a II. Drón Konferencia és Expo kerekasztal-beszélgetéseiből és előadásaiból. A Magyar Nemzet közlése szerint László Andrea rendőr alezredes arról beszélt, a törvénymódosítás része az, hogy a közúti bírságokhoz hason­lóan fix összegeket határozzon meg a törvényhozó. A jelenlegi szabályozás alapján, ha valaki nem megfelelő helyen vagy módon drónozik, három szabálysértési eljárást is indíthatnak ellene. A rendőrség ezt egy eljárásra csökkentené azzal, hogy légi közlekedési bírságot (ez ma 100 millió forintig terjedhet) lehessen kiszabni. Kivétel, amikor a drónozó más életét, testi épségét veszélyezteti, mert az már bűncselekmény. Az uniós szabályozás arról is rendelkezik, hogy drónt ittas vagy tudatmódosult állapotban irányítani tilos. A hatóság a terrorveszély miatt is határozott fellépést ígér. Az október közepén, a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren történt drónberepülések is bűncselekménynek számítanak, és a rendőrség aszerint is kezeli a történteket. Nem mellesleg, a nemzetközi repülőteret megzavaró háromszori drónberepülés százmilliós kárt okozott; ezt már Székely Zoltán, a HungaroControl módszertani és koordinációs osztályvezetője tette hozzá. Lovas Nikolettától, az Innovációs és Technológiai Minisztérium légi és vízi közlekedési főosztályának vezetőjétől megtudhattuk, a tárca jelenleg is dolgozik a hazai drónszabályozáson, az új jogszabály tartalmazni fogja azt is, hogy hol nem lehet drónozni.

A drónok irányítása felelősséget követel. Fotó: Németh András Péter

Frikker Attila szerint ma már nem is maga a szállítóeszköz fejlesztése a legnagyobb feladat. Az óriási lehetőségek abban vannak, hogy milyen szoftverekkel dolgozzák fel, milyen felhőbe juttatják el a drónok segítségével készített felvételeket, milyen mesterséges intelligencia segítségével elemzik az adatokat.

És persze eljött az az időszak is, hogy a pilóta nélküli járművekbe visszaül a pilóta. Illetve az ember lesz a hasznos teher. Legutóbb egy bécsi bemutatón tekinthetett meg a nagyközönség olyan drónt, amellyel emberek szállíthatók, de az Egyesült Arab Emirátusokban már régebben alkalmaznak ilyen járműveket.

Frikker Attila elképzelhetőnek tartja, hogy a hadiiparból is ki fog kopni lassan az ember. Érdekes évtizedek jönnek, mert a drónok forradalma mellett megjelenik a robotika forradalma is.

Frikker Attila és a drón. A téma az asztalon hever. Fotó: Németh András Péter

– Egy jó mesterséges intelligenciával ellátott gép tud annyit, mint egy ember – véli Frikker Attila. Szerinte a városi közlekedést is forradalmasítani fogja az elektromos önvezető autók új generációja.

A telefonunkkal hívunk majd egy járművet, beterhelik a számlánkat a mobilunkon keresztül, amikor pedig kiszállunk, az autó megy tovább a következő utashoz.

– 2030-ra, 2040-re olyan világ lesz, mint a sci-fikben. Úgy képzelem el, hogy a négyes úton haladok egy önvezető autóval, kitekintek az ablakon és azt látom, hogy a mellettem húzódó, végtelennek tűnő termőföldek fölött a drónok önállóan dolgoznak.

Aztán útközben olvasgatni kezdem a Szabad Földet.

Elkerülhetetlen a szabályozás

A számítások szerint 2019 végére elérhető, hogy mintegy 40 ezer dróntulajdonos és felhasználó legyen az országban. Az igazi boomot jövőre várják, mert a 2019. július 1-jén életbe lépett uniós rendelet alkalmazása kötelezővé válik 2020 nyarán. Ennek alapján már egyre több pilóta nélküli repülő eszköz tevékenységét engedélyezhetik az unió területén. Az egyik legfontosabb kritérium az lesz a jövőben, hogy a drónnak úgynevezett beépített no-fly zónákkal kell rendelkeznie. Ez azt jelenti, hogy szoftveresen a gépekbe kódolják a felszállás letiltását a védett területeken. Ilyen például a börtönök, a repülőterek, az erőművek, a finomítók környezete és az egyéb védett épületek térsége. Szabályozzák azt is, hogy ezeket a gépeket hogyan azonosítják, kiolvasható lesz belőlük egy nyilvántartási kód, vagyis egyfajta rendszámuk lesz, mint az autóknak. Azt is ki kell dolgozni, hogy milyen szervezetek ellenőrzik, menedzselik majd a drónok közlekedését a légtérben, mint ahogyan a repülőgépekét a légi irányítás. Ma már egy tilosban járó drónt egyébként nem kell hálóval elkapni vagy lelőni. Frikker Attila társasága olyan dróndetektáló és -elhárító megoldásokkal is foglalkozik, amelyekkel könnyen leállíthatják a repülő eszközöket, és megtalálhatják a kezelőt is. Ez pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy megelőzzék a baleseteket vagy a terrorcselekményeket.

 

Ezek is érdekelhetnek