Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Felforgatta a háziorvosok megszokott ritmusát a koronavírus-járvány. A veszélyhelyzetben pillanatok alatt elterjedt a telefonos egyeztetés, a közösségi oldalakon való üzenetváltás, a villámpostán kért e-receptírás, de még a videokonferencián történő beszélgetés is.
Kép: Vérnyomás-mérés Dr. Tóth Katalin Kecskemét háziorvosi rendelő beteg vizsgálat maszk védőfelszerelés doktor orvos Covid-19 koronavírus járvány 2020.05.15 fotó: Németh András Péter / Szabad Föld, Fotó: Nemeth Andras Peter +36208281361
Ha nem is olyan mértékben, mint az oktatás területén, az orvoslásban is gyökeres változásokat hozott a járványhelyzet. Kerülve a személyes érintkezéseket, megnövekedett a digitális világ kínálta eszközök használata.
Már a koronavírus megjelenése elején megfogalmazódott szakmai berkekben, hogy a betegek maradjanak otthon, majd a háziorvosok felkeresik őket a lakásukban. Ez az ötlet azonban számos tisztázatlan kérdést is felvetett, így nem vezették be.
Az viszont gyakorlattá vált, hogy akinek bármiféle panasza van, előbb telefonon konzultáljon a doktorával, s ő majd a hallottak alapján dönt a további lépésekről. Fokozatosan kezd visszaállni a régi rend, már óránként négy beteget fogadhatnak a rendelőkben, megfelelő óvintézkedések közepette.
Ami a háziorvosok munkáját illeti, a vírus felbukkanása a védekezéshez szükséges eszközök beszerzésén túl rákényszerítette őket, hogy hadrendbe állítsák a számítástechnikai és kommunikációs eszközöket. A digitális leletezés, az e-recept már nem újdonság, melyek mellé újabb lehetőségek társultak.
Levelezni e-mailben a leggyorsabb, a közösségi oldal kiválóan alkalmas a tájékoztatásra, sőt kamerán keresztül is lehet konzultálni.
– Pár hét leforgása alatt rengeteg változás történt a munkánkban, ami bizonyos esetekben anyagi áldozatvállalást is jelentett – közli velünk dr. Tóth Ildikó Katalin kecskeméti háziorvos. – Szükségessé vált egy laptop, hogy otthonról is elérhessem a számítógépes rendszerünket.
Az informatikai kérdésekben, például a virológiai kérőlapok felvitelében, a levelezőcsoportok kialakításában ingyenesen segítettek a háziorvosi program szoftverfejlesztői. Vezetékes telefonunkat a túlterheltség elkerülése érdekében kétállomásosra bővítettük, és a sürgősségi hívásokat fogadó mobilunk mellé vettünk még egy készüléket.
Ami pedig a módszereinket illeti, már tavaly elkezdtünk azon gondolkodni, hogyan észszerűsíthetnénk az adminisztrációs feladatainkat. Január elsejétől vezettük be az e-mailen történő ügyintézést, így nem kell személyesen bejönni receptet íratni, beutalót kérni vagy a táppénzes ellátmányt meghosszabbítani.
Akik nem rendelkeznek internettel, számukra a rendelőben receptigénylő gyűjtőládát helyeztünk ki. Praxisközösségünkkel épphogy elkezdtük a szűrővizsgálatokat, amikor beköszöntött a járvány, de ezt a munkát folytatjuk, nemrég küldtünk ki újabb kérdőíveket.
A doktornő eddigi tapasztalatai kedvezőek. Nem gondolta volna, hogy ennyire sokan élnek a digitalizáció vívmányaival. Már nem korosztályi kérdés a számítógépezés, az idősek is szép számban használják.
Tóth Ildikó Katalin meséli: akadnak olyan nyugdíjas betegei, akik a mindennapjaikról hosszú beszámolókat küldenek neki. A telefonos bejelentkezéssel tervezhetőbb lett a gyógyító munka, a pácienseknek nem kell hosszú órákat ücsörögniük a váróteremben, amit nagyra értékelnek.
Remélhetőleg ezek a pozitívumok a koronavírus-járvány lecsengése után is megmaradnak, miközben persze elkerülhetetlenek a személyes találkozások, hiszen a kézzel történő vizsgálat mégsem végezhető videobejelentkezéssel.
Ezért is hangzik első hallásra furcsának, hogy e-mailben vagy telefonon is lehet bőrgyógyászati, kardiológiai vagy pszichiátriai szakorvoshoz fordulniuk a betegeknek. A Bács-Kiskun Megyei Kórház bőrgyógyászatán a koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzetben konzultációs lehetőséget hirdettek – olvasható az intézmény honlapján.
Négy-öt jó minőségű, a bőrtünetekről közelről készített fotót kell beküldeni elektronikus levélben, valamint meg kell adni a személyes adatokat és a panaszok részletes leírását.
Ha ezek alapján felállítható a diagnózis, ambuláns lapnak megfelelő dokumentum készül, amelyhez a páciensek néhány nap elteltével az ügyfélkapun keresztül hozzájuthatnak az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatói Tér (EESZT) online felületén. Ha személyes megjelenésre van szükség, azt e-mailben jelzik. Súlyos tünetek esetén „élőben” is rendelkezésre áll a szakorvos.
A járványügyi helyzetre való tekintettel a Bács-Kiskun Megyei Kórház kardiológiai osztályán csak a sürgős eseteket látják el, egyéb panaszokkal telefonon lehet szakorvoshoz fordulni munkanapokon 9 és 12 óra között. A megadott számot többször tárcsáztuk, de egyszer sem vették fel, a kórház honlapján található tájékoztatóból azonban kiderül, hogy elsősorban a szakrendelésükön gondozott kardiológiai betegek vagy műtöttek hívását várják állapotrosszabbodás esetén.
Hasonló lehetőséget kínál e kórház pszichiátriai osztálya is, ahol a megadott névsorból választható szakorvosnak 8–14 óra között lehet a felnőttellátással kapcsolatos kérdéseket feltenni, egyéb ügyekben szakasszisztens válaszol az érdeklődőknek.
Székkutas háziorvosa, dr. Bakos Attila nem ismeretlen olvasóink előtt: pár évvel ezelőtt elhatározta, hogy lefogyasztja a falu túlsúlyos polgárait. Most azzal fogadott bennünket, hogy sikerült továbbfejlesztenie a kezdeményezését, gyógytornász és dietetikus segíti a misszióját, és tevékenyen részt vesz a hódmezővásárhelyi praxisközösség munkájában is.
A digitális platformot a fogyókúrás akciója óta tudatosan használja, a település központi helyeire kiplakátolt hirdetményeken és a falu honlapján publikált híreken kívül a saját oldalára is kiteszi a veszélyhelyzettel kapcsolatos közleményeket, információkat.
– Gondolhatnánk, hogy a kistelepülésen vagy tanyán élők idegenkednek az internetezéstől, az okostelefonok használatától – vezeti be mondandóját a doktor úr. – Éppen a járványhelyzet bizonyította be ennek az ellenkezőjét: kevesen vannak a középkorosztályból, akik nem élvezik a digitális technika előnyeit.
Rutinosan e-maileznek, telefonos fotókat készítenek és azokat el is tudják küldeni, sőt még a videokonzultációba is bevonhatók.
Csakhogy dr. Bakos Attila úgy véli: az adminisztrációra fordított időt még egy „sima” receptírás sem csökkenti minden esetben, hiszen ha valaki hiányosan vagy tévesen küldi be a gyógyszerei listáját, az asszisztensnőnek muszáj telefonon pontosítani.
Továbbá vannak olyan orvosi igazolások, egyéb dokumentumok, melyeket mindenképpen kinyomtatva kell átadni a pácienseknek. Tehát a digitális világ teljeskörűen még nem érkezett meg a háziorvosi szolgálatokhoz.
Szinte minden foglalkozás képviselőinek hozott változásokat a vírus. Az újítások feloldották a régi beidegződéseket, átgondoltabbá, praktikusabbá és fegyelmezettebbé tették a munkafolyamatokat. Amitől korábban féltünk, mára természetesnek vesszük.
Mi, újságírók mostanában naphosszat lógunk a telefonon, kamerán keresztül nézünk szembe interjúalanyainkkal – miközben várjuk az újbóli személyes találkozásokat, hogy láthassuk minden rezdülésüket.
Az orvosok is hasonlóra vágynak, merthogy nekik is többet jelent a beteget a rendelőben megvizsgálni, mint telefonon meghallgatni a panaszaikat. De azt mindannyian tudjuk: a jövő még sok meglepetést tartogat.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu