Harminc-negyven évvel ezelőtt, új autója átvételét követően a boldog tulajdonos – a közeli benzinkút útba ejtése után, hogy egyáltalán hazajusson, mert szinte üres tankkal kapta meg a kocsiját – másnap az alvázvédő kisiparosnál kezdte a napot, hogy a kocsija alsó részeit jól lekenjék valamilyen sötét kulimásszal. Ettől aztán nem is rohadt úgy, mint a többieké.
Kép: Citroen aut—szerel™ mžhely , szerv’z , munk‡s , dolgoz— , kocsi , jav’t‡s 2004.02.11. fot—: Hegedžs M‡rta
Főként alulról eszi az autót a rozsda, ezért az előbb említett akció – az üreges alvázvédelem – a legrizikósabb pontot érintette. Hasonlóképpen hasznosak voltak a kerékjárati dobokba szerelt műanyag betétek, további segítséget adva az autó alfelének megóvásához.
A kerékjárati ívek és az üregek a természet erejének leginkább kitett helyek, oda verődnek fel – s hatolnak el idővel a fémig – a kövek, ott csapódik le a pára, gyűlik össze a víz, a sár, a kosz. Ha a kasznit kikezdi a rozsda, azután a teherviselő elemek lassacskán elvesztik a merevségüket, a szilárdságot segítő alsó tartók és küszöbök mennek tönkre a leghamarabb.
Ezért találták fel az utólagos alvázvédelmet. Mert van elsődleges is: számos autómárka 6-10 év átrozsdásodási garanciát ad, viszont ehhez rendszeresen szakszervizben kell bemutatni az autónkat. Alaposan szemügyre veszik a védőréteget, ha kell, kijavítják vagy pótolják (mindezzel viszont legalább egy évtizedig a röghöz kötött vendégük leszünk).
Némely kocsihoz a megrendeléskor extraként kérhető a védelem, így gyártás közben viszik fel a többnyire nem túl vastag réteget a tiszta és rozsdamentes felületre. (Akármilyen vékony is, sokat segíthet.)
Ütődések
Járda, forgalomterelő félgömb, szegély: velük találkozni hangos és többnyire káros esemény. Mert nem csupán a felnik és a gumik sérülhetnek, de a küszöbök és a kissé lenyúló karosszériarészek is. Érdemes szemrevételezni, mekkora bajjal járt a nem kívánt találkozás. Ha bármikor is leért a kocsi alja, vagy ütközés miatt cserélni kellett valamelyik karosszériaelemet, a beavatkozás helyén mindig tanácsos pótolni az alvázvédő anyagot.
Visszajutottunk a rajthoz: aki javarészt a kocsija szerkezetét leginkább igénybe vevő körülmények (eső, sár, hó, jég) között, rosszabb minőségű utakon közlekedik – vagy szabad téren parkol a nap nagyobbik részében –, érdemes a minél korábban elvégzett alvázvédelmen elgondolkodnia. Legjobb az erre szakosodott műhelybe menni.
Vannak már több évtizede bevált, kiforrott technológiák, de persze mindig jönnek az újabbak is. Pénztárca kérdése, ki melyik mellett voksol: az igazán hatékony kezelés ára 50 ezer forinttól kezdődik (garanciával és rendszeres ellenőrzéssel). A munka általában három napot vesz igénybe, mert az egyes folyamatok között megfelelő száradási időre van szükség. A hagyományos eljárás alkalmazásakor hat-hét évente ajánlott az alváz- és üregvédelem megismétlése.
De a vállalkozó kedvű tulajdonosok maguk is tehetnek a kocsijuk fémből gyártott szerkezeti és karosszériaelemeinek minél hosszabb élettartamáért. Üregvédő szer félliteres palackban, vékony – 360 fokban spriccelő – szórócsővel is kapható, elsősorban a küszöbök, az oszlopok belseje, a fedelek zárt részei, az első- és hátsó sárvédő ívek lekezelésére. Megfelelő alvázvédő anyag birtokában ugyanez elvégezhető kompresszorral és szórópisztollyal is.
S ha csak alkalom nyílik rá, nézzünk alá a kocsinknak szerelőaknából, szervizben, autómosóban. Apropó, mosó: tavasszal minden évben, illetve ha nagyon összekoszoltuk, szükség szerint mosassuk le az alvázat – mint az előbbiekből is kitűnik: megéri!