Itt az oroszok bosszúja: interkontinentális rakétát lőttek Dnyipróra
mandiner.hu
Manapság már nincs téli szünet, a kerékpáros szezon – néhány havas, jeges napot-hetet leszámítva – folytonossá vált. Rovatunk cikkéhez a muníciót egy röpke baráti beszélgetés adta.
Kép: kerékpár közlekedés bicikli járda forgalom KRESZ 2021 09 03 Fotó: Kállai Márton / Szabad Föld
Új biciklijét babusgatta az udvaron szomszédasszonyom kamaszfia. Dicsértem a szép járgányt, kérdeztem, merre jár vele? Hát itt, Budapesten, de kerekezett már a főváros környékén is, ahol van bicikliút. Mondtam, a bicaj tök csupasz, lámpa, prizma sehol, nem kéne rajta lennie? A 13 éves srác rávágta, hogy ő csak világosban teker, akkor nem érdekes.
De mi van, ha mégis ráesteledik? Életveszélyes, ha a sötétben felül a kivilágítatlan kerékpárjára! Meghökkent. Nekiszegeztem a kérdést: ismeri-e a KRESZ-t? Hamar magához tért, mert rávágta: hát persze. A jobbkéz-szabályt is? Azt is, persze, és elbúcsúzott, mert sietett a barátjához.
Kis csevegésemet azért mesélem el, mert a lényeg jól kitetszik belőle: bárki, bármikor, bárhol felpattanhat a bicaja nyergébe, és uzsgyi! Jobb esetben a fejébe nyomja a sisakját, ha éppen van neki. Ha nincs tisztában a közúti közlekedés szabályaival, majd menet közben megtanulja. Szívből remélem, rendőri intézkedés vagy baleset nélkül.
Apropó, szabályok. Áthágásuk fakadhat egyrészt az ismeretük hiányából, másrészt pedig a tudatos megszegésükből. Hogy melyikből, lényegtelen, a következmények számítanak. Az biztos, hogy a gyalogosok után a kerékpárosok a legvédtelenebbek az utakon. Kettőzött figyelemmel ügyel rájuk minden sofőr, akiben legalább pislákol a bajelkerülés ösztöne. (Jómagam a kerékpárutakat ugyanolyan körültekintéssel keresztezem, mint a villamossínekkel tenném.)
A kerékpáros – jogosan – elvárja, hogy a többiek hasonlóan komolyan vegyék, mint a buszt vagy darus kocsit – tehát a volánforgatót ne pusztán a méret, a lehetséges ütközés káreseménye fogja vissza a biztonságos oldaltávolság megtartásától, az elsőbbség megadásától és így tovább. De fordítva is igaz: a fürgeség, a keskenység nem menlevél semmire, legfeljebb jól jön bizonyos helyzetekben.
S akkor most néhány szó a járdán és a zebrán közlekedésről. Kedves biciklizők, ez nem csak szabálytalan, de alig valamivel kevésbé kockázatos, mint az úttest! Egyrészt nem kifizetődő a járókelőkkel ütközni. Másrészt a zebrán a kerékpárról leszállva gyalogosként kell áttrappolni, mert mire a csíkokhoz közelítő autós meglátja a suhanó bicaj első kerekét, addigra már hozzáfogott a manőverhez. Érdemes a veszedelmet néhány másodperc előnyért bevállalni?
Végül javaslom minden kerékpárosnak, olvassa el cikkünk keretbe foglalt felsorolását: a kötelező felszerelési tárgyakból minden rajta van a biciklijén?
Kötelező felszerelés
Könnyen kezelhető, akadálymentesen működtethető kormány. Két, egymástól független, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fék: az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat. Hangjelző, ami csak csengőhangot adhat. Előre fehér vagy kadmiumsárga, hátra piros fényt adó – sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható – helyzetjelző lámpa. Elöl egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverő; és legalább az első keréken minimum kettő, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverő (küllőprizma). A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy a gumiabroncsokon.
mandiner.hu
borsonline.hu
origo.hu
vg.hu
heol.hu
origo.hu
mindmegette.hu
origo.hu
mandiner.hu
origo.hu
magyarnemzet.hu
origo.hu