Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Jellemzően mázsás gondok: egyéni problémák, társadalmi és nemzeti sorskérdések sorjáznak Hamvai Kornél drámáiban. A Covid-hullámok hozományaként máig elérhető interneten, az eszinhaz.hu előadásai között a kortárs író néhány darabja, 1990 forintos áron. Forradalmunk leverésére emlékezve a Castel Felicét ajánlom.
A színdarab szerint 1958-at írunk. A Castel Felice óceánjáró fedélzetén összezsúfolódott 1400 kivándorló között nyolc magyar is utazik. Honfitársaink valószínűleg soha nem találkoztak volna össze, ha nincsenek az ’56-os események és következményeik. Az utazók célja közös: elmenni minél távolabbra addigi életük színteréről, el otthonról, el Magyarországról. Ábrándjaikban Ausztrália kinek-kinek mást ígér: új kapcsolatokat, családot, karriert, egzisztenciát, jólétet. Vagy legalábbis megélhetést.
Útközben, egy hónapon keresztül kapcsolatok, szerelmek szövődnek és bomlanak fel, álmok élednek és hamvadnak el a szellemes szópárbajok között. A hajó a boldogság ígéretét hordozza – neve is boldog kastélyt jelent –, ám az új élet kezdéséhez előbb le kell zárni a régit. Ha le lehet egyáltalán…
A nyolc szereplő – a Radnóti Színház remek színészeinek megformálásában – nagyon különböző emlékeket, terheket, gondokat cipel magával a hajóra. Például a kihűlt házasságban megöregedett precíz, művelt tanárember (Bálint András) pontosan tudja, hogy Ausztráliában a fiánál kegyelemkenyéren morzsolgatja majd hátralévő napjait. A Szépségnek nevezett hölgy (Marjai Virág) sztárénekesnőként szeretne hódítani az új világban, szinte bármilyen áron. A közösség kulcsszereplője az a bánatos, magánya elől menekülő özvegyasszony (Kováts Adél), aki a legváratlanabb pillanatban férje gyilkosát véli felfedezni utastársában.
A Férfiról (Szervét Tibor) annyi be is bizonyosodik, hogy az ÁVO aktív tagja, rémtetteinek részese volt, de a terhére rótt gyilkosságot nem ismeri be – megismert kommunista múltja viszont elidegeníti tőle azt az asszonyt (Szávai Viktória), akit az út elején választott társul.
Ahogy a Castel Felice halad délnek, az összezártság, a bizonytalanság és a tehetetlenség mindenkiből a legrosszabbat hozza ki, és lassan kibukik: valószínűleg mind menekülnek, de más-más elől. Tettesek és áldozatok egyaránt lehetnek köztük. Ki kollaboráns, ki ügynök, ki szimpatizáns, ki csak élni akar. Akad olyan utas, aki szerint mit számít ez már a világ túlfelén, míg mások rendületlenül vallják, hogy a bűnök nem maradhatnak megtorlás nélkül.
A néző még bizonytalanul imbolyog a lassan kibontakozó sorstörténetek között, amikor az út felén túl egyszer csak eltűnik az egyik magyar utas. Megölte magát? Vagy megölték? Titka volt? Vagy ő tudta valakiét? Vagy egyszerűen csak vízbe esett az előző esti viharban? Kezdetét veszi a nyomozás, miközben már senki nem bízik senkiben...
Hamvai Kornél darabjának és Valló Péter rendezésének egyik erénye, hogy úgy „mesél” hűségről, üldözésről, menekülésről, hazaszeretetről, megbocsátásról, feledésről, hogy a nézőben nemcsak a tények értelmezésében, hanem magukban a tényekben is kételyt ébreszt. Lassan világossá válik, hogy bár a távoli Ausztráliába tartó magyarok jegyet váltottak a hajóra, másra vágynak: bár odaérhetnének végre; bár sose érkeznének meg; bár el se indultak volna…
Ajánló
Hamvai Kornélnak egy másik, szintén történelmi témát boncolgató színdarabja is elérhető az eszinhaz.hu kínálatában, a szombahelyi Weöres Sándor Színház előadásában. A Márton partjelző fázik című dráma 78 éves főhőse hite szerint méltatlanul mellőzött statisztája lett az általa mindennél többre tartott focinak és az alázattal (piti besúgóként) szolgált hazai politikának.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu