Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Nemrégiben, a Szabad Föld 78 éves történetében tallózó Ezt írtuk rovatunkban olvashatták az alábbi hírt, 1982-ből: „Rátkai Sándor papucsos mester harminchat pár szegedi papucsából rendeztek kiállítást a szegedi Juhász Gyula Művelődési Központban. Ma már egyedül Rátkai Sándor készíti a híres szegedi papucsot.” És most, 40 évvel később meg ez a hír: a Szegedi Papucsért Alapítvány kezdeményezésére a napokban negyedszerre rendezik meg a szegedi papucs napját, hogy felhívják a figyelmet erre a különleges lábbelire.
Kép: Szegedi papucs napja a Szent-Györgyi Albert Agórában. Szeged 2022.06.18. Fotó:Bielik István
Előbb egy vallomás a szerzőtől. Bevallom, eddigi hetven-egynéhány évemben kevés dolgom akadt a szegedi papuccsal, vélhetően leginkább azért, mert ennek nincs férfiúi lábra illő változata. Így hát nekem maradt a klumpa, strandra a vietnami papucs – tudják, az, amelyiknek a pántja nemcsak a talp szélén, hanem az öregujj és a második lábujj között is feszül (tudniillik: az öregujj a hüvelykujj megfelelője a lábon).
Igazából azonban az alföldi papucsomra emlékeznék. Zsemleszínű volt, teli felsőrésszel készült, marhabőrből; 1979-ben 383 forintért lehetett kapni párját, az Astoriánál sorban álltak érte az ifjak. A papucsot a csöves szubkultúra hamar felkapta, de hordták a szabad lelkű értelmiségiek is; a lábbeli a szabadság szimbóluma lett. Utálták is a rendőrök. Népszerűségét egyrészt a hiánygazdaságnak köszönhette (ezt lehetett kapni), másrészt annak, hogy a papucs elnyűhetetlen volt: négy évszakon át hordták. Igen, még télen is. „Csőnadrág, derékig érő haj, és az alföldi pacsker, jó időszak” – és ennek is már negyven éve…
Na, de végül is Szegedre tartunk, hogy a pirospaprika és a halászlé után megismerjük a város harmadik nevezetességét, a szögedi cipellőt.
Története a hódoltság korára vezethető vissza, vagyis 150 év ide vagy oda: ezt is a törököknek köszönhetjük. A papucs szó maga is oszmán-török eredetű, első előfordulása 1527-ből vagy 1592-ből való – vitatkozzanak a tudósok –, s komoly legenda fűződik hozzá. Egy bizonyos Hóbiárt pasáról szól a mese, aki a Szeged környékén 1550 körül állomásozó török csapatok vezére lehetett.
Nos, ez a Hóbiárt, igazhitű muzulmán létére is szerette a bort és a fehérnépet. Az itteni csodaszép lányokat és a felsővárosi halász és hajós asszonyokat a tarjáni szőlők között épült nyaralójába csábította, ahol nagy mulatásokat rendezett. A história itt kétfelé válik: az egyik szerint a felszarvazott férjek küldték személyes találkozóra Allahhoz a pasát, a másik szerint a menyecskék verték agyon a papucsuk sarkával. Ennek csak az a pikantériája, hogy a papucs készítését minden bizonnyal a törököktől tanulták a dél-alföldi mesterek, tehát, mondhatni, a törökök „fegyverét” fordították a felháborodott hölgyemények a pasa ellen. Erről az utóbbi verzióról a Piroska téren ma is találhatunk egy érdekes táblát, amelynek szövege így kezdődik: „Hóbiárt basa az egyetlen török, akit Szeged népe máig emleget.” Mindenesetre annyit máris tudhatunk a szegedi papucsról, hogy koponyatörésre is kiválóan alkalmas…
Ugorgyunk – mondaná Pósalaky uram a szomszédos Debrecenből –, ugorgyunk néhány száz évet, amikor is a papucs inkább csak a módosabbak viselete volt; a poros, sáros utakon nemigen hordták. Az aranykor a szegedi nagy árvíz, vagyis 1879 után következett el, hiszen az újjászületett városban kikövezett utak, körutak épültek; a papucs viselete elterjedt. Olcsó is volt, a szegényebbek is meg tudták venni, ráadásul az addigi csizmák, bocskorok után igazán mutatós lábbeli lett belőle.
Mindezeket az okosságokat dr. Bárkányi Ildikótól tudhatjuk, aki többes minőségében vett részt a papucsnapon: egyrészt a Móra Ferenc Múzeum igazgatóhelyetteseként, másrészt a szegedi papucs továbbéléséért létrejött alapítvány kuratóriumi tagjaként.
– A múzeum 2017-ben a saját gyűjteményéből hozott létre egy papucsos kiállítást, ahová a múzeumi tárgyak mellé a környező települések papucsosai is elhozhatták termékeiket. Mindez akár egyfajta riadó is lehetett, hiszen két évvel korábban, 2015-ben a város megszüntette az akkor már nem élő Rátkai Sándor üzeméből kialakított látványműhelyt, az utolsó népművész álmát, ahol a papucskészítést nemcsak gyakorolta, hanem tanította is. A bezárást városszerte komoly felháborodás követte: mécseseket gyújtottak a kis üzlet előtt, mert úgy tűnt, hogy bevégeztetett a szegedi papucs 400 éves története. Ekkor alakult meg a Szegedi Papucsért Alapítvány, amely azóta is gondozza, ápolja és élteti városunk büszkeségét.
– Meddig tartott az árvíz utáni fellendülés?
– A XX. század elején legalább 80 papucsos dolgozott Szegeden, a Széchenyi tér egyik oldala végig a papucspiac volt. Önálló ipar pedig 1922-ben lett a papucskészítés, amikor is négy jeles szegedi mester: Ménösi Lajos, Nagy Mátyás, Ótott János és Tuksa Gyula készítményeit saját maguk mutatták be az akkori kereskedelmi miniszternek, aki „mélyen megilletődve” az önállósághoz kegyesen hozzá is járult. A két világháború között az értelmiségi, tisztviselői körökben is divatossá vált a papucs viselése, de a második háború végére már csak húsz-egynéhány papucskészítő maradt, akiket az államosításkor, 1951-ben szövetkezetbe tereltek; a saját szerszámaikat vitték be a közösbe. A lassú sorvadásnak a Szegedi Szabadtéri Játékok kezdete, 1931 vetett véget, akkortól a városba érkező turisták lettek a papucs felvásárlói. S tulajdonképpen ez tartana máig is, ha az alapítvány nem próbálna ezen változtatni.
– Mi a titka a szegedi papucsnak?
– Az, hogy páratlan!
– Vagyis?
– Páratlan, mert nincs párja… Minden papucs „egy kaptafára” készül, nincs balos vagy jobbos kivitel, ezért is hívják egyenes lábas vagy forgatós papucsnak. További titok: követve az eredeti, kis-ázsiai készítési módot: a talpat és a felsőrészt kifordítva, a visszáján varrják össze, s ha kész, és még nedves, visszafordítják.
– Hogyan épül fel a papucs?
– A talpa marhabőr. A sarok nyárfából készül. A fej lehet bőrből, bársonyból, selyemből, de akár bútorkárpitból is. A szegedi papucs elsősorban a hímzéstől lesz szegedi. Mezei virágok, pipacs, nefelejcs, kalász ékesíti, lehet rajta bojt, szalag is. Megkülönböztetünk törökpapucsot, menyecskepapucsot, valamint selyempapucsot. A legrégebbi ezek közül a törökpapucs. Fő ismertetőjegye az alacsony sarka…
– Azért agyonverésre éppen megfelel…
– Aztán a fekete bársonyfeje, s hogy zöld pettyekkel hímzett; leginkább az idősebb asszonyok számára készült. A menyecskepapucs már jóval változatosabb hímzéssel és magasabb sarokkal kelleti magát, s végül a fehér bársonyfejű, hímzett selyempapucsot hagyományosan az eljegyzéskor, a gyűrű mellé adta ajándékba a vőlegény. Ami általában az ezzel együtt viselt ruha selyméből készült.
Míg lassan elölről-hátulról, fonákjáról és visszájáról is megismerjük ezt a papucsot, a 4. papucsnap zavartalanul folyik. Szögi Csaba, az alapítvány elnöke moderálja a történéseket, köszönti a megjelenteket, s konferálja a fellépőket, a kiállítókat. Fergeteges dél-alföldi tánccal jeleskedik Gulyás Dorka és Katona Sebestyén – naná, hogy csak a lábukat nézem. A fiún, ahogy kell, csizma, az eszeveszetten forgó kacér lányon viszont szegedi papucs.
– Hogy nem esik le? – az itt a kérdés…
– Úgy, hogy ügyes. Valószínűleg a lábujjaival fogja. Megjegyzem, amíg népi táncos voltam, én nem tudtam megtartani, inkább lerúgtam… De tudom, más lányok is „hasonló papucsban járva”, ügyesen odaöltötték a harisnyájukhoz, úgy táncolták a frisscsárdást…
A Szent-Györgyi Albertről elnevezett agorában közben nagy a nyüzsgés: a kiállítás a szegedi papucsok mesés világába kalauzol, a vitrinekben ott láthatók a régi és a ma is alkotó papucsos mesterek és papucshímzők munkái. Szögi elnök úr „civilben” papucsokat gyűjt, talán kétszáz darabból áll a gyűjteménye, ebből néhányat elhozott a papucsnapra is. Köztük a legújabb szerzemény egy népviseletbe öltöztetett játék baba, csíkos zokniján parányi szegedi papucsot visel.
A mostani papucsnapon a figyelem főleg a gyerekek felé fordult, belőlük nevelődhet ki egy újabb papucshordó nemzedék; gyerektáncosok, gyerekfoglalkozások, papucsvásár várta az iskolásokat. A Szegedi Papucshímző Kör tagjai a helyszínen mutatták be a hímzés aprólékos folyamatát. És kiállították lábbelijüket a ma kézművesei is, öten készítenek még papucsot. Köszönetképpen álljon itt a nevük is, hiszen a szegedi papucs jövője nagyrészt rajtuk áll: Sallay Tibor, Bárkányi István (ő a Bárkányi-papucsosok harmadik generációja), Megyesi Sándor, Szalma Sándor és Nyers Attila.
Ami a jövőt illeti, a kiállításon megtudhattuk: hogyan válhat kortárssá a hagyomány, vagyis hogyan élhet tovább a XXI. században ez az örökség. Ebben szép példákat hozott és mutatott be Attalai Zita Ferenczy Noémi-díjas iparművész, papucstervező, aki Sallay urammal közösen álmodta meg a jövő szegedi papucsát, amely lehet, hogy már nem lesz egyenes lábas, hanem balos-jobbos. (Az egyiknek, ha nem is tűsarka, de mégis valami olyasmije volt…)
Aki akart, vásárolhatott magának papucsot, amely ma is a hagyományos módon, kézi varrással készül. Egy páratlan pár körülbelül tízórányi munkát követel, ára 30–45 ezer forint között változik. (A múzeum igazgatóhelyettese sem hagyta ki az alkalmat…)
– Nagy bánatunk, hogy a szegedi papucs még mindig nem hungarikum. Eddig háromszor küldtük be a jelölést, de nem adjuk fel, az idén újra próbálkozunk.
Ami azt illeti, babonás hiedelmek is kapcsolódtak a szegedi papucshoz. Íme, néhány tudományos megfigyelés: Asszonytól papucsot kapni: szerelmi boldogság várható. Papucsot venni: utazás. Papucsot lopni: bátorság. Elveszített papucs: elveszített szerető. Új papucs: új szerető. Papucsos férfi: rossz hír. Szomszéd papucsa: költözködés…
Hiedelmek tehát vannak, de mese, papucsmese nincs. Hacsak nem számítjuk ide Móra Ferenc versét, a Pillangós papucsokat: „Pillangós papucsok, legszebbek az egész / Szegedi vásárba, / Kék bársonyotokkal simuljatok lágyan / Két kis fehér lábra…” Pedig kellene mese, ha már meseszépek ezek a papucsok. Ezért aztán az alapítvány most meseíró pályázatot hirdetett kisiskolásoknak, az elkészült papucsmesék legjobbját reményeik szerint a Kövér Béla Bábszínházban is bemutatják.
Magam is kíváncsi vagyok az első szegedi papucsmesére. Lehet, hogy Hóbiárt pasa újabb kalandokra készül?
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu