Szállj fel, szabad madár

Védjegyévé vált a gigantikus méretű raga­dozómadár. Stúdióját az egykori csepeli iparterület csarnokaiban rendezi be, ahol közösségi tér és művészeti fórum is lesz. Szőke Gábor Miklós szobrászművész műhelyében jártunk.

LakóhelyemBorzák Tibor2022. 08. 26. péntek2022. 08. 26.

Kép: Szőke Gábor Miklós stúdió műterem műhely Csapel művek szobrászat alkotó művészet 2022 07 13 Fotó: Kállai Márton / Szabad Föld

Szállj fel, szabad madár
Szőke Gábor Miklós stúdió műterem műhely Csapel művek szobrászat alkotó művészet 2022 07 13 Fotó: Kállai Márton / Szabad Föld

Legtöbben monumentális köztéri állatszobrairól ismerik, de számos beltéri munkája is látható szerte a világban, köztük a legkülönfélébb anyagból készült szobrok, bútorok vagy festmények, főként gyűjtők körében. Nyolc éve, 2014-ben avatták a budapesti Üllői úti Fradi-sta­dion előtti kiterjesztett szárnyú sast, amely Európa legnagyobb madárábrázolása, majd 2017-ben az észak-amerikai Atlanta Falcons ultramodern stadionjának sólyomfigurája következett. Ezen a nyáron pedig az athéni AEK FC ógörög templomot idéző, Agia Sophia Aréna előtti térre „szállt le” egy kétfejű koronás sas.

– Köztéri munkáimban gyakran összekapcsolódik a sport és a szobrászat. Ahogyan a Ferencváros, úgy az AEK futballcsapata számára is fontos identitáserősítő szerepe van a totemállatuknak, a görögöknél a kétfejű sasnak, ami a klubcímerükben is látható, minden görög számára fontos jelkép. Ennek az ábrázolásnak történelmi-kulturális előzményei vannak, illetve a klubtulajdonos érzelmi kötődése is szerepet játszott a szobor megrendelésében. Magam is elcsodálkoztam, mennyire fontos ez az emberek számára. Az őrzött építkezési területre mindennap bemásztak a kíváncsiskodók, a biztonságiak nem tudtak velük mit kezdeni. Ameddig dolgoztunk, ők sem tágítottak – és a munka végén megtapsoltak bennünket, miközben skandálták a csapatindulójukat. Terveztem a madár lábai alá egy keresztet; mikor az felkerült, megkongatták a harangokat a szomszéd templomban.

Felmerül a kérdés: milyen nagyságú műterem kell a monumentális szobrok elkészítéséhez? Szőke Gábor Miklós egy budapesti garázsban kezdte, majd egy budaörsi műhelyben folytatta. Amikor azt is kinőtte, és a szobrok is grandiózusak lettek, tágasabb ingatlan után kellett néznie. Egyszer csak rátalált a Csepel Művek fémműgyári területén egy lepukkant csarnokra, ahol előzőleg gördeszkapálya volt kialakítva. Első látásra megtetszett neki, és bérbe is vette.

Szőke Gábor Miklós műhelye. Fotó: Kállai Márton

Az alapító tulajdonos, Weiss Manfréd a XX. század elején nem akármit teremtett, az első világháború idején itt volt az Osztrák–Magyar Monarchia második legnagyobb hadiüzeme. A változatos formájú üzemépületek, a téglaburkolatú emeletes házak több mint százéves történetük során sokféle célt szolgáltak, az elárvult kémények, a kihalt utcácskák, a semmibe futó sínpárok, az üresen álló raktárak pedig egykorvolt, mozgalmas hétköznapokról tanúskodnak. Itt még az utcanevek is – Bronzöntő, Acélcső, Rézműraktár, Csőhegesztő – a hajdani tevékenységre emlékeztetnek. Errefelé sétálva úgy érzi az ember magát, mintha egy filmforgatás helyszínére csöppent volna.

– Pókhálós terek, bedeszkázott ablakok fogadtak a csarnokban, lakhatóvá kellett tenni – meséli az extravagáns művész, ahogy körbevezet bennünket a Gabor M. Szoke Studio hangulatossá és praktikussá varázsolt tereiben. – Megmozgatta a fantáziámat a hely, és a párommal együtt úgy gondoltuk, megvásároljuk az ingatlant. Erre vérszemet kaptak a szomszéd tulajdonosok, és ők is felkínálták a telkeiket, én pedig a munkáimból szerzett bevételeimet fokozatosan ezekre fordítottam, pályázati pénz nem volt benne. Mára már szinte az egész utca a miénk, összesen nyolcezer négyzetméternyi területet használunk. Gyakorlatilag az összes munkafolyamat egy helyen valósulhat meg, a tervezéstől a hegesztésen és a lézervágáson át a szobrászatig. Irodáknak, bemutatóteremnek, raktáraknak is lett alkalmas objektum. Nemcsak a hely múltja érdekel minket, hanem a jövője is. A renoválás folyamatos építői és alkotói kihívást jelent, és még nincs vége. Jól illusztrálja a vállalkozás nagyságát, hogy eddig kétszáz nyílászárót újítottunk fel vagy cseréltünk ki. Ahol csak lehet, az eredeti állapotokat szeretnénk visszaállítani, ami a tizenhárom méter belmagasságú hangárok esetében nem feltétlenül ideális, ha csak a téli fűtési szezonra gondolunk.

A csepeliek számára is új távlatok nyíltak, hiszen a stúdió egyik célja, hogy becsalogassa a művészet iránt fogékony lakókat a kulturális központba, és a hely igazi közösségi térré, művészeti fórummá váljon. A házigazdák – azon túl, hogy saját maguknak legyen egy olyan önálló birodalmuk, melyet elképzeléseik és ízlésük szerint alakítanak ki és rendeznek be stílusos bútorokkal – szeretnének nagyobb szabású eseményeket, társasági összejöveteleket, kulturális, gasztronómiai vagy egyéb rendezvényeket tartani. Volt is már ilyen, a Rolls-Royce luxusautó-gyártó cégnek annyira megtetszett az ipari loft környezet, hogy itt mutatta be új modelljét, a világ minden tájáról jöttek ide érdeklődők. A pandémia idején pedig több külföldi filmes forgatott e különleges környezetben.

Titkok és projektek

Szőke Gábor Miklósra a görög kétfejű sas után újabb izgalmas munkák várnak. Budapesten, a Buda Palota (volt Postapalota) előtti téren állítják majd fel a főváros egyik legjelentősebb kortárs alkotásának ígérkező szobrát, a Csodaszarvast. Ezenkívül is lesznek még érdekfeszítő projektjei, de azokat még titok övezi. Annyit azért sikerült megtudnunk, hogy ha az egyik, már engedélyezési fázisban tartó külföldi munkája megvalósul, az minden eddigit felülír…

 

Ezek is érdekelhetnek