A szakértő is megszólalt a Házasság első látásra egyik legvitatottabb kapcsolatáról
origo.hu
Elektromos vagy napelemes rendszerek uralják a jövő közlekedését? Milyen új, alternatív üzemanyagok jelennek meg a piacon? Hol tartanak a nemzetközi és hazai fejlesztések? Egyebek közt ezeket a témákat hozták szóba avatott szakemberek a napokban a kecskeméti Neumann János Egyetemen megrendezett kerekasztal-beszélgetésen.
Nem is olyan régen a saját bőrünkön éreztük, milyen következményekkel járhat a globális üzemanyaghiány. Az ellátási gondok ráirányították a figyelmet arra, hogy a természetesnek és kifogyhatatlannak tűnő energiakészletek mellett alternatív megoldásokat kell találnunk. Annál is inkább, mert az utóbbi száz évben szinte az egész világon ugyanazt az üzemanyagot használtuk, így a járműfejlesztést is ez határozta meg, ám ez a tendencia most megfordul, és új üzemanyagok tesztelése vezethet el a modern gépkocsik megalkotásához. Az egyes földrészek szabályozása abban különbözik, hogy százalékos arányban a tankban használt érték vagy a saját jármű életciklusa jelent-e környezeti terhelést.
A tanácskozáson elsőként Kerekes Ervin, az AVL Hungary Kft. projektvezetője beszélt arról, hogy milyen következményekkel járhat, ha a közeljövőben hosszú távra elektromos közlekedésre váltana a világ. Elöljáróban leszögezte: némely földrészen különböző érdekek is befolyásolhatják a szabályozást. Amíg az öreg kontinensen 2035 után 80 százalékban elektromos, 15 százalékban pedig hibrid meghajtású gépkocsik közlekednek majd, addig a japánok 50 százalékra prognosztizálják a hibrid és 40 százalékra az elektromos autók arányát.
Kun Krisztián, a Neumann János Egyetem Járműtechnológiai Kutatócsoport vezetője megerősítette az előtte szólót abban, hogy egyre inkább az elektromos autózás felé tolódik a lakossági igény, csakhogy ezek a járművek az ideálisabb hatásfok elérése érdekében egyre nagyobb akkumulátorokat igényelnek. Szóba került az is, hogy a „hírös város” campusa innovatív járművek és anyagok tanszékén a hallgatókkal karöltve eredményes fejlesztéseket végeznek. Világversenyeken is szép sikereket értek már el elektromos motorkerékpárjaikkal, illetve napelemes autójukkal. Éppen a fórum idején zajlott a Sharjahi Emírségben a Megalux versenyautó tesztelése, amiről egy rövid videós bejelentkezésben a publikumnak is beszámoltak.
A legjobb terület a kísérletezésre motoros és autós sport – ezt már Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitásfejlesztési Ügynökség Hidrogén Munkacsoportjának vezetője jelentette ki a kerekasztal-beszélgetésen. Az üzemanyag-felhasználás csökkentése elemi érdeke a versenysportnak, mindazonáltal a belső égésű motorokat már csak a csúcsteljesítmény miatt sem akarják száműzni a pályákról. (Erről hasonlóan vélekedik a rendezvény moderátora, Talmácsi Gábor világbajnok gyorsaságimotor-versenyző is. – Lásd külön írásunkat!) A Formula–1 már 2014-ben tett lépéseket a hibrid motorok bevezetésére, 2030-ra pedig szeretnék elérni a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást.
Dr. Zöldy Máté, a Budapesti Műszaki Egyetem tudományos főmunkatársa szerint az infrastruktúra is meghatározó tényező a jövő közlekedésében, mert ha a világon mindenki elektromos autóra váltana, akkor a jelenlegi hálózatok ezt a terhelést nem bírnák el, s a változó üzemanyag-kínálathoz kellene átalakítani. Etikai szempontból az is fontos, hogy a megújuló hajtóanyagot ne emberi fogyasztásra is alkalmas élelmiszerből, hanem például hidrogénből vagy hulladékból állítsák elő. Hogy a vegyészmérnökök és járműmérnökök együtt gondolkodása még soha nem volt ennyire fontos, azt dr. Hanula Barna, a győri Széchenyi István Egyetem volt dékánja is hangsúlyozta. Arra is kitért: jó ötlet-e az áramtermelést növelni, ha még nem oldottuk meg a forrást, valamint mire használjuk, hogyan kössük be a hálózatba a megújuló energiát. Az biztos, ha globális problémát kell megoldani, akkor globális számokat kell vizsgálni.
Végezetül a városi közlekedés szempontjából is körbejárták a témát a fórum szakemberei. Dr. Homoki Tamás, a 120 ezer lakosú Kecskemét alpolgármestere számolt be gyakorlati tapasztalatairól. Az elektromos autóbuszok jelenleg dupla annyiba kerülnek, mint a dízelmeghajtásúak. Ráadásul a környezeti terhelésük is jóval több. Ami a jövőt illeti: elektromos buszokat csak a központban éri meg üzemeltetni, ugyanakkor a belvárosban csökkenteni akarják a személygépkocsik használatát.
A hallgatóság kérdéseinek megválaszolása után a szakemberek egyetértettek abban, hogy a jövő közlekedésében a legfontosabb irány a tárolásra és visszatöltésre alkalmas rendszerek fejlesztésében rejlik. Arra pedig mindannyian kíváncsiak vagyunk, megérjük-e azt az időt, amikor az utakon már csak tömegesen használt, környezetbarát elektromos vagy hibrid autók cikáznak, mi pedig tiszta levegőt szívhatunk magunkba.
origo.hu
borsonline.hu
travelo.hu
magyarnemzet.hu
feol.hu
koponyeg.hu
mindmegette.hu
vg.hu
nemzetisport.hu
origo.hu
mandiner.hu
origo.hu