A vásárlók helyzetét erősíti az a kormányrendelet, amely szerint habár a közeljövőben a kötelező jótállás (köznyelven: garancia) csak a tízezer forintnál drágább tartós fogyasztási cikkekhez jár, viszont az időtartama az ár növekedésével együtt meghosszabbodik. A mó­dosítások – az érintettek számára szükséges felkészülési idő garantálásával – 2021. január elsejével lépnek hatályba.

A vevő védelmét szolgálják

Bosszantó, ha otthon azt vesszük észre, hogy a nagy örömmel vásárolt iparcikkel valami baj van: ilyenkor irány a bolt vagy a márkaszerviz, hogy a gondunkat orvosolják.

A jótállással kapcsolatos legfontosabb változásokról Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: 10–100 ezer forint vételárig 1 év, 100–250 ezerig 2 év, 250 ezer felett pedig 3 év lesz a jótállás. A felsorolt határidők elmulasztása jogvesztéssel jár.

Ha a termék 15 napon belül nem javítható, a várható időtartamról tájékoztatni kell a vásárlót. Amennyiben az első próbálkozáskor kiderül, hogy a termék javíthatatlan, azt 8 napon belül ki kell cserélni. Ha ez nem lehetséges – vagy az áru három javítás után ismét meghibásodik –, a vételárat vissza kell fizetni.

Mindez nem vonatkozik az elektromos kerékpárra és rollerre, a segédmotoros motorkerékpárra, a quadra, a személy-gépkocsira, a lakóautóra, a lakókocsira, az utánfutóra, a motoros vízi járműre.

Fontos újdonság januártól, hogy a jótállási jegy elektronikus formában is átadható a vevőnek: az elektronikus számla egyúttal jótállási jegy is, vagy utólag is megküldhető, továbbá letölthető egy megadott webcímről, amely a jótállási idő végéig nem szüntethető meg és elérhetőnek kell lennie.

A garancia továbbra is csak a jótállási jeggyel érvényesíthető. Praktikus vevőbarát újdonság lesz, hogy a felbontott csomagolást nem kell visszavinni az üzletbe.

Fokozott védelem

A rendelet a tízezer forint feletti eladási árak esetén a kötelező jótállást kiterjeszti a nyílászárók (ablak, kül- és beltéri, illetve garázsajtó; az árnyékolástechnikai eszközök (kézi vagy motoros meghajtású redőny, reluxa, napellenző, szalagfüggöny); a kaputelefon, ­riasztóberendezés, kamerás megfigyelőrendszer; a kapuk meghajtása és vezérlése; a zuhanykabin, kád, csaptelep; a napkollektor, napelemrendszer termékkörére is.

Kiemelten fontos közérdekből, a fogyasztók széles körének anyagi sérelme esetén a fogyasztóvédelmi hatóság az ügyészség előzetes jóváhagyásával, kellő garanciákkal (még az idén ősztől) akár magánlakásban – így például egy webáruház székhelyén – is végezhet ellenőrzést.

 

Ha a terméket szakembernek kell üzembe helyeznie, a jótállás ennek a lebonyolításától kezdődik. Ám ha ez az átadástól számított hat hónapon túl történik, a jótállási határidő kezdő időpontja a vásárlás napja.

A javításra átadás napjától kezdve a jótállás időtartama meghosszabbodik azzal az időszakkal, ameddig a fogyasztó a terméket a hiba miatt nem használhatta rendeltetésszerűen.

A változásokat nagyban indokolta, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság az elmúlt öt évben e témakörben végzett ellenőrzései során az üzletek 45 százalékának jogsértő magatartását fedte fel: a beérkező évi 30-33 ezer panasz 40, a békéltető testület évi 10-12 ezer esetének 37 százaléka jótállás-szavatossági ügy volt.

Ezért a törvényhozás – a fogyasztók és a jogkövető vállalkozások érdekében – a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzési lehetőségeinek bővítését tervezi.

Ide tartozik az ellátási lánc bevezetése is, amellyel növelhető a fogyasztóvédelmi fellépések hatékonysága: a hatóság bármely jogsértő gazdálkodó szervezettel szemben eljárhat, ha a lánc végső szereplője a fogyasztó.

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.