Autózni muszáj: számos új és használt, fiatal és öreg járgány talál vagy cserél gazdát mindennap. Mivel a gépkocsik világszerte megdrágultak, érdemes alaposan megfontolni a vásárlást.

Ha már autót vásárolnánk...

Hiába hullámzik immár másfél éve a koronavírus-járvány, a hazai autópiac forgalma lényegében tartja a tempót. Bár a pandémia előtti eredmények manapság in­­kább célkitűzésül szolgálnak, az év első felében eladott új gépkocsik száma így is 75 ezerre rúgott. Mindeközben az árak az egyötödével növekedtek, aminek az okai között említhetjük a nyersanyagárak emelkedését (az acélé például megkétszereződött), a műanyag granulátum és félvezetők hiányát, az akadozó szállítási láncot, a forint árfolyamváltozását.

Több népszerű márka számos modelljére 6–12 hónapot is várni kell, mert a gyárak átmenetileg visszafogták a termelést (a Toyota, a világ legnagyobb autógyártója például 40 százalékkal). Az európai eladások is igencsak lecsökkentek, és a drágulás meglepő következménye, hogy az új autók kategóriájában sok éve legnépszerűbb VW Golfot megelőzte a jóval olcsóbb Dacia Sandero.

Persze az új kocsira vágyóknak azért van miből válogatniuk. Ha az autószalonban a kereskedővel a kiválasztott új kedvencünkről tárgyalunk, érdemes a vételár utáni költségekkel is pontosan kalkulálni, mert aki ezt elmulasztja, könnyen zavarba jöhet a súlyos összegek átutalásakor. Ilyenek a metálfelár, a különféle felszereltségi csomagok, a praktikus kiegészítők.

A beüzemelés (átvizsgálás, azaz a nullrevízió), illetve a forgalomba helyezés (okmányirodai ügyintézés, kötelező biztosítás), valamint az esetleges hitelügyintézés költségei nem csekély summát jelentenek (a hitelre vett kocsira cascót is kell kötni). Hasznos tisztázni, hogy kapunk-e hozzá elakadásjelzőt és egészségügyi csomagot.

Aki a vételárba szeretné az előző kocsiját beszámíttatni (megszabadulni az eladása körüli idegeskedéstől), gondoljon rá, hogy az autója valós értékét nem kapja kézhez, hiszen azt a kereskedőnek még értékesítenie kell. Alkudozni persze szabad, hiszen a csereüzlet mindkét fél ­érdeke.

Nehézkes ügymenet

Ez év januárjától az 5 évesnél idősebb vagy 160 ezer km-nél nagyobb futásteljesítményű importautókat akkor is alá kell vetni a környezetvédelmi vizsgálatnak, ha rendelkeznek érvényes műszaki vizsgával. Jelenleg a Nemzeti Közlekedési Hatóság a korábbi 5-10 helyett 45-60 napra vállalja a műszaki vizsgáztatást, ami jelentősen megnehezíti az import használt autók forgalomba helyezését.

A fiatal, keveset futott, netán még garanciális, akár már több száz­ezres értékvesztésen átesett használt kocsi – kiemelkedő népszerűsége miatt – általában a legjobb vételt jelenti. (Ide tartoznak a kereskedések szalon- és bemutató-autói is.) Ám most minden kocsi nagyon tartja az árát, ezért az ilyesfajta jármű sokkal kisebb számban szerepel a kínálatban. Így aki megteheti, vagy várjon egy ideig, vagy vegyen akciós újat.

A használt autók piacán csúcs-közelben jár az idei első féléves adat: 395 ezer kocsit írtak át új tulajdonosa nevére. A legnagyobb forgalmat az 1–1,5 millió forintért kínált járgányok körében tapasztalták, melyek életkora 10–15 év körüli. Ezzel a hazai autópark átlagéletkora 14,7 esztendő – ez az adat a német piacon is 9 évre nőtt, aminek a fő oka ott is az új kocsik megdrágulása.

A prognózisok nem jósolnak nagy változásokat a közeljövőre. A kereslet magas, és amíg a gyártók nem érik utol magukat, az árak csökkenésére nemigen lehet számítani. Így akinek már van autója, vigyázzon a kedvencére, akkor jár a legjobban.

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.