A kulisszák mögé enged betekintést Trokán Nóra első fotóalbumának mintegy 200 fekete-fehér művészi felvételén keresztül. Megmutatja, milyen átváltozás, ráhangolódás, egyszersmind kis csoda is történik a színészekkel este hattól hét óra hét percig, az előadás kezdetéig.

Különleges pillanatok

Színészi munkái mellett Trokán Nóra gyerekkora óta érdeklődik a fotóművészet iránt, vidéki és budapesti teátrumban játszó kollégáit is évek óta fotózza – a Mielőtt című könyv gondos válogatás több esztendő felvételeiből. Egyébként az angol Nemzeti Színház egy al­buma sarkallta arra, hogy komolyabban foglalkozzon azzal a bizonyos egy órával:

„Mindig is érdekelt, mi történik a színészben, amíg eljut a portától a színpadig. Nem sok idő, de van, hogy egy világnyi a különbség. Milyen a legtragikusabb napodon a legfelhőtlenebb vígjátékban játszani, vagy épp életed legboldogabb napján a legsötétebb tragédiában?” – vall a bevezetőben a gyűjtemény inspirációjáról a szerző. Ezek azok a legintimebb pillanatok, amelyek egyszeriek, megismételhetetlenek – és a közönség előtt láthatatlanok. Amikor egy hétköznapi helyzetből, apából, szerelmes nőből, gyászoló emberből egy óra alatt válik a színész az aznap este általa alakított megcsalt férfivá, apácává vagy akár hősszerelmes emberré.

Elek István, Rozsdatemető, Katona József Színház, 2019.

A páratlan felvételek mellett itt-ott vallomások is helyet kaptak. Básti Juli (Básti Lajos Kossuth-díjas színész és Zolnay Zsuzsa Jászai Mari-díjas színésznő lánya) így emlékezik, miközben a Pletykafészek című előadásra készül a Centrál öltözőjében: „Anyám állt a tükör előtt, festette magát, apám borotválkozott. És átváltoztak. Álltam, néztem őket lentről, és azt gondoltam, hogy ez egy csoda. Azóta is ezt keresem. Hálás vagyok a sorsnak, hogy még most is te­hetem.”

Rezes Judit, A bajnok, Katona József Színház, 2019

Ki a szövegkönyvet mantrázza, ki elszív még egy cigit, ki az asztalra borulva pihen. Egyesek magányosan készülnek a szerepükre, mások fülig érő szájjal oldódnak fel a többiekben. A páratlan fotográ­fiák között természetesen helyet kaptak Trokán Nóra családtagjai is: édesapja, Trokán Péter a székesfehérvári színházban Az ember tragédiája 2.0 előtt várakozik; édesanyja, Papadimitriu Athina az Operettszínház Nine című előadására hangol éppen; testvére, Trokán Anna pedig az egyik „szentatyával” nevetgél A két pápa előadás kez­detére várva a Rózsavölgyi Sza­lonban.

A diktátor címszereplője, ifj. Vidnyánszky Attila színészi őstehetsége és a zseniális pillanatkép okán is az album címoldalára kívánkozott. Figyelemre méltó a vallomása is, annak a bizonyos egy órának az esszenciája:

A kötet címlapja.

„Nulla. A ta­­karásból való kilépés száma. Könnyű és egyben életveszélyes, egy nagy feladat előtt, miután bekapcsolt az idegrendszer, és minden jól ismert körön túl van. A sötétben egy pillanatra, éppen a lépés másodperce előtt tudatlanság fogja el az embert. Kétségbeejtő, hogy semmit sem tud. De az megnyugtató, hogy ez az érzés ilyen egyértel­műen erős. Pánik és béke. Mert miután kimozdult a nulláról, pár órára legalább, biztos lesz a jövőjében. Micsoda baromság, de olykor ott ez az egész életet jelenti.”

A könyv a KMH Group gondozásában jelent meg; online is megvásárolható a www.mielottfotoalbum.com oldalon.

Trokán Nóra 2009-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A diplomázást követő években a kecskeméti Katona József Színház társulati tagja volt, majd 2013-tól szabadúszóként számos budapesti és vidéki előadásban látható, akárcsak mozi­filmekben (Kút, a Lajkó – cigány az űrben, Így vagy tökéletes) és tévésorozatokban (Egynyári kaland, A tanár).

 

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.