Száguldanak a semmibe

Több száz fiatalt büntetnek meg havi rendszerességgel az illegális gyorsulási autóversenyek miatt Budapesten és az ország nagyobb vidéki városaiban. A hatóság igyekszik megfékezni az életveszélyes száguldást, de a szakértők szerint ez csak felületi kezelés, ettől a résztvevők nem fogják benyomni a féket.

LakóhelyemHaraszti Gyula2019. 10. 06. vasárnap2019. 10. 06.
Száguldanak a semmibe

Csapassuk! – kiáltja Dominic, a Halálos iramban című amerikai film főszereplője. A felszólítás pedig a Los Angeles utcáin rendszeresen lezajló illegális autóversenyek résztvevőinek szól, akik felturbózott járgányokkal felvonuló helyi vagányok.

Szuper kocsik száguldoznak az utakon, amit persze a helyi rendfenntartók nem néznek jó szemmel. A film annyira népszerű, hogy a kilencedik rész megy a mozikban, nem véletlenül. Az illegális gyorsulási versenyek ma már világszerte a fiatalok egyik kedvenc szórakozásává váltak, nem kevés bosszúságot és többletmunkát adva a rendőröknek, veszélyt okozva a közutakon.

A probléma mostanára szinte általános Magyarországon is, csak az idei első fél évben és csak a fővárosban hatszor kellett emiatt razziáznia és eljárnia a rendőrségnek, de vannak ilyen versenyek vidéki nagyvárosokban, Veszprémben, Szombathelyen vagy Debrecenben is. Az egyik, legutóbbi ilyen akció során a rendőrök 125 embert igazoltattak, és velük szemben alkoholszondát is alkalmaztak.

Két fiatalt ittas járművezetés gyanújával állítottak elő, egyet pedig azért, mert nem akarta igazolni magát. Egy férfit azért vittek be a rendőrkapitányságra, mert eltiltás ideje alatt vezetett, ugyanis korábban bevonták a jogosítványát. Az éjszakai ellenőrzésben részt vevő rendőrök hat forgalmi engedélyt a helyszínen elvettek, mert az autókat szabálytalanul átalakították.

Három sofőrt azért jelentettek fel, mert nem volt náluk a jogosítvány. Több autóst azért büntettek meg, mert átlépték a záróvonalat, lejárt a műszaki engedélyük, megszegték az elsőbbségi és a sávváltási szabályokat – tudtuk meg a Belügyminisztérium sajtóosztályától. A rendőrök az ellenőrzéseket általában a Nemzeti Közlekedési Hatóság munkatársaival együtt közösen hajtják végre, korábbi tervek alapján.

A fővárosban, a Váci úton csendháborításért, engedély nélküli jármű-átalakítás és a gépjármű műszaki érvényességének hiánya miatt szabtak ki helyszíni bírságot, szabálytalanul közlekedő, valamint gyorshajtó sofőröktől vonták be a járművük forgalmi engedélyét és rendszámát. Ebben az akcióban is több száz járművet ellenőriztek.

Illegális gyorsulók nyomában a rendőrség. Forrás: Budapesti Rendőr-főkapitányság

Hasonló cselekmények miatt jártak el a XXII. kerületben és Újpesten is. Tavasszal volt egy átfogó ellenőrzés Budapesten, a rendőrök engedély nélküli átalakítás miatt 18 gépkocsi forgalmi engedélyét vették el, és 13 autósnak kellett helyszíni bírságot fizetni. Sebességtúllépés miatt 106 eljárás indult.

Ebben persze nincs semmi különös, hiszen a gyorsulási versenyek lényege pont az, hogy az egymással küzdők egy útszakaszon az autók sebességét mérik össze. A magyarországi versenyek nem pénzben vagy forgalmiban zajlanak, mint a nagy sikerű amerikai filmekben, hanem csupán kedvtelésből.

Ez a veszélyes szórakozási forma 1985-től van jelen Magyarországon, 1985-től '97-ig a Páty–Budakeszi szakaszon rendszeresek voltak az illegális versenyek, majd Budapestről kiindulva ezek elterjedtek az egész országban. A versenyeket általában nem egy társaság szervezi, a résztvevők megtalálják egymást a városokban, és összeverődve mennek ki az utakra.

A rendőrség folyamatosan próbálja megfékezni az illegális futamokat, nem sok sikerrel. Pedig gyakran előfordul, hogy az óvatlan nézelődők túl közel állnak a több mint 100 km/órás sebességgel haladó autókhoz, és azok elsodorhatják őket vagy a nagy tolakodásban könnyedén az autók alá kerülhetnek. A másik gyakori indoka a baleseteknek a vezetők óvatlansága vagy átépített járműveik meghibásodása.

A versenyeket általában nem egy társaság szervezi, a résztvevők megtalálják egymást a városokban.

A nyolcvanas évektől kezdve a helyszínek is folyamatosan változtak. Először a Műegyetem rakpart környékén jelentek meg a gyorsulók, de futamokat szerveztek az erzsébeti szennyvíztisztítónál, a szigetszentmiklósi virágpiac mellett, a Lakatos úti lakótelepen, a gyáli logisztikai parkban, az M3-as bevezetőjénél, a nagyvásártelepi sertésfeldolgozó üzem hangárjában, a budapesti Savoya park, a Hajógyári-sziget, a Helikopter út és a rákospalotai szemétégető környékén.

Az illegális gyorsulási autóversenyek terjedését azóta sem lehetett megakadályozni. A fiatalok továbbra is szerveznek ilyeneket, nem képesek benyomni a féket. Ezért is felmerülhet a kérdés, hogy ha ez a tevékenység olyan népszerű a körükben, miért nem szerveződnek nagyobb számban legálisan is ilyen programok.

Kurtyán Ferenc, a Magyar Gyorsulási Szövetség (MGYSZ) elnöke szerint ez bonyolult, összetett probléma. Nyilván hozzájárul az is, hogy az illegális verseny mindig izgalmasabb, de az is, hogy ma nem nagyon van erre lehetőség legálisan. A szövetség ugyan szervez szigorúan felügyelt, biztonsági előírásokat betartó versenyeket a tököli repülőtér területén, és voltak utcai futamaik is, de erre egyre kevesebb forrásuk és lehetőségük van.

Egyrészt a fiatalok az utcai megmérettetést keresik, amiről a szövetség kezdeményezett egyeztetést az Országos Rendőr-főkapitánysággal, de nem sokra jutottak. Az önkormányzatok sem szeretik, ha a közterületeiken vagy ingatlanaikon ilyen verseny folyik, vagy ha engednék is ezt a szövetségnek, nagyon drága bérleti díjat kérnének.

Ráadásul ma már számos olyan csoport is akar szervezni gyorsulási futamokat, amelyek meg sem keresik az MGYSZ-t, a Magyar Autósport Szövetségnél regisztrálnak. Kurtyán Ferenc szerint viszont egy sportágban csak egy szervezet adhat ki engedélyt. A gyorsulás pedig nem autóverseny, hanem sportfeladat, amely többféle járművel folyhat, például motorcsónakkal vagy repülőgéppel is.

Az engedélyek kiadása azért sem mellékes, mert ezeknek a futamoknak szigorú biztonsági szabályaik vannak, ki kell jelölni például egy védelmi zónát, beton- vagy vaskordonokat kell felállítani, depót kell létesíteni. Az elnök szerint a szövetséget ezért építették fel úgy, hogy szabályozott körülmények között szervezhessék, koordinálhassák és felügyeljék a városi versenyeket.

Azok a fiatalok, akik büszkék az autójukra, így megmutathatnák a képességeiket. A legális versenyek híján azonban sokszor az utcán, titokban, éjszaka indul a „csapatás”.

Egyszer ebből óriási baleset lehet, és többnyire tehetetlen a hatóság – fogalmazta meg a véleményét megkeresésünkre az egyik jeles autósport-egyesület vezetője.

Az autóversenyző nem vállalta névvel a nyilatkozatát, mert nem kívánt sem az autósok, sem az ellenzők oldalára állni. Mint mondta, a fiatalok körében ez egyfajta lázadás is, nagy hatással vannak rájuk a filmek, de az élmény is, amikor például egy feltuningolt Trabant küzd egy átalakított Kispolski ellen. Vannak, akik a papa márkás, gyors autóját csenik el egy-egy éjszakára.

Nem mindegy azonban, hogy az autót szakemberek alakítják át az egyébként rendkívül veszélyes nitrotartályokkal, illetve ültetik le a karosszériát, vagy mindez csak sufnituning, ami kockára teszi az autóvezetők és a közönség életét is.

Szerinte a versenyeket legális módon, ellenőrizetten kellene szervezni, mert az illegális gyorsulásokon sajnos minden előfordulhat. Attól lehet tartani, hogy egyszer áldozatai is lesznek ennek az őrületnek, vagyis tényleg halálos lesz az iram.

Ezek is érdekelhetnek