Szezonális felkészülés – autósoknak

Habár még több hét lehet hátra, mire a szigorú tél megérkezik, ám elég egy hideg hajnal, és sofőrként máris számos gonddal szembesülhetünk. Jobb erre felkészülni, mint aztán rögtönözve kapkodni!

LakóhelyemBudai Horváth József2021. 10. 26. kedd2021. 10. 26.
Szezonális felkészülés – autósoknak

Két évszakos – téli és nyári – időjárásunk immár évek óta kiszámíthatatlan. Nehéz megjósolni, mennyi hó esik majd novembertől márciusig, ám a köd, a fagy, az ónos eső ugyanúgy kibabrálhat velünk.

A 3,8 milliós hazai autóállomány háromnegyede a városokban, negyede a falvakban „lakik”. Nem került a kezembe olyan felmérés, hogy hány autó áll garázsban és mennyi a szabad ég alatt. Gyanítom, hogy az utóbbiak vannak többségben. Márpedig ezek védtelenek az időjárással szemben, de szerencsére sokat tehetünk értük és a jó közérzetünkért.

A téli közlekedésre felkészülés első lépése – a 7 Celsius-fokos átlaghőmérséklettől kezdve – a téli gumik felszerelése. Jómagam alig használt négy évszakossal járok, viszont hegyekre nem kapaszkodom, hosszú utakra ritkán vállalkozom. Aki másként autózik, ne feledjen hóláncot is magával vinni, mert a magaslati utazáshoz, a síeléshez nélkülözhetetlen. (Indulás előtt hasznos tájékozódni a felkeresni kívánt terület időjárási és útviszonyai­ról.)

Fontos, hogy a hűtőfolyadék és a szélvédőmosó legalább mínusz 25 fokig bírja a fagyot, az akkumulátor állapotával is hasznos tisztában lenni, az ablaktörlő gumija ne legyen sérült (ré­mes, ha bekapcsolva sávokat hagy), a fényszórók kellő fényt ad­janak (amire nemigen képesek, ha a lám­pa búrája koszos vagy már homályos).

Még a kocsiba ülés előtt akadályba ütközhetünk, ha az ajtózár befagyott. Ezért a kabátunkban vagy a táskánkban tartsunk egy flakonnyi mini jégoldó sprayt. Az ajtókat ne rángassuk, csak óvatosan, szakaszosan nyissuk, mert leszakadhatnak a dermedt gumitömítések (melyeket érdemes dolgunk végeztével szárazra törölni, szili­konnal legalább utólag lefújni).

Befér hátulra

Adott esetben a legnagyobb szolgálatot teheti: elemlámpa; kisebb homokzsák; pokróc; az utasok számának megfelelő mennyiségű láthatósági mellény; telefontöltő, tartalék enni- és innivaló.

Indulás előtt nélkülözhetetlen feladat az autót hókefével és jégkaparóval megtisztítani, belül törlőkendővel a párától megszabadítani. (A tetőn se hagyjunk sok havat, mert menet közbeni szétszóródása balesetveszélyes.) Parkoláskor, ha nem muszáj, ne húzzuk be a kéziféket, mert reggelre könnyen befagyhat, s ak­kor sehová nem megyünk.

Elindulás után tartsunk a szokásosnál bővebb követési távolságot. Menjünk lassan, bánjunk finoman a fékpedállal (sokat ér a motorfék), a kanyarokban ügyeljünk a csúszásveszélyre. Ugyanezért legyünk óvatosak a letaposott nyomokból kihajtva vagy oda visszatérve a latyakos, jeges partfalakkal. A teher­autók, kamionok kerekei hajlamosak jeges tömböt gyűjteni, ami hirtelen leszakadhat előttünk.

Ha lehet, sose szaladjunk rá, próbáljuk meg – csakis apró kormánymozdulatokkal! – kikerülni. A menetszabályozó technika (ABS, ESP, EBD) nem csodaszer, a hibáinkat csak a lehetőségeken belül orvosolja. Készüljünk rá, hogy a dombos-hegyes útszakaszokon a kanyarok után másmilyen útfelületre hajtunk, ezek egyike az alattomos – nagyon vékony, így átlátszó, nehezen észrevehető – „fekete jég”, ami az autók kipufogógázának kondenzvíztartalmából is keletkezhet.

Ne előzzünk, csak ha feltétlenül szükséges, számítsunk a megcsúszásra és készüljünk az ellenkormányzásra.

A téli jó tanács tehát: gondosan és megfontoltan!

Ezek is érdekelhetnek