Évszakok jönnek-mennek, s habár az utóbbi években ezek a váltások nem túl markánsak, azért néhány szempontot mindig érdemes figyelembe venni – miként most, a tavasz közeledtével is

Szezonváltás küszöbén

Már túl vagyok a kocsim „nagymosásán”, szinte rá sem ismerni a tisztogatás után. A „megspórolt” alvázpusztító só szerencsére ezen a télen sem rongálhatta meg, ám azért a hidegebb napokban így is rengeteg piszok halmozódott fel a kerékjáratokban, fagyott rá a kasznira, mely utóbbi az egyre erősebb napsütésben odasülve a festéket is kikezdheti.

Meglehet, a polírozás is elkelne már, amit viszont állandóan kellemes időjárásban érdemes elvégezni.

Mivel már több esztendeje négy évszakossal járok, a téli gumit nem kell lecserélnem nyárira – amiket egyébként felszerelés előtt hasznos átvizsgálni, hiszen több hónapja álltak már a garázsban vagy a fészerben.

A guminyomást aszerint állítsuk be, hogy a közeledő felmelegedésben a levegő térfogata kiterjed, így az alacsonyabb megadott értéket válasszuk. S ha úgy látjuk, hogy tavaly az ősz végére a kelleténél már jobban megkoptak, jusson eszünkbe, hogy ez a tavaszi esőkben fokozza a csúszásveszélyt.

Ha netán új (kevéssé használt) garnitúrát veszünk, előtte alaposan tájékozódjunk az ajánlatokról és az autósok hozzájuk kapcsolódó véleményéről. Ide tartozik, hogy na­­gyon ügyeljünk a bárhol elénk kerülhető kátyúkra, főleg, ha esővízzel telítettek, mert belehajtva sérülhet a gumi, a felni, még rosszabb esetben a kipufogó, netán a felfüggesztés, ami pedig sok pénzt csenhet ki a bukszánkból.

Mivel tavasszal a kisebb-nagyobb záporok megsokasodnak, az utakon lévő por, falevél, a vízátfolyások üledéke roppant csúszóssá válnak. Amíg ezek nem mosódnak le, bánjunk csínján a sebességgel és a hirtelen kormánymozdulatokkal.

Ugyanígy figyeljünk a hegyes-dombos, erdős utak szélárnyékos szakaszain: hajnalban még fagyhat, ezért rövid távolságokon belül ismételten következhetnek csúszós felületek.

Jó időben a vadbalesetek esélye is jócskán megnövekszik. A veszélyeztetett utakon inkább vegyük le a lábunkat a gázpedálról, hogy a kiugró állatokkal ütközést nagyobb eséllyel elkerülhessük.

Habár a járvány miatti korlátozások következtében lényegesen kevesebb gyerek mozog az utcákon, felbukkanásuk most nem az iskolák, hanem főként a játszóterek, bekerített sportpályák, parkok tájékán várható. Ne feledjük: sosem lehetünk túlzottan óvatosak, ha ilyen helyek környékén autózunk!

Gumitárolás

Kétféleképpen járhatunk el. Ha a téli gumit leszereljük a felniről, kellő megtisztítás és átvizsgálás után állítva, négyhetente 90 fokkal elforgatva „nyaraltassuk”. Ha a gumit nem szedjük le – tehát komplett cserét hajtunk végre –, a kerekeket tegyük egymás tetejére.

A felpumpált abroncsokat –5 és +25 Celsius-fok közötti hőmérsékleten, 70%-osnál kisebb páratartalmú, fedett, kissé szellős helyiségben, bármely hőforrástól távol tároljuk. Írjuk rá a leszerelés előtti pozíciójukat, hogy később majd a megfelelő helyükre kerülhessenek vissza.

Télen sem állt le teljesen a kétkerekűek közlekedése, de a biciklik és a robogók, motorok hosszú évadja most következik. A nyeregben ülők és az autósok is elszoktak egymástól, így nem árt kölcsönösen visszaidézni a kellő oldaltávolságról, illetve a sávo(ko)n belüli szlalomozásról korábban szerzett jó-rossz tapasztalatokat.

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.