Egy szál laptoppal

A jövő iskolájába nem kitömött táskával, hanem egy szál laptoppal járnak majd a diákok. Az újító kedvű pedagógusok csodát tehetnek – derült ki egy egri ötletbörzén. Öveges professzor mai követője például vécécsőből és hangkártyából fabrikált sebességmérőt.„Cserébe" a diákok meg webkamerával örökítik meg, hogyan csírázik a bab. Új időszámítást írunk.

Ország-világPalágyi Edit2009. 11. 14. szombat2009. 11. 14.

Kép: tanulói laptop program gimnázium oktatás tanulás oktatás 2009 11 07 Fotó: Kállai Márton

Egy szál laptoppal
tanulói laptop program gimnázium oktatás tanulás oktatás 2009 11 07 Fotó: Kállai Márton

Könyörtelen jövőt ígér a digitális világ: vagy gyors fejlődést, vagy halált – drámaian, mégis találóan foglalta össze a tanárokra váró kihívásokat Kis-Tóth Lajos, az Eszterházy Károly Főiskola rektorhelyettese. Az egri főiskolán a gólyák már beiratkozáskor kapnak egy laptopot, amely végigkíséri őket tanulmányaik alatt. A gyakorlóiskolában berendeztek egy termet, melynek üvegfalán át évente kétszer a szülők is megleshetik, hogyan tanulja az idegen nyelvet csemetéjük. Igaz, a kamerát néha sapkával takarják el a „szégyenlősebb” tanárok…

Az újító szellemű tanárokat a Microsoft és a Modern Iskola című magazin invitálta Egerbe. „Már nem igaz, hogy a magyar iskola feudális lenne, és az sem, hogy nincs pénz az oktatásban” – vélte Somoskői Gábor, a lap kiadója. Az sem igaz, hogy minden „tanerő” fásult. Az ország számos pontjáról érkezett pedagógusok egy része kiállítóként jött, és ötleteit is megosztotta a kollégákkal. Kiderült, az újítás, a számítástechnikai és kommunikációs eszközök használata nem csupán az anyagiakon múlik. A Microsoft számos programját például ingyen használhatják a pedagógusok a Tiszta szoftver program jóvoltából. Megesik, hogy a digitális világban járatlan tanárt a diákjai vezetik be az informatikába, de ez is belefér.

Viszont: a hazai tanároknak csupán harmada él munkája során a számítógép és az internet előnyeivel, míg az EU-ban az oktatók háromnegyede. Pedagógusaink több mint fele ellenzi, hogy előadását virtuálisan közzétegyék, míg Amerikában már a tanár honlapjáról csemegéznek a diákok.

Az egri ötletbörzén akadt, aki a gondolattérképre esküdött, mások már a mesét is „projektben” elemzik. Egy lelkes, idős fizikatanár Öveges professzor kísérleteit ötvözte a modern technikával: Piláth Károly többek közt tejfölöspohárból készített hangszórót. A baranyai falucska, Királyegyháza pedagógusa, Gyimesiné Fekete Tünde azt mutatta be, hogyan nyílt ki a világ tanítványai előtt, miután ajándékba kaptak tizenhat PC-t. Kit ne érdekelnének Kleopátra botrányos viszonyai? A történelemleckéket ezért a bulvárlapok stílusában dolgozzák fel a fővárosi Katona József Szakközépiskolában. Takács Attilától pedig megtudhattuk, hogyan változott meg a Jedlik Gimnázium élete, miután a Microsoft referenciaiskolája lettek.

Az informatika térhódítása nem a tanár „trónfosztását” hozza, inkább lehetőséget ad neki, hogy a „tömegtermelés” helyett odafigyeljen a diákjai egyéni igényeire – magyarázta Merényi Ádám, a Microsoft programvezetője. Egy mai gyerek házi feladata már nem úgy hangzik, hogy menj haza, fiam, és csíráztass babot. Sokkal érdekesebb, ha mindezt felveszi az otthoni webkamerával, és két hét múlva a növény növekedéséről szóló filmmel állít be.

Az Innovatív Tanárok Fórumán is kiderült, hogy óriási előnnyel indulnak azok a diákok, akiknek tanárai meghallják az idők szavát, és már nem elégednek meg azzal, hogy a zárt ajtó mögött „leadják” a tananyagot. Annál is inkább, mert egy-egy vállalkozó kedvű pedagógus – persze ha igazgatója támogatja, és nem nézi csodabogárnak – frappáns pályázatával komoly számítástechnikai fejlesztéshez segítheti iskoláját. A közoktatásba a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség pályázatai révén milliárdok ömlenek, s tényleg igaz a szlogen: aki lemarad, kimarad.

Ezek is érdekelhetnek