James Cameron a világ fenekén

Tizenegy kilométer nem nagy távolság: egészséges ember jó úton két óra alatt vígan megtesz ennyit gyalogosan. Viszont tizenegyezer méteres mélységbe merülni már más dolog: 52 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a Mariana mélytengeri árok fenekét ismét meglátogassa valaki.

Ország-világKirály Farkas2012. 04. 12. csütörtök2012. 04. 12.

Kép: PERMITTED USE: This image may be downloaded or is otherwise provided at no charge for one-time use for coverage or promotion of DEEPSEA CHALLENGE dated 2012 and exclusively in conjunction thereof. Copying, distribution, archiving, sublicensing, sale, or resale of the image is prohibited.REQUIRED CREDIT AND CAPTION: Any and all image uses must (1) bear the copyright notice, (2) be properly credited to the relevant photographer, as shown in this metadata, and (3) be accompanied by a caption which makes reference to the DEEPSEA CHALLENGE. DEFAULT: Failure to comply with the prohibitions and requirements set forth above will obligate the individual or entity receiving this image to pay a fee determined by National Geographic. 02: (23579)Photo by Mark Thiessen/National GeographicFilmmaker and National Geographic Explorer-in-Residence James Cameron emerges from the DEEPSEA CHALLENGER submersible after his successful solo dive to the Mariana Trench, the deepest part of the ocean. The dive was part of DEEPSEA CHALLENGE, a joint scientific expedition by Cameron, the National Geographic Society and Rolex to conduct deep-ocean research., Fotó: Mark Thiessen

James Cameron a világ fenekén
PERMITTED USE: This image may be downloaded or is otherwise provided at no charge for one-time use for coverage or promotion of DEEPSEA CHALLENGE dated 2012 and exclusively in conjunction thereof. Copying, distribution, archiving, sublicensing, sale, or resale of the image is prohibited.REQUIRED CREDIT AND CAPTION: Any and all image uses must (1) bear the copyright notice, (2) be properly credited to the relevant photographer, as shown in this metadata, and (3) be accompanied by a caption which makes reference to the DEEPSEA CHALLENGE. DEFAULT: Failure to comply with the prohibitions and requirements set forth above will obligate the individual or entity receiving this image to pay a fee determined by National Geographic. 02: (23579)Photo by Mark Thiessen/National GeographicFilmmaker and National Geographic Explorer-in-Residence James Cameron emerges from the DEEPSEA CHALLENGER submersible after his successful solo dive to the Mariana Trench, the deepest part of the ocean. The dive was part of DEEPSEA CHALLENGE, a joint scientific expedition by Cameron, the National Geographic Society and Rolex to conduct deep-ocean research.
Fotó: Mark Thiessen

Az 1960-as első expedíció két tagját – a svájci Jacques Piccard és az amerikai Don Walsh kutatókat – az idén március végén követte az új felfedező – aki nem más, mint James Cameron filmrendező, többek közt a Terminátor és a Titanic alkotója.

Cameron hosszú ideje a víz alatti világ szerelmese. A búvárkodás először A mélység titka című filmben találkozott a rendezői bravúrral. Később a Titanic rendezésekor játszott nagy szerepet a hobbija. A filmrendező tengeralattjáróban 33-szor merült le a hajó 3800 méter mélyen nyugvó roncsaihoz. S mivel egy-egy merülés átlag 14 óráig tartott, állítása szerint több időt töltött a hajón, mint annak néhai kapitánya, Edward John Smith.

A Mariana-árok mélyére egy évtizede szeretne lejutni a filmrendező. Ennyi idő alatt sikerült megépíttetnie 8 millió dollárért (1,7 milliárd forintért) a Deepsea Challenger nevű batiszkáfot (mélytengeri merülésre használt tengeralattjáró). A munkát nyilván nagy titokban végezték, de most már szinte mindent lehet tudni róla. A tengeralattjáró 7,9 méter hosszú álló cső, 11 tonna a súlya, 500 kilogramm ballaszt segíti a gyors merülését, a pilótafülke pedig 1,1 méter átmérőjű. A batiszkáf és utasa 2 óra 36 perc alatt jutott le az árok fenekére, a 10 898 méteres mélységbe. Ott három órát töltöttek el, majd 70 perc alatt utaztak vissza a felszínre. Eredetileg ennek duplájára tervezték a merülést, de szivárgásnak indult a hidraulikus folyadék, s a fenéken való mozgáshoz szükséges hajtóművek egy része is leállt, így a Deepsea Challenger csak körözni tudott, ezért lett rövidebb a fenéklátogatás. Amúgy nem kell csodálkozni az odalent adódó ilyen-olyan problémákon: arrafelé mintegy 1100 légkör (atmoszféra) a nyomás – olyan, mintha a batiszkáf minden négyzetcentiméterét egy tonna tömeg nyomná.

James Cameron azt ígérte, hogy újabb merülések követik a mostanit. Ez érthető: a három óra alatt néhány apró rákon kívül szinte semmit nem látott, márpedig egy ilyen összegű beruházástól azért többet vár az ember…
 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek