Hiába kért segítséget a kapitány!

Nem működött a Costa Concordia műszaki rendszere, állapították meg a január 13-án elsüllyedt luxushajó balesetének körülményeit vizsgáló szakértők. Az pedig már csak hab a tortán, hogy a térkép, amelyet a kapitány rendelkezésére bocsátottak, elavult volt, nem jelezte azt a sziklát, amelynek a hajó nekiütközött.

Ország-világHardi Péter2012. 07. 13. péntek2012. 07. 13.

Kép: Vacationers stand in front of the wreckage of capsized cruise liner Costa Concordia near the harbour of Giglio Porto June 20, 2012. The salvage operation to move the capsized Costa Concordia away from the island of Giglio, where it ran aground three months ago, will begin in June. REUTERS/Max Rossi ( ITALY - Tags: DISASTER TRAVEL TRANSPORT), Fotó: © Max Rossi / Reuters

Vacationers stand in front of the wreckage of capsized cruise liner Costa Concordia near the harbour of Giglio Porto
Vacationers stand in front of the wreckage of capsized cruise liner Costa Concordia near the harbour of Giglio Porto June 20, 2012. The salvage operation to move the capsized Costa Concordia away from the island of Giglio, where it ran aground three months ago, will begin in June. REUTERS/Max Rossi ( ITALY - Tags: DISASTER TRAVEL TRANSPORT)
Fotó: © Max Rossi / Reuters

Elképzelhetetlennek tartotta a Francesco Schettinóról, az olasz partok közelében fekvő Giglio-szigetnél elsüllyedt hajó kapitányáról felröppenő híreket a lapunknak a baleset után nyilatkozó Nagy-Kúthy Mercédesz és Zoltán. A táncospár dolgozott a tengerjárón, személyesen is ismerte a hajó parancsnokát, s erre alapozva mindkettőjük meggyőződése, hogy a róla megjelent hírek csacskaságok. A háttérben vélhetően a hajót tulajdonoló cég, a Costa Crociere információi állhatnak, ugyanis, ha kiderülne, hogy nem a kapitány hibázott, hanem a hajó nem volt megfelelő állapotban, akkor bizony a biztosítótársaságok nem volnának kötelesek fizetni.

A történtekről megjelenő újabb és újabb hírek mintha a házaspár meggyőződését támasztanák alá. Kezdetben még az is felröppent, hogy a hajó elsüllyedését követően a kapitány elmenekült, a szigeten taxiba vágta magát és minél messzebbre akart kerülni a hajójától. Mindez ugyanúgy nem volt igaz, mint hogy részeg volt vagy kábítószer hatása alatt állt volna. Az igazsághoz tartozik azonban az is, hogy a hajában találtak kokainnyomokat, ám ez származhatott olyan tárgy érintésétől is, amelynek felületén a tudatmódosító szer pora volt.

Tovább árnyalta a képet, hogy alig egy hónappal a Costa Concordia tragédiáját követően a társaságnak újabb hajót kellett kivonni a forgalomból. Ezúttal a Costa Allegrát, amelynek a hajtóműve mondta fel a szolgálatot, s hányódott napokig az Indiai-óceánon.

A Costa Concordiával történtek felderítése most újabb állomásához érkezett. Jóllehet a hajó fekete dobozának a vizsgálata csak július 21-re fejeződik be, a Corriere delle Sera olasz napilap a leglényegesebb információknak a birtokába jutott. Ezek szerint a fekete doboz már négy nappal a baleset előtt hibajeleket küldött – de legalább működött, ellentétben a teljes műszaki rendszerrel, amely a baleset előtt felmondta a szolgálatot, így a fenékradarok a sziklát sem tudták jelezni a parancsnoknak. Megmaradt az az elektronikus levél is, amelyben a kapitány műszaki segítséget kér. Ezt meg is ígérték neki – január 14-re, vagyis a balesetet követő napra…

Mindettől függetlenül vélhetően a kapitány is követett el hibákat. A Costa Concordia ugyanis a baleset napján futott ki Róma kikötőjéből, Civitavecchiából 4229 utassal és személyzettel a fedélzetén. Kérdés, nem kellett volna-e eleve megtagadnia a hajó elindítását, ha annak nem volt tökéletes a műszaki állapota. Megint más lapra tartozik, hogy ezt a kőkeményen profitorientált hajótársaság alkalmazottjaként megtehette-e. A kapitány ellen szól az is, hogy a hajó fenekén a cellákat elválasztó ajtók nyitva voltak, ezért a hajó különösen gyorsan süllyedhetett el.

Az viszont bizonyos, hogy az ügyvédek nagy csatája várható. A tét óriási, és a kimenetele egyáltalán nem mindegy, hiszen a Costa Crociere az idei első negyedévet veszteséggel zárta, s a 114 ezer tonnás hajó jövő év elejére várható leszerelése, megemelése és elvontatása, amellyel egy amerikai–olasz céget bízott meg, 300 millió dollárjába fog kerülni.

Francesco Schettino kapitány házi őrizetét már megszüntették. Rajta kívül még nyolc gyanúsított várja, megállapítják-e a felelősségüket a szerencsétlenségért és legfőképpen a 32 áldozatnak – köztük a magyar Fehér Sándor zenésznek – a haláláért.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek