Boldog vakációzásra indultak, de rossz kapitányra bízták az életüket

Még ki sem heverte a világ a maláj utasszállító gép nyomtalan eltűnését követő sokkot, máris itt az újabb közlekedési katasztrófa, a több száz áldozatot követelő dél-koreai komphajó elsüllyedése. Az ázsiai ország elnök asszonya, Park Gün Hje gyilkossággal vádolja a jármű kapitányát.

Ország-világMunkatársunktól2014. 04. 25. péntek2014. 04. 25.

Kép: TOPSHOTS Relatives of victims of the South Korean ferry 'Sewol' sit before the sea at Jindo harbour on April 20, 2014. Divers began to locate bodies on April 19 inside a submerged South Korean ferry as the detained captain defended his decision to delay evacuation of the ship when it capsized nearly four days ago with 476 people on board. AFP PHOTO / ED JONES, Fotó: ED JONES

Boldog vakációzásra indultak, de rossz kapitányra bízták az életüket
TOPSHOTS Relatives of victims of the South Korean ferry 'Sewol' sit before the sea at Jindo harbour on April 20, 2014. Divers began to locate bodies on April 19 inside a submerged South Korean ferry as the detained captain defended his decision to delay evacuation of the ship when it capsized nearly four days ago with 476 people on board. AFP PHOTO / ED JONES
Fotó: ED JONES

Az északi Incshonból a dél-koreai Hawaiiként is ismert Dzsedzsu vulkáni szigetére tartó komp a 14 órás hajóút vége előtt három órával borult fel múlt szerdán. Az utasok nagy része egy szöuli gimnázium diákja vagy tanára volt, akik épp egy négynapos iskolai kiránduláson vettek részt. A halálos áldozatok hivatalos száma hétfőn 104-re emelkedett, ám 198 utast még mindig nem találnak. A katasztrófát több mint 174-en élték túl. Feltételezhető, hogy a komp egy váratlan, éles kanyart követően felborult és elsüllyedt.

A gyanú szerint a kapitány egy tapasztalatlan tengerészre bízta a hajó irányítását, akit ráadásul felügyelet nélkül hagyott magára a hajóhídon, amikor a szerencsétlenség bekövetkezett. Ez a harmadtiszt nem ismerte az útvonal menti vizeket, így akár gondatlanság és a tengeri jog megsértéséért is bűnhődhet a Sewol komphajó múlt pénteken letartóztatott kapitánya és a legénység több tagja. A borulást követően a gyáva kapitány elsőként menekült el a süllyedő hajóról, megszegve a nemzetközi tengeri jog azon passzusát is, miszerint a hajó parancsnokának mindvégig a járművön kell tartózkodnia.

Az áldozatok hozzátartozói azzal is vádolják a 69 éves Li Dzson Szeokot, hogy a borulás után nem adott engedélyt a komp elhagyására a már mentőmellényt viselő utasoknak, hanem maradásra utasította őket. A letartóztatásakor Li bocsánatot kért „Dél-Korea népétől”.

IRÁNYÍTÁS NÉLKÜL
A kapitányról vasárnap előkerült egy négy évvel ezelőtti promóciós videofelvétel. Ezen azt nyilatkozta, a komp az utazás legbiztonságosabb formája mindaddig, amíg az utasok az irányítás parancsait követik.

NINCS EREDMÉNY
Nyolcadik küldetésén is túl van a március 8-án eltűnt maláj gép keresésére küldött Bluefin–21 kutatórobot, azonban a repülőgépnek nyomát sem találja. A hangradarral ellátott szerkezet 16 órán át, 4500 méteres mélységben képes kutatni az óceán mélyén, de eddig nem járt sikerrel. Lapzártánk előtt az Indiai-óceánnak az ausztráliai Perth városától 1750 kilométerrel nyugatra fekvő körzetét pásztázták, 50 ezer négyzetkilométernyi területen. A térségben 10 repülőgép és 11 hajó keresi az eltűnt utasszállító roncsait.

Ezek is érdekelhetnek