Mi kikapcsolódást kínálunk önnek a kampányfinisben

Vajon van-e politikai humor Magyarországon, vagy csak röhögünk a másikon? A finisben esélylatolgatás helyett ennek jártunk utána.

Ország-világF. Tóth Benedek2014. 04. 04. péntek2014. 04. 04.

Kép: Elderly Hungarian women dressed in traditional clothes vote in Hungary's general election in Veresegyhaza, 30km east of Budapest, April 9, 2006. Hungary's 8 million voters started voting on Sunday to choose between a Socialist-led government which says the country needs to embrace globalisation and an opposition which wants a "patriotic" economic policy. REUTERS/Laszlo Balogh - RTR1CCSN, Fotó: © Laszlo Balogh / Reuters

Elderly Hungarian women dressed in traditional clothes vote in Hungary's general election in Veresegyhaza
Elderly Hungarian women dressed in traditional clothes vote in Hungary's general election in Veresegyhaza, 30km east of Budapest, April 9, 2006. Hungary's 8 million voters started voting on Sunday to choose between a Socialist-led government which says the country needs to embrace globalisation and an opposition which wants a "patriotic" economic policy. REUTERS/Laszlo Balogh - RTR1CCSN
Fotó: © Laszlo Balogh / Reuters

Vicc volna az egész? - Beszélő állatokkal kampányoló politikusok kontra bűnben fogant voksok. Hol sírunk, hol nevetünk a vasárnapi választások hajrájában a híradások, az internetes fórumok vagy az utcai plakátok, hirdetések láttán. Apropó: vajon van-e politikai humor Magyarországon, vagy csak röhögünk a másikon? A finisben esélylatolgatás helyett, „kikapcsolódásképpen” ennek jártunk utána.

Nem mindenki örül annak, ha nevető embert lát. Egyrészt azért, mert ettől nevetségesnek érezheti magát, másrészt azért, mert a humor, amivel szemben találja magát, tűként a gyenge pontján találja el. Fölöttébb igaz ez a politikai humorra, hiszen az a hatalom, amelyik olyan komolyan veszi magát, hogy a humort valójában a hatalma ellen irányuló forradalomnak tekinti, az retteg polgárainak szabadságától.

A jó viccek örök életűek, de mintha mostanság kevesebb új politikai vicc születne, inkább a régiek, akár a Rákosi-kor tréfái kapnak új szereplőket. A lassan vége felé közeledő választási kampányból is hiányzik a könnyedség, a nevetés, helyette csak a vicsorgás maradt. Ritka madár a szellemes képviselő is már jó ideje. Eltűnt volna a humor a politikából? Vicc az egész, és éppen ezért már nincs kedvünk viccelődni?

Az igazi kérdés mégis inkább az, hogy képesek vagyunk-e nevetni önmagunkon. Különösen kiélezett politikai szituációkban. Merthogy a humor rámutat minden változásra, eltérésre, ereje a meghökkentésben, a „nem vártban”, a meglepetésben lakozik, eszköztárában pedig megtalálható a félreértés, a felnagyítás, a torzítás, a nyelvi játék, az érzelemre hatás, a gúny és az irónia. És nem mindenkinek esik jól, ha nevetnek rajta.

Szokták mondani, hogy régen rossz, ha egy országban hiányzik a humor a politikából, de az is igaz, hogy politikai humor mindig van (volt és lesz), csak nemmindig kaphat teret. Még az oly sokat szidott Kádár-korszakban is felületet – igaz, ellenőrzött felületet – kapott a televízióban (például a hatalmat is fricskázó Parabola) vagy nyomtatott formában (Ludas Matyi), igaz, főleg azok használták a humort, akinek megengedték, hogy nevettessenek. Hofi Gézát már anno is a társadalmi szelepként emlegették, aki kimondhatott olyan dolgokat is, amikért másokat, akár egy presszóban elhangzott, a hatalmat kigúnyoló vicc után megtorlás ért. Manapság is megannyi szelep (humorista, modern szóhasználattal élve stand upos) próbálja csökkenteni a társadalmi feszültséget, számos paródia születik politikusokról (felnagyítva azok jellegzetes mozdulatait, szófordulatait), de vajon mindez nevezhető-e politikai humornak?

Kuncze Gábor az a politikus, akiről szinte az egész ország (pártszimpátiától függetlenül) elismeri, hogy képes volt humort csempészni még a parlamentbe is. Azok közé tartozik ugyanakkor, aki szerint a mai Magyarországon nincsen igazi politikai humor. Vannak kabarék, szatirikus a Hócipő, működnek humorra szakosodott színházak, de a mai humoristák zöme mintha óvakodna attól, hogy igazi politikai humorral álljon a színpadra. A közönség éppen ezért főleg azon nevet, ha valaki motort szerel a nagymamára, és azon nézi meg a várost. Kuncze Gábor szerint eltűnt a fricskázás igénye, a presszóban pedig megint suttogva mondanak politikai viccet az emberek, s előtte még körbe is néznek, hallja-hallgatja-e őket más is.

Merthogy a félelem megöli, de legalábbis elnémítja a humort. Kuncze szerint a mai hatalom képtelen volna elviselni egy Parabolához hasonló műsort, de mit is várjunk egy olyan politikai gyakorlattól, ahol az Országgyűlésben előre megírt papírból olvassák fel az irányelveket, s „ahol egy szarkasztikus megjegyzésre képesek azonnal hazaárulást kiáltani? A politikai humor gyors reagálást kíván, bátorság kell hozzá: egyetlen ironikus mondattal 20 perces beszédet lehet helyettesíteni – nem beszélve arról, hogy a humorhoz kellő műveltségre, szellemi bútorozottságra van szükség.” A politikus ezek alapján állítja azt, hogy „nemhogy humorérzéke nincs a hatalomnak, de nem is szeretik a humort: sőt, mintha eleve olyan embereket válogatnának össze, akik nem is értik. Ettől lesz igazán izzadságszagú, agresszív és unalmas a politika.”

Politikai humor márpedig van, csak mégse, lamentál Föld S. Péter újságíró, humorista, aki 1980 és 1990 között a Ludas Matyi újságírójaként dolgozott, majd szerkesztő volt a rendszerváltás után, később pedig a Kurír Elefánt „dájrektora” lett. Abban azonos állásponton van Kuncze Gáborral, miszerint a humor mindig ellenzékben van, de szerinte Magyarországon mintha mindig csak a baloldalnak lenne humora és öniróniája, még akkor is, amikor nincsen ellenzékben. Megfogalmazása szerint a legjobb diktatúra is rosszabb, mint a legrosszabb demokrácia, és a humor csak akkor működik és hat igazán, ha önmagától képes rámutatni ennek igazára. Merthogy a humor mindig az igazságról szól, minden más csak hazugság és manipuláció.

Egyvalamire azonban Kuncze Gábor és Föld S. Péter is felhívja a figyelmet: megváltozott a humor közlésének módja, ami alapjaiban torzítja a humor lényegét. Az internet kiteljesedésével egyre inkább az időnként mémként viselkedő és terjedő vizuális üzenetek váltják fel a korábban nagy népszerűségnek örvendő karikatúrákat. A fényképek, mozgóképek eredeti üzenetének megváltoztatása – oly módon, hogy azokra új elemeket, feliratokat helyeznek el – alkalmasak ugyan arra, hogy megnevettessenek bennünket, a legtöbb esetben mégis inkább negatív kontextusba helyezik azt, aki/amit ábrázol. Ezért aztán inkább kigúnyolásra és lejáratásra alkalmasak ezek az alkotások, s ha mégis humorosra, intellektuálisanés politikailag is fricskázóra sikerednek, azokon csakis az egyik oldal nevet – s még az is lehet, hogy az ideológiai elvek alapján szerveződő és éppen ezért elkülönülő zárt internetes csoportok, közösségek nem is látják azt, min kacag a másik oldal. Kuncze Gábor ezt a jelenséget egyszerű „elektronikus seggnyalásnak” tartja, hiszen mint fogalmaz: „más kiröhögni a hatalmat, egy pártot, egy politikust, és más nevetni rajta”.

Úgy tűnik tehát, minél megosztottabb egy társadalom, annál inkább kettéválik az is, ki min nevet. S még az is előfordulhat, a különféle, egymásról tudomást sem vevő csoportok ugyanazon a poénon nevetnek, csak a neveket cserélik ki viccekben, a plakátokon, képeken. Kuncze Gábor arra is kitér, hogy ez nem csupán a hatalom hibája, hanem a megváltozott médiaviszonyoké is. Hiszen míg mindenki ugyanazt a kettő tévécsatornát nézte, azonosak voltak az ismereteik. Egy-egy poénhoz az is elegendő volt, ha Hofi Géza azt kérdezte, hogy látták, és mindenki nevetett, mert mindenki ugyanarra gondolt. Ma ennél sokkal árnyaltabb a kép. Annyi csatorna és műsor közül választhatunk otthon, hogy még az is elképzelhető, némelyik csatornán olyan műsorokat adnak, amelyeknek semmi közük nincs a valósághoz, sőt kifejezetten azért és úgy szerkesztik a műsorokat, híradókat, hogy azzal manipulálják az embereket. Egy hazugságra és torz társadalomképre épülő világban pedig nem is kaphat szerepet a humor.

Ha azonban nem működik egészségesen a társadalom, a reflexeink sem egészségesek – a humor ugyanis az egészséges emberek szellemi-lelki szelepe. Egy olyan társadalomban pedig, amelyik képtelen arra, hogy feldolgozza legnagyobb traumáit – sem Trianont, sem a holokausztot, de még az ügynökaktákat sem –, ott a Horthy- és a Kádár-korból ránk maradt szorongások jelölik ki és határozzák meg a legfőbb politikai irányokat. Így viszont legfeljebb tényleg csak annyit tehetünk, hogy röhögünk a másikon vagy éppen sírva vigadunk. Pedig mennyivel jobb lenne nevetni, felszabadultan, egészségesen – legalább önmagunkon.

Ezek is érdekelhetnek