Szakmák térképe - A napvilágra került terveket már most sokan vitatják

Egy dolgot biztosan tudunk: munkások nélkül nem fog előremenni az ország – jelentette ki Orbán Viktor a minap Nagyatádon, egy új szerszámgépgyártó üzem tanműhelyének avatásán. A jövő évtől a kormány átszervezné a szakképzési rendszert, de a napvilágra került terveket már most sokan vitatják.

Ország-világHabik Erzsébet2014. 10. 14. kedd2014. 10. 14.

Kép: Pájer Gyula, kovácsmester dolgozik műhelyében. Nyíregyháza 2010.10.18. Fotó: Balázs Attila, Fotó: Balázs Attila

Szakmák térképe - A napvilágra került terveket már most sokan vitatják
Pájer Gyula, kovácsmester dolgozik műhelyében. Nyíregyháza 2010.10.18. Fotó: Balázs Attila
Fotó: Balázs Attila

Megoldhatatlan helyzet elé állítja a tervezet azt a nyolc általánost végzett diákot, aki Zala megyében él és aranyműves mesterségre adná a fejét. A jövő tanévtől ugyanis az országban mindössze Budapesten, Komárom-Esztergom és Nógrád megyében oktatnák ezt a szakmát, de díszműkovácsnak is például csak Borsod-Abaúj-Zemplén megyében lehetne tanulni. Megyénként határoznák meg, hogy melyik szakmából hol, hány főt lehet kiképezni, illetve bizonyos szakmákból egyáltalán indítanának-e államilag finanszírozott oktatást.

A cél az, hogy csak olyan szakembereket képezzenek az adófizetők pénzéből, akikre valóban szüksége van a gazdaságnak, s a megszerzett tudás birtokában el is tudnak helyezkedni – magyarázza az oktatásügyi tárca az elképzelést.

Mindeddig a diákok után járó támogatásból jutott az állami iskoláknak, egyházi intézményeknek és alapítványi tulajdonú szakképzési központoknak is, a jövő tanévtől azonban a legtöbb szakmában csak a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) felügyelete alá tartozó oktatóhelyek kapnának állami pénzt. Így az alapítványi és egyházi iskolákban az oktatás teljes költségét a diákoknak, pontosabban a szüleiknek kellene majd kifizetni. Ha ezek a jól működő iskolák nem tudják pótolni a kieső támogatást, bezárhatják a kapuikat.

– A szakképzés kibocsátását össze kell hangolni a gazdaság igényeivel, de a kormány tervezete nem számol a meglévő szakképzési kapacitásokkal. Az alapítványi és egyházi iskolák működését az állam eddig is csak részben finanszírozta. A hiányzó összegeket az intézmények szülői és gazdálkodói befizetésekből teremtették elő – osztotta meg a Szabad Földdel az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének (AME) véleményét Naderi Zsuzsanna szakképzési tagozatvezető. A terv ebben a formájában a magánintézmény-hálózat létét fenyegeti. A jelenlegi gazdasági és társadalmi helyzetben ugyanis irreális azt feltételezni, hogy bármilyen más forrásból pótolható az állami finanszírozás.

Állítólag az államnak hatalmas felesleges kapacitásai vannak, azért tervezi ellátni ezt a feladatot is.

Akkor eddig miért nem látta el?

Valószínűleg azért, mert nem képes rá – véli a szakértő. Ilyen rövid idő alatt nem lehet előteremteni a szakmai képzés elindításának, bővítésének a feltételeit, ugyanis minden mesterségnek speciális az eszközigénye. S lesz-e elegendő szakoktató? Valószínűleg abban bíznak, hogy a tanárok egy részét át lehet majd szervezni az állami szférába, ám számolni kell azzal, hogy a magánintézmények szakoktatói nem csak az iskolák, de a gazdaság számára is piacképesek, s egyáltalán nem biztos, hogy a jelenleg csatamezőre hasonlító állami iskolarendszerben képzelik el a jövőjüket – magyarázza Naderi Zsuzsanna.

Még nem tudni, mekkora kollégiumi kapacitással rendelkeznek a szakképzési feladatokat bevállalni szándékozó oktatóhelyek. Az AME többek között azt szeretné elérni, hogy a nappali rendszerű szakképzést ellátó, komoly szakmai múltat és eredményeket felmutató iskolák ezután is kapjanak keretszámokat, s élvezzenek előnyt a jelentős számú tanulószerződéssel rendelkező intézmények.

A tervezetet még csiszolgatják, folynak a szakmai egyeztetések. A jövő szeptemberi iskolakezdésig már egy év sincs hátra…

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek