Csányi Vilmos: Démoni fajt alkotunk

Ha jól számolom, éppen negyedszer találkozhatnak az olvasók – no és a Kutyapostás – Csányi Vilmos professzorral: ilyenkor, év vége felé adódik alkalom a szokásosnál hosszabban „kutyálkodnom”. Általában ezeket a beszélgetéseket úgy szoktam kezdeni, hogy a Belgrád rakparti lakásban minden változatlan: a professzor úr kedvesen, Jeromos nevezetű kutyája, mondjuk inkább így, lemondóan legyintve fogad. De pár éve Jeromos itt hagyott bennünket. Hosszabb szünet következett, míg most egy vidám, ifjú négylábú szőrcsomó, bizonyos Janka tüsténkedik a vendég körül.

Ország-világSzücs Gábor2014. 12. 29. hétfő2014. 12. 29.

Kép: Csányi Vilmos és kutyája 2014.10.30. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter www.napocska.eu

Csányi Vilmos: Démoni fajt alkotunk
Csányi Vilmos és kutyája 2014.10.30. fotó: Németh András Péter
Fotó: Nemeth Andras Peter www.napocska.eu

– Legutóbb, Jeromos halála után azt az egy sort kaptam öntől, hogy nagyon le van törve. Amikor már múlóban volt a gyász, akkor azt mondta: új kutya jön, sőt belekezd egy kísérletbe, vagyis szerez egy ugyanolyan keresztezésű kiskutyát, mint Jeromos volt, akit majd ugyanúgy nevel, ahogy őt, s kíváncsi, mi lesz az eredmény. Hogy áll a projekt?

– Csúfos kudarcról számolhatok be. Sajnos Janka a legkevésbé sem lett Jeromos, leginkább azért nem, merthogy nő. Pedig ugyanúgy „készült”, vagyis a papa pumi, a mama pedig husky, csakhogy ezúttal eggyel több X kromoszóma érkezett az újszülöttbe. Ez meglátszik a jobban göndörödő szőrén is, de ez a kisebbik baj, a fiaskó valódi oka, hogy Janka – lyány, tehát makacsabb, önállóbb, jelentős érzelmekkel rendelkezik, gyakorta megsértődik. Nekem még soha nem volt szukám; így hát most belekezdek egy újabb kísérletbe: hogyan éljünk együtt lányivarú kutyánkkal?

– Némi (újság)írói irigységgel bámulom az asztalán tornyosuló, nyomdára váró kefelevonatot. Méretét tekintve jól sejtem, hogy egy alaposabb összefoglalás következik?

– Bizonyos fokig igen. A címe: Az ember természete és kultúrája. Azt gondolom, harmincvalahány tudományos kötet után ez lesz az utolsó etológiai munkám.

– Az utolsó?

– Jövőre betöltöm a nyolcvanat. Egy-egy előadást, néhány felkérést leszámítva, lassan tíz éve nem foglalkozom a szorosabban vett tudománnyal. Ahhoz ugyanis napi 10-12 óra elmélyült munka, kutatás szükséges, amihez nekem már nincs kedvem. A tíz év alatt viszont megjelent tíz kötetem, amelyet szépirodalomnak neveznék; remélem, olvasóim ezekben is meglelik az örömüket.

– Én meg azt remélem, nem beszélek butaságokat, ha megkockáztatom: az írói útja is mintha egyfajta evolúciós fejlődés mentén haladna. Mert a tudományos művek után, sőt már kicsit közben is, megismerhettük Csányi Vilmos másik énjét, a humoros, gyakorta némi szarkazmusra is hajlamos, kedves bölcselőét. Az Ironikus etológiájában például az ember megjelenését így magyarázza: „A fák ágai között korábban kiegyensúlyozottan élő derék majom egyszer csak megőrült, lemászott a földre, s így megteremtődött az evolúció legképtelenebb, sületlen, hagymázos ötlete, az ember.” Kutyáiról, Jeromosról és Bukfencről pedig úgy írt, hogy abból megérthettük a négylábúak természetét, miközben kedves, szívmelengető történetet is olvastunk. Miről szól ez a tizedik, a nemrégiben megjelent A sértett?

– Két emberről, akiknek a barátságát ugyan ellehetetleníti a háború utáni magyar történelem, de a kert iránti közös szenvedélyük valahogy mégis összeköti őket.

– Azért ugye nem baj, ha Csányi Vilmosnál jövőre sem az irodalmi rovatvezetőnk, hanem ismét a Kutyapostás csenget? De lássunk munkához: ezúttal az újra és újra előkerülő falkavezérségről kérdezném. Sokak meggyőződése: ha nem az ember a falkavezér, akkor a kutyája lesz az. Vagyis, mit tanácsol: hogyan legyünk könnyen, gyorsan falkavezérek?

– Sehogyan! Ez az egész egy marhaság. A kutyák között egyáltalán nincs ilyen „pozíció”, sőt az a fajta falkavezér, amit néhány kutyatréner mint valóságot tálal a megszeppent gazdának, a farkasok között sem létezik.

– Akkor az, hogy mindig viselkedjünk falkavezérként – mi menjünk ki először az ajtón, a kutya csak mögöttünk sétálhat, soha ne kapjon falatokat az asztaltól, soha nem alhat az ágyunkban, s egyáltalán: egész napját és életét mi dirigáljuk –, butaság?

– Az. A kutyák nem tekintenek bennünket falkatagnak, és ezért nem törekszenek falkavezéri pozícióra. A legtöbb kutyának eszébe sem jut ilyesmi, viszont, ha rendszeresen lenyomják a földre a dominancia érzékeltetésére, vagy például erőfitogtatásból elveszik az ételét előle, azzal csak neurotikussá teszik. A farkasoknál például a „falka” egy szülőpárból és utódaikból áll. Nincs ott vezér, a pár tagjai nem harcolnak egymással, hanem együttműködnek, a kölykök sem vetélkednek a szülőkkel, hanem tanulnak tőlük. Ezzel együtt a farkasfalka egy kemény biológiai szerveződés, amelyben az alfa hím és az alfa nőstény kap minden jót, a többiek pedig csak akkor, ha az alfáknak már elegük lett. Ínség idején a rangsor és az agresszió dönti el a vitákat. Ha a farkasokat elzárt helyen, például állatkertben tartják, hamar megindul a „falkásodás”, mert összeütközés esetén az alacsonyabb rangú nem tud elmenekülni, ez pedig egyre fokozódó agressziót indukál, éppen úgy, mint az embereknél, például a börtönök összezártságában. A velünk élő kutyák azonban nem falkába, hanem közösségbe, jó esetben családba kerülnek, ahol együttműködés van, s ugyan létezik rangsor, de abban nem fizikai erőszakkal lehet előrejutni, hanem bizonyos szabályok alapján.

– Milyen különbségek lehetnek a kutya és a farkas között, amitől az egyik az ember legjobb barátja lett, a másik pedig a kipusztulás szélére sodródott?

– Biológiailag közel állnak egymáshoz, hiszen szaporodni képes utódokat tudnak létrehozni. A különbség: a farkas nem fogad el szabályokat, élete állandó versengéssel telik, szeretne a rangsorban előrébb kerülni, s ezért mindenre képes. A kutya viszont egy mesterséges lény, amelyet az ember teremtett több tízezer év alatt az állandó válogatással, s mára a kutya képes arra, hogy a közösségben úgy viselkedjen, akár egy ember. Hajlandó alávetni magát a rendnek, nem küzd az elsőségért, nem agresszív. Míg egy farkas soha nem adja fel: folyamatosan és agresszívan harcol, a kutya élete középpontjában a gazda kegyeinek keresése áll.

– Kíváncsi lennék, mit szólna ehhez a falkavezérségtan felkent papja, Cesar Millan, aki magát csak szerényen a Csodálatos Kutyadokinak tekinti?

– Azt nem tudom, de úgy vélem, mint minden kutyatréner, rengeteg okos trükköt ismer, azonban lássuk be, nem egy elméleti szakember… Viszont elárulom: Janka is jár kutyaiskolába. Miközben rólam úgy általában elhiszik, hogy nagyjából értek a kutyákhoz, egy kiképző mégis sokkal hamarabb meg tudja tanítani a legfontosabb tudnivalókat, mint akárha én tenném.

– Összegezve, akkor tehát ne próbáljunk falkavezéresdit játszani, hanem türelemmel és szeretettel neveljük, tanítsuk őket.

– Pontosan. Egyszer Erdélyben jártunk, ahol a hegyi pásztorok vad kuvaszokkal őriztetik a nyájat. S hogy a kutyák vadak legyenek, rugdalják, dobálják őket. Velünk volt egy fiatal lány, aki erről a nevelési módról mit sem tudva, odament az őrjöngve ugató kuvaszokhoz, és szép halkan beszélni kezdett hozzájuk. A pásztorok rohantak, nehogy baj érje, de egy-két perc alatt valamiért megszűnt az őrjöngés, abbamaradt az ugatás, a lány megsimogatta a kutyákat, azok meg lefeküdtek és a lábához dörgölődtek. Mire a pásztorok jajgatni kezdtek: elrontotta a kutyákat, mit csinált velük? Holott nem csinált semmit, csupán szeretetet adott nekik. Aztán másnap megismétlődött szinte ugyanez. Egy csapat kóbor kutyával találkoztunk, meglehetősen agresszíven viselkedtek, a társaság meg engem lökdösött előre, ugye, majd az etológusprofesszor… A kutyacsapat már ék alakba rendeződött, a szőrüket borzolták, én meg az előző nap látottakat utánozva elkezdtem halkan beszélni hozzájuk. Látja, itt vagyok, tehát bevált a dolog. Azért magam is meglepődtem...

– De ugye ebből nem következik, hogy nincs is agresszív kutya? Hiszen azért elég gyakran hallani, olvasni súlyos kutyatámadásokról.

– Persze, hogy vannak veszélyes négylábúak, meg akár őrültek is, hiszen az ember közelében élő kutya éppoly variábilis, mint maga az ember. A farkasok például alig különböznek, mert nekik az állandónak tekinthető természethez kell alkalmazkodniuk, a kutyának viszont a mindig más és más emberhez. Ezért, ahogy mondani szokták – és ráadásul igaz is –: a kutyatámadások mögött mindig emberi hiba található. A kegyetlen bánásmód, a rossz tartás, a hozzá nem értés, a kisgyerek, akire nem figyelnek, mind ok lehet a támadásra. Például kevesen tudják, hogy a különféle kutyafajok agressziószintje genetikailag különböző. Egy pitbullé például rendkívül alacsony, míg egy golden retrievernek akár fát is vághatunk a hátán.

– A csimpánzokról olvastam, hogy az élővilágban az emberen kívül ők az egyetlenek, akik nemcsak, hogy agresszorok, hanem akár háborút is indítanak fajtársaik ellen…

– Sőt, ugyancsak az emberhez hasonlóan, nemcsak megölik a rivális csapatot, hanem kínozzák is őket: ugrálnak rajtuk, kifeszítik, harapják a szerencsétleneket. Ember és csimpánz – hiába, no: mi ketten alkotjuk a démoni fajt…

– Amihez a kutya ezek szerint nem tartozik… Szóval akkor szívemnek kedves szó lesz a megoldás: szeressük a kutyánkat.

– Így van. Mert az ember szeretetét a kutya már születése pillanatában magában hordozza, ez is genetikailag kódolt tulajdonsága. Amit kísérlettel úgy igazoltunk, hogy egy néhány hetes kiskutyát letettünk egy ember és egy kisfarkas elé. A kiskutya minden esetben az emberhez ment, amikor pedig a kisfarkasnak ajánlottuk a választást, ő mindig a kutyakölyökhöz indult.

– Sajnos nincs több helyünk, pedig még kérdezni akartam a beszélő kutyáról is. Viszont az előbb itt járt Janka, s meglehetősen türelmetlenül vakkantott néhányat, gyanítom, unja már az interjút. Úgyhogy értve a kutyaszót, el is köszönök…

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek