Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Akárha száz évet utaznánk vissza az időben: az Airlander 10 kormányozható léghajó formája és lényege egyaránt a múlt század elejének egén lebegő zeppelineket idézi. Akkoriban úgy gondolták, hogy övék a jövő, de a hidrogéngázzal lebegtetett német Hindenburg 1937-es katasztrófája, majd a repülőgépgyártásnak a II. világháború idején bekövetkezett fejlődése révén már jó ideje a lökhajtásos repülőgépek uralják a légteret. Ám a brit Hybrid Air Vehicles cég előállt egy korszerű léghajó, az Airlander izgalmas tervével.
A „termék” jól sikerült, s a lelkes csapatnak igaza lehet, amikor azt állítja: a léghajóknak fontos szerep juthat napjainkban is. Az Airlander impozáns: 91 méter hosszú, 34 méter széles, 26 méter magas, míg a ballon űrtartalma 38 ezer köbméter.
E mellett eltörpül a világ jelenleg legnagyobb repülőgépe, az orosz Antonov tervezőiroda An–225-öse, mely monstrum törzsének térfogata 1500 köbmétert tesz ki. Az igazi forradalmi újítás azonban a forma. A szerkezet levegőbe emelkedését nemcsak a héliumgáz, hanem – 40 százalékban – sajátos alakja is segíti: nem egyszerű szivarformájú, hanem elöl két-, hátul háromosztatú a léghajó. S ha már felemelkedett, rakományával több napig is képes a levegőben maradni – legalábbis eddig ez volt a legnagyobb teljesítménye, ami még messze nem súrolja valódi képességei határát.
Mozgatását négy, dízelmotorral hajtott légcsavarral végzik. Működési és karbantartási költsége egy-, legfeljebb kétötöde a helikopterének. A héliumot igen kis arányban veszíti el: évente nagyjából az egytizede szivárog el a ballonból, amelyet papírvékony – szénszálból, mylarból (speciális műanyag) és kevlarból (a golyóálló ruházathoz használják) álló – bevonat véd a villámcsapásoktól is. Már potom 40 millió dollárért kapható. Mint egy fapados Gripen.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu