Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
PISZOK SZERENCSÉSNEK ÉREZHETIK MAGUKAT a lakáscélú devizahitelesek, hiszen az árfolyamok elszabadulása már nem érintette őket. Viszont szívhatják a fogukat a forintosításból kimaradók: a devizás autóhitelekben, személyi kölcsönökben ülők, az ilyen áruhitelt és folyószámlahitelt nyögők. A svájci frank felértékelődésének „fekete napja” végképp kilátástalan helyzetbe sodorta őket. A frankpánik károsultjairól szól összeállításunk.
Kép: Esztergom, 2005. május 5. Komárom-Esztergom megyében az esztergomi Suzuki-gyár részlete. MTI Fotó: H. Szabó Sándor , Fotó: H. Szabó Sándor
Hazánkban a múlt év végén a forintosítási törvény kőbe véste, hogy 2015. február 1-jétől a bankok automatikusan forintosítják az euróhiteleket 309,5, a svájcifrank-hiteleket pedig 256,5 forintos árfolyamon – már januárban is ilyen árfolyamon számolnak. Mindez a lakáscélú és aszabad felhasználású jelzáloghitelekre, valamint a pénzügyi ingatlanlízing-szerződésekre vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy az euróval és a svájci frankkal szemben soha nem látott árfolyamok nem érintik őket.
– Most azok adják egymásnak a kilincset nálunk, akik devizehitelre vásárolták vagy lízingelik az autójukat; vagyis azok, akikre nem vonatkozik a forintosítási törvény – számol be az elmúlt napok tapasztalatáról Lénárd Mariann, a Banki Hitel Károsultjainak Egyesülete főtitkára.
Várhatóan február közepéig közlik a pénzintézetek, kinek mennyivel nő a havi törlesztőrészlete, de 25–30 százalékos emelkedésre lehet számítani. Ez pedig azt jelentheti, hogy a részletek megugrása elviszi azt a jóváírást, amelyre az árfolyamrés és a kamatemelés ellentételezése miatt számítottak az adósok. Vagyis nem sok hasznuk lesz a bankok elszámoltatásából.
– Napok óta csak a panaszokat hallgatjuk, és úgy tűnik, a bankok sem készültek fel a váratlan szituációra.
Hazánkban 300 ezer hitelszerződést kötöttek autóra, ezeket szerintünk már régen forintosítani kellett volna. E vészhelyzet cégeket is érint, néha egész autóflottával. A bankok gyakran azt ajánlják a bajba került autóhiteleseknek, hogy meghosszabbítják a futamidőt.
Ezzel az a baj, hogy az adós csak fizet, fizet, ám a tőketartozása jelentős marad. Régen felhívtuk rá az emberek figyelmét, hogy veszélyes dolog 8–10 éves futamidőre venni gépkocsit, annak értéke ugyanis rohamosan csökken. Az adósok csaknem háromnegyede már vis?- szaadná az autóját, de ez sem segít. Így is jókora kölcsön marad a nyakukon.
Sokan ráadásul halmozták a kölcsönöket, így most a megmentett lakáshitelük is bedőlhet az elszabadult autórészlet miatt. Ehhez járul még a „gyűjtögetett” vásárlói kártyák, áruhitelek terhe – ezekből is van devizaalapú.
Gyakori, hogy a bankok nem játszanak tisztán: többnyire ötéves opciós szerződéseket költöttek, tehát az autó öt év után már nem fedezete a hitelnek, vissza kellene adniuk a törzskönyvét az autósnak. Csakhogy erre nem hajlandók, így az adós patthelyzetbe kerül, törzskönyv híján nem tudja eladni és átíratni a fizethetetlenné vált járművet.
Összeállította: O. Horváth György, Palágyi Edit, Szijjártó Gabriella
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu