Sok befektető fut a pénze után, akiket megvezetett néhány felelőtlen pénzügyi szolgáltató. A botrányok okairól és a veszteségek lehetséges elkerüléséről beszélgettünk dr. Pacsi Zoltánnal, a portfólió- és befektetéskezeléssel foglalkozó Geo Professional Portfolio Zrt. vezérigazgatójával.
Kép: Geopro Adatvédelmi konferencia 2014.05.16. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter www.napocska.eu
– Mi a véleménye az elmúlt hetek botránysorozatáról?
– Az egész szakmát súlyosan érintő kérdésekről van szó. Sok ember sokéves megtakarításai lettek oda. Ez sajnos azt is jelenti, hogy a befektetők jelentős része a pénzén túl a bizalmát is elveszítette a befektetési szolgáltatókban, a tőkepiacokban. Márpedig a modern gazdaságok nem létezhetnek jól működő tőzsde, precízen szervezett és biztonságos közvetítőrendszer nélkül. Újra kell építenünk az elvesztett bizalmat.
– Ezt hogyan lehet elérni?
– Az egész hazai intézményrendszer – szabályozó és ellenőrző hatóságok, tőzsde, elszámolóház, befektetési szolgáltatók – munkáját újra kell gondolni, megtalálni azokat a pontokat, ahol az együttműködésüket javítani lehet. A középpontba azt a kérdést kell állítanunk: hogyan tehetjük biztonságosabbá, átláthatóbbá a befektetők pénzének a kezelését.
– Előfordulnak ilyen esetek más országokban is?
– Sajnos a legfejlettebb és legjobban szabályozott országokban, tőkepiacokon is előfordulnak visszaélések, csalások. A nagy pénzek közelsége sok embert vitt és visz csábításba. Elég, ha csak olyan filmekre utalunk, mint a Tőzsdecápák vagy a Wall Street farkasai. Nem véletlenül mondta Barack Obama elnök nemrégen: a befektetők érdekeit kell az első helyre tenni.
– Mi a jövő? Szigorúbb törvények?
– A törvényeket lehet szigorítani, hiszen mindig akadnak pontatlanul megfogalmazott szabályok, félreérthető – vagy félremagyarázható – előírások, és persze a piaci körülmények, a technikai feltételek is folyamatosan változnak, amelyek miatt a tegnap még jó szabályok elavulttá, kijátszhatóvá válnak. Nos, a magyar törvényalkotók szinte első gondolata is a törvények szigorításának igénye volt. Ám látva a tervezetet, félő, hogy átesünk a ló túlsó oldalára, azaz túlszabályozás alakulhat ki. De nem elég csak a törvényektől várni a nagyobb biztonságot. A befektetési szolgáltatók is sokat tehetnek saját működésük hitelességéért, a befektetők megtakarításainak biztonságosabb kezeléséért.
A Geo Professional Portfolio Zrt.-nél például az ügyfelek számláinak vezetése szigorúan elválik a portfóliókezelők tevékenységétől. Az ügyfélszámlákat nem mi vezetjük, hanem amerikai partnerünk, amely az egyik legnagyobb és legbiztonságosabb online brókercég az USAban. Az ügyfelek számláin mi csak a portfóliókezelés/vagyonkezelés körébe tartozó ügyleteket hajthatjuk végre, a számlákhoz nem nyúlhatunk hozzá, abból pénzt elvenni nem tudunk. Az egyes ügyfélszámlák egymástól is függetlenek, így a befektetőknek a többi ügyfelünk kockázatait nem kell viselniük. Módszerünk lehetetlenné teszi olyan „hibák”, visszaélések elkövetését, amelyek a jelenlegi botrányos ügyekben a legnagyobb gondot okozták.
– Mit tehet a befektető? Mi az ő felelőssége?
– Azt szokták mondani, hogy a befektető kiszolgáltatott, de ez így nem állja meg a helyét. Sok múlik a szolgáltató kiválasztásán. Nem biztos, hogy a legközelebbi bankfiók vagy befektetési szolgáltató a legjobb megoldás. Az internet világában ennek nincs igazán jelentősége. Azt sem tartom mérvadónak, ha „hosszú múlttal” rendelkező vagy banki hátterű cégről beszélünk. A szolgáltatások tartalmát, színvonalát kell vizsgálni.
Tudom, hogy ez nehéz, hiszen többnyire bonyolult szaknyelven vannak megírva a szabályzatok, termékleírások, nehéz az összehasonlítás is. De senki ne felejtse el, hogy döntésének súlya és időnként ára is van. Ne dőljünk be a szépen hangzó ígéreteknek, a magas kamatok és hozamok csábításának. Aki ebben a szakmában biztos és mindig kiemelkedően magas nyereséget ígér, attól mindenképpen óvakodjunk.
Tipikus befektetői hiba az is, ha a szerződéskötés után nem figyelünk oda a szolgáltató tevékenységére. Sokszor előfordul, hogy hónapokig nem kapunk, nem kérünk információt arról, mi történik a pénzünkkel.
Az általunk alkalmazott rendszerben ügyfeleink az interneten keresztül a nap bármely szakában megtekinthetik a számlájuk aktuális állását, láthatják a végrehajtott tőzsdei tranzakciókat, akár SMS-t vagy e-mailt is kérhetnek az ügyletekről, portfóliójuk aktuális értékéről, valamint az elszámolt díjakról. Így semmit sem tudunk – és persze nem is akarunk – eltitkolni az ügyfeleink elől.