Emlékezetesen, meggyőzően és lenyűgözően, csak fél perc van rá! - Már a liftben eldől

AZ ORSZÁG JÁTÉKA 2015 versenyben második helyezést szerzett a BOOKR Kids „élő mesekönyve”. Az elismerés mellett a dicsekvés is szól belőlem, ugyanis kiadónk fiatal munkatársainak szellemi terméke ez a tabletre és okostelefonra egyaránt letölthető, gyerekek számára készített alkalmazás, amely könyv, hangoskönyv és interaktív játék egyben. Nemrég Dublinban, a kontinens legnagyobb technológiai konferenciáján a sok száz pályázóból kiválasztott öt magyar startup cég egyikeként mutatkozhattak be. Horváth Dorka ötletgazdával beszélgettem.

Ország-világSzijjártó Gabriella2015. 11. 28. szombat2015. 11. 28.

Kép: Horváth Dorka 2015 11 12 Fotó: Kállai Márton

Emlékezetesen, meggyőzően és lenyűgözően, csak fél perc van rá! - Már a liftben eldől
Horváth Dorka 2015 11 12 Fotó: Kállai Márton

– Egy 29 éves, közgazdász végzettségű lánynak hogy jut eszébe az a gondolat, hoppá, csinálni kéne egy „élő mesekönyvet”?!

– Sokféle hatás ötvöződött bennem, mígnem kipattant az ötlet. Én faltól falig könyvespolcok között nőttem fel, rengeteget olvastunk – most pedig azt látom a környezetemben, hogy a gyerekek egyre kevesebb időt töltenek könyvvel a kezükben. Ez nem azt jelenti, hogy mellőzik a betűk társaságát, sőt a legújabb oxfordi kutatások szerint többet olvasnak, mint valaha, csakhogy szépirodalom, egybefüggő hosszú szövegek helyett mást: apróbb üzeneteket, SMS-eket, közösségi oldalakat, chateket. Egyre kevesebb klasszikus értéket, és egyre több szemetet. Ez azért szomorít el, mert én hiszek abban, hogy az olvasmányélmények meghatározzák egy ember jellemét és személyiségét.
A szüleim lap- és könyvkiadással foglalkoznak, tőlük is hallom, hogy fogyatkoznak a „papírt” olvasók. Biztosan nem véletlen, hogy a közgazdasági diploma után elvégeztem a Társadalmi Kommunikáció Doktori Iskolát, most a disszertációmon dolgozom, amely az új média témakörben arról fog szólni, a hagyományos értékeket miként lehet átültetni a digitális világba.

– Tudod a megoldást?

– Mondjuk úgy: kitaláltunk egy válaszlehetőséget. Azt láttuk, hogy a mai gyerekek többsége betegesen számítógép-, tablet- és telefonfüggő, alig lehet kirángatni a kezükből a kütyüket. Vagyis akkor van esélyünk „értékes olvasásra” nevelni őket, ha a könyvek szövegeit, gazdagon illusztrálva, interaktív elemekkel társítjuk. A BOOKR Kids az első magyar, 2 és 12 éves gyerekeknek szóló könyvtáralkalmazás, amely tabletre és mobiltelefonra is letölthető.

– Hogy működik?

– Ebben az applikációban minden mese könyv, hangoskönyv és játék egyben. A történetek színészek hangján szólalnak meg, a hallott szöveg olvasható is, színes kiemeléssel követhető, a mesehősök mozognak, kalandoznak, vagyis valóban életre kelnek. A kicsik sikerélménye azáltal válik még izgalmasabbá, hogy megoldják a mesékhez kapcsolódó játékos feladatokat is, aktív részeseivé válnak a cselekménynek. Bizonyított tény, hogy az a gyermek, akinek sokat mesélnek, az később az iskolában is fogékonyabb lesz. Ráadásul napjainkban minden ötödik gyermek érintett valamilyen figyelemhiányban, részképességzavarban; az ő tanításukhoz különösen hatékonyak az efféle új módszerek és eszközök.

– És mibe kerül ez a szülőnek?

– Az első számú termékünk maga a letölthető applikáció, amely előfizetési rendszerben érhető el: egy olcsó leporellós mesekönyv áráért korlátlanul lehet olvasni a meséket. Annak, akinek nincs hardvereszköze, a Mesetabletet ajánljuk, amely egy strapabíró és kedvező árú táblagép, feltöltve a meséinkkel. Ez a termék a napokban, mindössze nyolc hónappal az indulásunk után az Ország játéka versengésben második helyezést ért el.

– „Értékes olvasásról” beszéltél. Kíváncsi vagyok, mi található a digitális könyvtáratok polcain!

– Több mint háromezer oldalnyi mese, ami 1500 percnyi hanganyagot tesz ki. Eddig úgy 80 mesét töltöttünk fel, három nyelven, és hetente egy új könyv születik a mesegyárunkban. Számtalan klasszikus és modern mese közül válogathatnak a gyerekek. Ott sorakoznak a polcon Benedek Elek meséi és Gerald Durrell történetei, Lackfi János és Nyulász Péter művei, de jól megfér egymás mellett Pöttyös Panni és A kis herceg is.

– A szerzői jogdíjak és a licencek borsos árú világát ismerve meglep ez a nívós kínálat. Miből futja erre egy startup, azaz újonnan alapított, fiatalokból álló cégnek?! Vagy jó kapcsolatok segítették az érvényesülést?

– Se pénzzel, se jó kapcsolatokkal nem bírtunk. Az utcáról becsöngetve házaltunk az ötletünkkel az ország gyermekkönyvkiadóinál. Szerencsénkre a legnagyobb és legrégibb, a Móra nem csupán lecsapott az ötletre, hanem be is szállt az üzletbe. Elsősorban tehát a Móra garantálja a könyvtárunk tartalmi hátterét, de emellett vannak saját fejlesztésű műveink. Gondri-sorozatunk ráadásul érdekes „megcsúfolása” a digitális evolúciónak: applikációként indult – a meseírástól az illusztráláson át a játékig minden nálunk készült –, s csak azután adtuk ki papírformában, hogy az egyik legolvasottabb digitális könyvünk lett, bekerült a Márai-programba is. Ez a példa is mutatja, hogy a két műfaj jól megfér egymás mellett, illetve azt, hogy a lebilincselő történet és a szép rajzok mindkét platformon működnek a gyerekeknél.

– Némi pénz azért mégiscsak kell egy vállalkozás elindításához…

– A XXI. században az üzleti világban a siker egyik legfontosabb kritériuma, hogy legyen egy izgalmas, unikális, piacképes ötleted, az majd „bevonzza” a pénzt, ami a megvalósításhoz szükséges. Mi például az ötletünkkel elkezdtünk pályázni innovációs, uniós alapokhoz, oktatási szervekhez. Végül a MastersCardtól kaptuk a kezdőtőke-löketet: hittek abban, hogy a termékünk képes serkenteni a digitális fizetést.

– Mi kell még ahhoz, hogy egy startup cég befusson?

– Iszonyatos kitartás és lelkesedés. Létfontosságú a csapatmunka is; ketten főállásban tevékenykedünk itt, és még két „félember” dolgozik nekünk. Mark Zuckerberg multimilliomos Facebook-vezér a mai napig egy irodában ül a kollégáival, ugyanolyan íróasztal mögött, mint a többiek – ennek az az üzenete, hogy a csapat együtt ér sokat, és nem külön-külön a személyek. De legfőképpen megingathatatlan hit szükséges a sikerhez. Óriási tömeg nyüzsög az ötleteivel a „pénzcsapok” körül – neked azt kell elérned, hogy mások is úgy higgyenek benned, ahogyan te bízol a termékedben.

– Mégis, hogyan?!

– Balogh Péter, a sikeres szoftvervállalat, az NNG volt tulajdonosa mint „üzleti angyal” segít a szaktanácsaival; például tréningeket tartott nekünk az elevator pitch műfajáról: arról, hogy miként kell eladnod az ötletedet egy befektetőnek, mondjuk, annyi idő alatt, míg a lifttel feljut a földszintről az irodájáig. Ez esetben körülbelül 30 másodpercbe kell belesűríteni mindazokat a kulcsinformációkat, amelyek számodra fontosak, úgy, hogy az emlékezetes, meggyőző és lenyűgöző legyen – csak így van esélyed, hogy az érdeklődését felkeltve aztán kapj 2-3-4 percet vagy negyedórát a bővebb kifejtésre.

– Mekkora a tülekedés ebben a képzeletbeli liftben a startup vállalkozások között?

– Elindul 10 ezer ebihal, és csupán pár kifejlett béka ér célba – nagyjából ez az arány. A gyakorlat azt mutatja, hogy a most induló vállalkozások 30 százaléka ér meg három évet, és csupán 2 százalékuk hetet. Persze nem mind csődöl be, a nyereséges kis startup cégeket gyakran felvásárolják a nagyhalak.

– Holt tart most a BOOKR Kids az evolúcióban?

– Több mint ebihal! Novemberben Dublinban a Websummit, a kontinens legnagyobb technológiai konferenciája Alpha-programjának keretében sok száz jelentkező közül választottak ki bennünket is: a meghívott öt magyar startup vállalkozás egyikeként lehetőséget kaptunk arra, hogy saját standdal mutatkozzunk be a nagyközönségnek és a befektetői szféra képviselőinek. Rengetegen érdeklődtek! Azt a bizonyos 30 másodperces ars poeticánkat körülbelül 5000-szer mondtuk el különböző nyelveken, a háromperces változatot úgy 300- szor, 15 perces beszélgetésre 20- szor kaptunk lehetőséget, és egyszer két órát kértek tőlünk. A legnagyobb fegyvertényünk, hogy fél napot tölthettünk el a Google csapatával, majd felajánlották a tanácsadásukat. Meglátjuk, mindez mire lesz elég. Egyszer Steve Jobs, az Apple néhai elnöke az egyik előadását úgy fejezte be, hogy „legyen jobb a világ!”. Azóta a startupok ezzel a mondattal, egyszersmind szándékkal fejezik be a prezentációjukat. Mi is hiszünk abban, hogy ha több gyerek olvas majd „élő mesekönyvet”, általunk kicsit jobb lett körülöttünk a világ.