Kendőzetlen fájdalom

Terápiás jelleggel indult 2013 májusában Egy asszony címmel az a blog, melyből idén szeptemberben nagy sikerű könyv, október végén pedig a Jurányi Közösségi Házban bemutatott színdarab született.

Ország-világMarkos Mária2015. 11. 26. csütörtök2015. 11. 26.

Kép: Budapest, 2015. október 20. Tenki Réka a Péterfy-Novák Éva azonos című regénye alapján írt Egyasszony című monodráma próbáján a fővárosi Jurányi Házban 2015. október 20-án. Az Orlai Produkció és a FÜGE közös produkcióját október 21-én mutatják be Paczolay Béla rendezésében. MTI Fotó: Kallos Bea, Fotó: Kallos Bea

Tenki Réka
Budapest, 2015. október 20. Tenki Réka a Péterfy-Novák Éva azonos című regénye alapján írt Egyasszony című monodráma próbáján a fővárosi Jurányi Házban 2015. október 20-án. Az Orlai Produkció és a FÜGE közös produkcióját október 21-én mutatják be Paczolay Béla rendezésében. MTI Fotó: Kallos Bea
Fotó: Kallos Bea

Színdarab, mely arról szól, hogyan áll fel újra és újra egy asszony abból a traumából, hogy gyermekét születése közben halálra ítélik. A Péterfy-Novák Éva könyvéből készült, a túlélést, a lelki sérülések feldolgozását segítő – öniróniával, humorba hajló szarkazmussal átszőtt – előadás egyszerre enged bepillantást a női és anyai lélek legrejtettebb, legfájdalmasabb bugyraiba.

Az előadás egy 30 évvel ezelőtti történetet elevenít meg. A darab a szocializmus sivár időszakában játszódik, megértés nélküli munkásvilágban, ahol a fájdalom, a gyász ki- és megbeszélése, a traumák feldolgozása sosem volt „téma”. A színpadon az írónőt alakító Tenki Réka ebben a monodrámában tért vissza első gyermeke születése után – a csecsemőjéért aggódó anya nem csak egy színésznő szerepe. A történet elején 23 éves, naiv, kissé habókos anyukának mindaz „megadatott”, ami minden nő legfőbb rémálma: a szülés során testileg és mentálisan súlyosan sérült csecsemőt hozott a világra, akivel aztán hét egyszerre megrázó és felemelő évet tölthetett együtt. Nőként pedig végigélte, hogyan romlik meg a házassága első férjével. Szégyellni való a rugdosás, a szóbeli megalázás, mégis a hétköznapok természetes része. Otthon a férj az úr, a külvilágban pedig az orvos az isten, akitől nőként a fenékbe csipkedésnél jóval többet is el kell tűrnie – a dilettáns és nemtörődöm fogadott orvos, miközben a teniszedzése miatt sietteti a szülést, műhiba következtében tönkreteszi a gyermeke életét. Az istent nem szokás lerángatni a trónról. Főorvos lesz. A rendszer azóta sem változott.

A színpadi tér minimalista módon tükrözi e fullasztóan ismerős világot. A kórházi várótermek hangulatát idéző díszlet, a fekete-fehér kockás padló és a műanyag széksor lecsupaszított közege e világ reménytelen szűkre szabottságáról árulkodik. Amiből viszont van kiút. Tenki Réka anyaként, nőként erőt sugároz: az egyik összeroppanást követi a talpra állás, az újabb összetörést a feltámadás – végül ez az erő az, amit a fájdalmon és a katarzison túl magával visz a néző.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek