Lábszagú szórakoztatás és a nézők 'szájba politizálása' zajlik - Gettókban élünk, mondta Szinetár Miklós

CSEPPET SEM IRIGYLEM LAPUNKNÁL Az én képernyőm rovat szerzőjét, hálátlan feladat manapság rendszeresen magyar tévécsatornákat nézni. Szinetár Miklós is azt látja, hogy két borzasztóan lábszagú szórakoztatás között a nézők „szájba politizálása” zajlik. A színházakban pedig gyakran elvész a mondanivaló a formai kísérletezgetés oltárán. A „besorolhatatlan” Kossuth-díjas rendezővel beszélgettünk, aki irritálja a konzervatívokat, de nem tartják modernnek sem...

Ország-világSzijjártó Gabriella2015. 12. 27. vasárnap2015. 12. 27.

Kép: Szinetár Miklós szinház rendező 2015 12 11 Fotó: Kállai Márton

Lábszagú szórakoztatás és a nézők 'szájba politizálása' zajlik - Gettókban élünk, mondta Szinetár Miklós
Szinetár Miklós szinház rendező 2015 12 11 Fotó: Kállai Márton

– Az ön rendkívül gazdag „repertoárját” elnézve szembetűnő, hogy kivétel nélkül minden műfajban otthonosan mozog, és mindenhol maradandót alkotott. Hogy lehetséges ez?!

– Az életem során számtalanszor – kivéve az előkelőnek számító operát – „néger” műfajokban dolgoztam: olyanokban, amiket valahonnan mélyen lenéztek. A pályámat az Operettszínházban kezdtem, és 1956-ban, 24 évesen kaptam az első Jászai-díjamat a Csárdáskirálynő megrendezéséért – ám az operettet ferde szemmel nézték a prózából. A tiszavirág-életű Petőfi Színházban állítottam színpadra az első magyar musicalt Egy szerelem három éjszakája címmel, amiért 1961-ben megkaptam a második Jászai-díjat – a siker ellenére a musicalt lenézték az operettből. Amikor a televízióban tettem a dolgom, azt meg a filmgyárbeliek érezték alacsonyabb rendűnek.

– Zavarta ez?

– Cseppet sem, sőt kihívásnak éreztem ezeket a helyzeteket azért is, mert mindenhol a műfajok ellen dolgoztam: nem szeretem a szabályos, közhelyes megoldásokat, mindig valami másra törekedtem az elvárt helyett. Ráadásul az éles műfaji határok nem is igazak, hiszen az opera címszó alatt például Mozart és Donizetti művei között óriási a különbség, vagy az operettben Kálmán Imre és Strauss két eltérő világ! Szerintem két dolgot kell szem előtt tartani: egyrészt minden darab más, másrészt minden előadás „hic et nunc”, azaz „itt és most” érvényes. Más lehet a rendezői attitűd Koppenhágában, ahol a lányok félmeztelenül napoznak a közparkokban, és más Kairóban, ahol a nők fele lefátyolozva jár az utcákon.

– Hogyan értékelték itthon az ön más rendezéseit?

– Láthatóan megosztó vagyok. A hosszú évtizedek során, miközben valamennyi rendezésem sikert aratott a színészek és a közönség körében, a legszűkebb szaksajtó gyakran „lehúzta” azokat. Az említett Csárdáskirálynőt a mai napig mint a legtöbbet játszott előadást jegyzik, mégis anno a hangadó kritikus azt írta róla: nem lesz siker, mert zavaros a rendezés. Egy másik példa: a Budapesti Operettszínházban tíz évig futott Lehár Ferenc operettje, A víg özvegy – amit 200-szor játszottunk Japánban, megrendeztem Szentpéterváron és a kazahsztáni operában is –, ám a hazai bemutató után az egyik jeles kritikus azt vetette a szememre, hogy elfelejtettem megrendezni.

– Hogy fogadta ezeket a kritikákat?

– Köszönöm, jól. Egy percig se tudnék olyan alkotóközösségben dolgozni, ahol nem hisznek, nem bíznak bennem – szerencsére a mai napig hívnak. Szeretem a drámát, de csak a színpadon – ezért olyan békés, inspiráló légkörben rendezek, amilyenben az emberek jól érzik magukat. A nézők pedig kíváncsiak az előadásaimra, jegyet váltanak rá. Tudja, ezek számítanak igazán. A kritikákat nem szabad túldramatizálni. A támadásokat egyébként is gyakran az generálja, hogy soha nem tudtak besorolni sehová. Irritáltam a konzervatívokat, de nem tartottak modernnek sem.

– Ön hová sorolná magát?

– Legszívesebben sehová se. Meggyőződésem, hogy az ízlésbeli korszakok megújulva ugyan, de újra és újra váltják egymást. A XX. század újító színházai a XIX. század romantikájával akartak leszámolni, amikor mondjuk farmert húztak a Shakespeare-hősökre. Legnagyobb örömömre múlik a XX. század, Hitlerestül, Sztálinostul és úgynevezett modern művészetestül. A XXI. században sokaknak elege lett az öncélúságig fajuló aktualizálásokkal és egyéb extravagáns végletekkel. Bevallom, én is nagyon unom azokat a színház körüli prófétákat, akik liberálisnak mondják magukat. Ha egy intézményre azt a táblát teszik ki, hogy „fűre lépni tilos”, az roppant kártékony a kultúrára. De legalább ilyen kártékony a „fűre lépni muszáj” vezérlőelve is. Én rendezőként és nézőként egyaránt a „fűre lépni szabad” hívének tartom magam; például a színészek akkor vetkőzzenek meztelenre a színpadon, ha annak célja és értelme van, ez ne a rendezői magamutogatásról szóljon. Pláne ne legyen kötelező ez a fajta „mindenáron valami mást tessék csinálni!” a jó kritikák érdekében.

– Mindeközben a politika is bármit felülír...

– Igaz. Talán sosem volt ennyire megosztva az ország, azon belül a művészszakma is, mint most. De akkor is lássuk be őszintén: ez a kormány adott és ad pénzt a kultúrára, míg az előző csakis elvont. Az Orbán-kormány láthatóan nagyon pártolja a reprezentatív műfajokat, például az operát: a felújított Erkel Színház nemrég újra megnyílt, készül az Eiffel Műhelyház – én ezeknek személy szerint örülök. Azon se kellene megütközni, hogy a politikai vezetés beleszól az állam által fenntartott Nemzeti Színház igazgatói kinevezésébe; aki a pénzt adja, joggal lobbizik a saját, ideológiailag elkötelezett emberéért – így van ez mindenhol a világon. De bármennyire is fanyalognak sokan a Nemzetire, a repertoárja egyáltalán nem köteleződött el sem a jobboldali politika, sem valami ásatag konzervativizmus mellett. Sokkal inkább a nemzetközi trendi irányzatok felé húz, de én azt se szeretem. Egy központi nemzeti kultúrintézményben nem veszhet el ennyiszer a remekművek tartalma külföldi rendező–celebek formai tabudöntögetésének a jóvoltából. Túl sok nagy és egyre csak aktuális írói gondolat vész el – helyette rendezői mutatványokat kapunk. Természetesen ilyen is kell. Na de ennyi?! A korábbi Nemzetikkel meg a jelenlegivel is ugyanez a bajom.

– Kétségkívül igaz, hogy ez a kormány adott pénz a Magyar Televízió teljes átalakítására is. Mi a véleménye a végeredményről?

– Hadd ne minősítsem... Én büszkén emlékszem vissza a magyar televíziózás hőskorára, amikor nívós tévéjátékok, igényes sorozatok, zenés-színházi produkciók készültek. Ugyanis mi annak idején abból indultunk ki, hogy ebben az országban sok millió ember kizárólag a tévé révén jut hozzá a kultúrához: koncertekhez, versekhez, filmekhez, színdarabokhoz – ezért arra törekedtünk, hogy mindezeket kínáljuk. Napjainkban ennek szinte nyoma sincs. Ha nagy ritkán mégis készül egy-egy nívós dokumentumfilm vagy portréműsor, azt biztosan eldugva, késő éjszaka adják.

– Akkor mi a mai televíziózás küldetése?

– Nemcsak napjaink televíziózásának, hanem a kapitalista társadalomnak is az egyik legnagyobb rákfenéje, hogy az embereket szellemileg gettókba tömörítik. Az egyik gettóban olcsó, igénytelen népszórakoztatás, egyszersmind népbutítás folyik, míg a másikban hangadó értelmiségieknek csak a lila kell. Vagy a proli-, vagy az elitetetés zajlik, és a kettő egyre távolodik egymástól. A mai televíziózás értékrendje roppant távol áll az enyémtől.

– Mi az ön ideája?

– Van, aki feladja, és van, aki tagadja, de én tudom, mert művelem: igenis létezik olyan kultúra a nagy tömegek számára, amely igényes, művészi és mégis érthető, hogy úgy mondjam, emberi fogyasztásra alkalmas. Amíg bírom erővel, ennek szellemében dolgozom.

 

Névjegy
SZINETÁR MIKLÓS
1932-ben született Budapesten. Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színházi,
opera-, tévé- és filmrendező, forgatókönyvíró, érdemes és kiváló művész. Több mint ötven éven át
tanított a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, 2004 óta emeritus professzor. Majd’ három évtizeden
át, 1962-től 1990-ig szoros szálakkal kötődött a Magyar Televízióhoz: főrendezője, majd művészeti
vezetője és elnökhelyettese. 1996-tól három évig vezette a Fővárosi Operettszínházat, ezután
a Magyar Állami Operaház főigazgatója nyolc éven át. 2000 óta örökös tagja. Három könyve jelent
meg: Pályázat; A második pályázat; Operán innen, operán túl. Ő maga mint felsorolhatatlan életműve
csúcspontjait jegyzi a Koldusopera, A nép ellensége, a Tartuffe, a Szent Johanna, a Cosi fan tutte,
a Denevér és A víg özvegy megrendezését. Felesége Hámori Ildikó színművész, egy közös gyermekük
született. Szabadidejét legszívesebben az unokáival tölti, ezenkívül olvas, moziba jár és utazik.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek