Túlélőtúra a volánnál - Zsebbe vágó kérdés

Úgy tűnik, a Volkswagent érintő botrányon – 800 ezer autó széndioxid-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási adatai hamisak – a cégcsoport mintegy kétmilliárd eurót (600 milliárd forintot) veszít. Októberben a VW 0,5%-kal kevesebb autót adott el Európában, miközben a Daimler 21, a BMW 14%-kal növelte értékesítését.

Ország-világBudai Horváth József2015. 12. 03. csütörtök2015. 12. 03.

Kép: Elektromos autó akkumulátoros kocsi töltés töltö az MTA mellett elmü ELMÜ 2015.02.12. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter www.napocska.eu

Túlélőtúra a volánnál - Zsebbe vágó kérdés
Elektromos autó akkumulátoros kocsi töltés töltö az MTA mellett elmü ELMÜ 2015.02.12. fotó: Németh András Péter
Fotó: Nemeth Andras Peter www.napocska.eu

Németországban az új VW Golf akár 29, a Polo 28, a többi modell 30%-os árengedménnyel kapható az internetes kereskedőknél. Ám más márkákban is megrendült a vásárlók bizalma, mert úgy vélik, hogy több autógyár is hasonlóan járt el, csak még nem bukott le. S nem csupán a gyártók, de a hatóságok is gyanúsak, hiszen szakértői apparátusukat az autók bevizsgálásánál és a típusengedélyek kiadásánál nem valami ördögi trükkel verték át. S a botrány folytatódott, mert kiderült, hogy nem csak a VW-dízelekkel van gond: 430 ezer TSI-benzinmotor is felkerült a listára. Valamennyit az igazinál jóval kedvezőbb szén-dioxid-kibocsátási és fogyasztási adatokkal dobták a piacra, miközben a gyári értékek és a tények között 10-15%-os az eltérés.

Elnézést, de vesszőparipám a gyári adatok ügye. Egy francia autós szaklap tesztelői megállapították, hogy a gépkocsik gyárilag megadott fogyasztásához képest a valós adat átlagosan 37%-kal magasabb! A károsanyag- kibocsátási előírásoknak megfelelő dízeleknél 50%-os túlfogyasztást is mértek. Meglehet, a bajok forrása az is, hogy környezetünk – jogos – védelme érdekében olyan világszabványok születnek, melyeket az autógyárak csakis horribilis ráfordításokkal tudnak (tudnának) teljesíteni.

A benzin- és dízelmotorok uralmát a hibrid és az elektromos hajtású járművek törhetik meg, melyek jóval kevésbé, illetve nem szennyezőek. A hibridek állnak a legközelebb a mai valósághoz: az elektromos és a benzines üzemmód igényei hosszabb utak megtételekor is kielégíthetőek.

A tisztán elektromos üzemű kocsik még birkóznak az egyszerre megtehető távok rövidségével, a feltöltési lehetőségek korlátozottságával.

Mindeközben a Mercedes (ahogyan a Toyota, a Honda és a General Motors is) hidrogénautót tervez. A C osztály szabadidő-autóját, a GLC-t szemelték ki a hidrogénhajtás zászlóshajójának. Sajnos az üzemanyagcella nagyon drága, gyártása sok platinát kíván. A GLC F-Cell hatótávja 600 km körül várható, a hidrogéntartály feltöltése alig három percig tart majd. Németországban az évtized végéig 400 tagból álló hidrogénkút- hálózatot szeretnének kiépíteni, ez 30-50 kilométerenként tenné lehetővé a tankolást. Persze, mint minden alternatív autónál, a döntő szempont az ár, ami a hagyományos kocsikéhoz képest igencsak borsosnak (úgy 40%-kal magasabbnak) ígérkezik. Kérdés: hányan lesznek képesek és hajlandóak a környezetbarát autózás presztízséért ennyire mélyen a zsebükbe nyúlni?

Ezek is érdekelhetnek