Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
AZ ELEKTROMOS AUTÓ ötletével 1828-ban Jedlik Ányos állt elő. Az osztrák Lohner cég 1898-tól már sorozatban gyártotta villanyautóját, melyből a Magyar Posta 35 darabot vásárolt a húszas évek végén. Ma pedig az elektromos autók a hatalomátvétel küszöbén állnak!
Fotó: Rainer Häckl Photographie
Hihetetlen, de igaz: Norvégiában 2025-től kizárólag elektromos és hidrogénmeghajtású autókat lehet forgalomba helyezni.
Hasonló cél megvalósítását India 2030-ra, míg Németország, az Egyesült Királyság és Hollandia (valamint több USA-tagállam és a kanadai Québec tartomány) 2050-re tűzte ki. A villanyautók vásárlóit a kormányok manapság adókedvezményekkel (Amerikában 7500 dollárral, azaz több mint kétmillió forinttal), a buszsávok és a parkolóhelyek kötetlen, illetve ingyenes használatának engedélyezésével segítik. Németországban a következő években 1,2 milliárd eurót (372 milliárd forint) fordítanak a hazai elektromos vagy hálózatról tölthető (villamos és belsőégésű motorral hajtott) hibridautók vásárlásának támogatására (a vevők fejenként 1,2 millió forinttal olcsóbban jutnak a kocsihoz) – a számla felét a német autógyártók állják. Ezenkívül 310 millió eurót (93 milliárd forint) költenek 15 ezer töltőállomás létrehozására.
A BMW az i3-as városi elektromos kocsiját megvásárlóknak nyaralásuk idejére felkínálja nagyobb, 330e jelű hibridmodelljének használatát. Los Angelesben a rendőrség személyszállításra a következő három évben száz i3-ast állít szolgálatba (darabonként havi százezer forintért bérelve). A Mercedes is belehúzott: 2020-ig négy elektromos kocsit fejleszt ki, októberben bemutatja egy feltöltéssel 500 kilométeres útra képes szabadidőautóját.
A piacvezető amerikai Tesla cég 35 ezer dollárért (kb. tízmillió forint) széles tömegeknek kínálja a Model 3-at, melyből csupán a bemutatót követő 24 órában 158 ezer darabot rendeltek az érdeklődők.
A Tesla gyártja az utak királyát is: a 85D típusú modell 270 mérföldet (380 kilométer) képes megtenni egy feltöltéssel – igaz, ennek a típusnak az ára 75–85 ezer dollár között mozog. A várva várt Model 3 a töltőállomások széles körű elterjesztését is kikényszeríti, ebben a gyártó cég szintén kezdeményező szerepet vállal. Ám még így sem főzik le Japánt, ahol világelsőként máris több az elektromos töltőpontok száma, mint a benzinkutaké.
Ebben úttörő szerepet játszik a Nissan autógyár, melynek Leaf modellje több példányát is használja az egyik budapesti taxivállalat.
Vásárlás alkalmával a hatótávolság nagyságán kívül leginkább az áraké a döntő szó. A Németországban 2010-ben üzembe helyezett elektromos hajtású autók ára átlagosan 100, tavalyelőtt 45, a múlt évben 41%-kal haladta meg a belsőégésű motorral szerelt kocsikét.
Tehát, ha lelassult is, tagadhatatlan a haladás. Ha a tendencia folytatódik, 2020-ra átlagosan 26%-kal lesznek drágábbak a villanyautók a hagyományos kocsiknál. Szakértők szerint az áttöréshez ennek az értéknek 10% alá kell esnie.
Idehaza, ha a tulajdonosa igazolja, hogy elektromos autót használ és a mérést is megoldja, éjszakai áramvételezéssel töltheti fel a kocsiját. De a nagy előreugráshoz szükség volna a regisztrációs adó, a vagyonszerzési illeték, a gépjármű- és cégautóadó megfizetése alóli mentességre vagy kedvezményre. A kibontakozást szolgálja a dél-koreai Samsung konszern terve is, hogy a Gödön korábban képcsőgyártással foglalkozó telephelyén elektromos autók energiatároló rendszeréhez készítenének akkumulátorokat.
Közeleg hát az idő, amikor mind többen vehetik meg életük első villanyautóját.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu