A hét témája: Kőkemény üzlet - Ki beszél itt sportról?

HOGY A SPORT ÉS A PÉNZ NEM IDEGEN EGYMÁSTÓL, azt a rendszerváltás előtti időkben is tudtuk – lásd Puskás Ferenc mondását: nagy pénz, nagy foci. Hogy tényleg az anyagiak mozgatják, az napjainkban válik teljesen egyértelművé. A foci Eb és az olimpia közötti szünetben érdemes néhány gondolatot szánni a sport és a gazdaság kapcsolatára. Mert ameddig a fotelben ülve izguljuk végig a közvetítéseket, a közgazdászok nem hagyják figyelmen kívül: fogyasztók is vagyunk…

Ország-világMunkatársunktól2016. 07. 31. vasárnap2016. 07. 31.

Kép: Lyon, 2016. június 22. Magyar szurkolók a franciaországi labdarúgó Európa-bajnokság F csoportja harmadik fordulójában játszott Magyarország - Portugália mérkőzés kezdete előtt a stadionban, Lyonban 2016. június 22-én. MTI Fotó: Illyés Tibor, Fotó: Illyés Tibor

A hét témája: Kőkemény üzlet - Ki beszél itt sportról?
Lyon, 2016. június 22. Magyar szurkolók a franciaországi labdarúgó Európa-bajnokság F csoportja harmadik fordulójában játszott Magyarország - Portugália mérkőzés kezdete előtt a stadionban, Lyonban 2016. június 22-én. MTI Fotó: Illyés Tibor
Fotó: Illyés Tibor

Egymásra ható, összetett folyamatról van szó, nyilatkozta lapunknak András Krisztina, a Corvinus Egyetem tanszékvezető egyetemi docense.  

Hiszen minél több a közérdeklődést felkeltő esemény – és nemcsak a sport, hanem idén például az amerikai elnökválasztás is –, annál jobban felpörög a hirdetési piac, ami élénkíti a gazdaságot. De tetten érhető a sport közvetlen gazdaságélénkítő hatása is például az elektronikai eszközök nálunk már márciustól növekvő forgalmában, vagy a turizmus, de még a sörfogyasztás tekintetében is.  

Felvetődik a kérdés: az egészségre jótékony hatású testedzésről beszélünk-e még egyáltalán a versenysport kapcsán, vagy a szórakoztatóipar egy ágáról? Kétségtelenül ez utóbbiról van szó, az Európai Unió a spanyol klubok működésének vizsgálata kapcsán a hivatásos labdarúgást mint kereskedelmi tevékenységet említi.  

A jelenség nem új keletű, a folyamat a labdarúgás esetében Angliában már az 1880-as években megkezdődött a hivatásossá válás engedélyezésével, amit aztán gyorsan követett a céggé alakulás, illetve ezen társaságok tőzsdei bevezetése. Ebből a szempontból lehetnének bármilyen egyéb profilú vállalatok is.  

Nálunk – hasonlóan az egykori szocialista országokhoz – néhány évtizedig a sok sportágas társadalmi egyesületek jelentették a labdarúgócsapatok működési hátterét. A Sporttörvény előírására 1998 nyarán, a két szezon közötti szünetben alakították meg az egyesületek a társaságaikat, mert az új idényben már csak olyan csapatok indulhattak az első osztályban, amelyek működése mögött gazdasági társaságok álltak.  

Mitől értékes egy futballcsapatot működtető cég? Főképp a jegyeladás, a közvetítési jog, illetve a játékosok értékesítésének lehetőségétől. Nagyon fontos a szurkolói elkötelezettség, a csapattal vagy akár csak egy-egy játékossal való azonosulás, mert mindez növeli az ajándéktárgyak, például a mezek vásárlását – újabban a hölgyek esetében is.  

A játékos értékének alakulásában kiemelt tényező a válogatottbeli szereplés. Ugyanakkor ezek a játékosok klubjaikkal állnak munkaszerződésben, így ha bármi történik velük, esetleg megsérülnek, akkor az komoly anyagi veszteség az alkalmazóik számára. Nem véletlen, hogy a verseny kiírójánál a futballválogatottban szereplő játékosok után a klubok is bevételhez jutnak a nyereségből.

Ezek is érdekelhetnek